خبر

سرگردانی ادامه دار بازار سهام

سرگردانی ادامه دار بازار سهام

598900 205 - سرگردانی ادامه دار بازار سهام

اقتصاد۲۴- به هر روی باید دید که در روز‌های آتی برآیند کدام یک از نیرو‌های تاثیرگذار بر کلیت بازار سرمایه، خواهد توانست جریان مخالف را نیز با خود همراه کند و روند مثبت یا منفی را در بازار سهام رقم بزند.
 در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران، شاخص کل برای سومین روز متوالی با کاهش ارتفاع همراه شد و کار خود را در سطح ۲میلیون و ۹۷‌هزار واحدی به اتمام رساند. برخلاف کاهش ارتفاعی که شاخص کل روز گذشته تجربه کرد، نماگر هم وزن با رشد اندک ۰.۰۹‌درصدی همراه شد تا در روز گذشته شاهد واگرایی میان دو نماگر اصلی بازار باشیم. در فرابورس نیز روز گذشته، شاخص کل این بازار سرخ‌پوش بود و با افت ۰.۱۸‌درصدی مواجه شد.

نمای نموداری بازار

بسیاری از تحلیلگران سقف تاریخی بورس تهران در سال ۹۹ در سطح ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی را یک ناحیه حمایتی مهم تلقی و ادعا می‌کردند که اگر این سطح روانی مهم به سمت پایین شکسته شود، شاهد تشدید مجدد عرضه‌های تکنیکالیست‌ها در کلیت بازار سهام خواهیم بود و محدوده بعدی که می‌تواند قیمت‌ها را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهد، مرز روانی و مهم ۲ میلیون واحدی شاخص کل بورس تهران است.


بیشتر بخوانید:  بورس چه زمانی صعودی می شود؟


عده دیگری نیز اعتقاد دارند که اگر سطح ۲میلیون واحدی به سمت پایین شکسته شود، مجددا شاهد حضور و ظهور گروه جدیدی از خریداران در سمت خرید نماد‌های کوچک و بزرگ بازار سهام خواهیم بود. استدلال این گروه از تحلیلگران این است که درست است که بازار سهام در محدوده‌های کنونی جذابیت چندانی برای خرید به مخاطب القا نمی‌کند، اما در حال حاضر در بین بازار‌های دارایی مختلف، بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری است؛ بازاری که برخلاف سایر بازار‌های موازی، قیمت‌های آن حباب ندارد و فاکتور مهم نقدشوندگی نیز به عنوان یکی از آپشن‌های مثبت این بازار، نقاط قوت این بازار را نسبت به رقبای دیرینه آن بیشتر می‌کند. اما یکی از نکات منفی این بازار، دخالت‌های مداوم و مکرر دولتی در تمام ابعاد آن است. دولت به طرق مختلف به سود شرکت‌های بورسی، تعدی و درازی می‌کند و از سوی دیگر مکانیزم‌های معاملاتی در بورس تهران نیز همواره شک و شبهه‌هایی در کلیت بازار در راستای دخالت در مکانیزم طبیعی کشف قیمت ایجاد کرده است.

به هر روی روز گذشته، بازار سطح ۲میلیون و ۱۰۰‌هزار واحدی را از دست داد و باید دید واکنش معامله گران تکنیکالیست در ادامه مسیر و برخورد احتمالی با سطح ۲میلیون واحدی چه خواهد بود؟

قهر حقیقی‌ها با بازار

در روزی که گذشت، ۸۲میلیارد تومان دیگر از سوی حقیقی‌ها از گردونه معاملات سهام خارج شد تا روند قهر و غضب سرمایه‌های خرد با مرز‌های تالار شیشه‌ای همچنان ادامه دار باشد. بعد از شکل گیری روند نزولی در بازار سهام که از میانه‌های دومین ماه سال آغاز شد، شاهد تغییر نوع نگاه حقیقی‌ها به صحنه معاملات بورس تهران بوده ایم و این گروه از فعالان بورس تهران در اکثر روز‌های معاملاتی، خالص خرید منفی را ثبت کرده اند. این آیتم یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های بررسی تابلوخوانی بازار است که رصد روزانه روند و فعل و انفعالات آن می‌تواند اطلاعات مفیدی را برای تشخیص شروع روند‌های صعودی و نزولی در بازار سهام ارائه دهد.

به هر روی، حقیقی‌ها همچنان برای آینده بازار چشم انداز صعودی متصور نیستند و اقدام به خروج سرمایه‌ها از بازار برای مقاصد گوناگون می‌کنند. همچنین دیگر متغیر مهم تابلوخوانی در بازار یعنی ارزش معاملات خرد سهام که شامل سهام و حق تقدم می‌شود و می‌توان با بررسی آن، به رکود و رخوت معاملاتی حاکم بر بازار سهام یا پویایی و شادابی آن پی برد، این روز‌ها وضعیت چندان مناسبی را سپری نمی‌کند. روز گذشته، این سنجه آماری رقم ۳ هزار و ۴۱۶میلیارد تومان را مخابره کرد که گویای رکود و رخوت کامل در بطن بازار سهام است. این متغیر آماری در دوران اوج قیمت‌ها در اواسط اردیبهشت که هر سه نماگر اصلی بازار در سقف‌های تاریخی خود قرار داشتند، توانسته بود مقادیر بالای ۱۵‌هزار میلیارد تومان را ثبت کند و اکنون ارزش معاملات، نسبت به آن زمان تقریبا یک‌پنجم شده است.

 

منبع: دنیای اقتصاد

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی