خبر

کپسول های اکسیژن ایرانی با توجیه خطرسازی پر نمی شوند| انفجار سیلندر در کارخانه شایعه یا واقعیت!

کپسول های اکسیژن ایرانی با توجیه خطرسازی پر نمی شوند| انفجار
سیلندر در کارخانه شایعه یا واقعیت!

خدیجه ستارزاده؛ گروه استان ها: با اپیدمی «کرونا» که منجر به بیماری های تنفسی و مرگ و میر زیادی از بیماران شد، مرکز نیکوکاری امیرالمومنین (ع) گرمدره با عنوان «اهدای نفس» به بیماران کرونایی فراخوان داد و با کمک خیرین شهر اقدام به خرید «سیلندر» کپسول های اکسیژن کرد. برخی از خیرین خودشان کپسول خریداری و به مرکز اهدا می کردند و برخی با کمک مالی به مرکز نیکوکاری برای خرید کپسول سهیم می شدند.

این سیلندر ها به طور رایگان در دوره اوج کرونا در اختیار مردمی که با بیماری درگیر بودند به صورت امانت قرار داده می شد. برخی از این کپسولها ایرانی و با نشان و تایید استاندارد و برخی دیگر خارجی و بدون نشان استاندارد بودند.

به گفته برخی از دارندگان این کپسول های اکسیژن، مشکل از جایی شروع شد که در البرز پس از یک بار مصرف کپسول های ایرانی، هیچ مرکزی کپسول های ایرانی را برای پر کردن قبول نمی کرد اما مشکلی برای پرکردن و مصرف مجدد کپسول های خارجی وجود نداشت.

مراکز شارژ کننده سیلندرهای اکسیژن از قبول و پر کردن کپسول ها خودداری می کنند

مسئول مرکز نیکوکاری امیرالمومنین (ع) گرمدره به خبرنگار بازار گفت: ابتدای گسترش ویروس کرونا با کمک خیرین ۲۶ کپسول اکسیژن خریداری شد که ۱۰ کپسول خارجی و ۱۶ کپسول ایرانی بود و آنها به طور رایگان در اختیار بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی قرار می گرفت.

«حسین علیجانی» ادامه داد: بعد از یک بار خالی شدن و برای شارژ کپسول به مراکز مختلف مراجعه کردیم اما همه مراکز با توجیه خطرساز بودن کپسول های ایرانی از پذیرفتن آنها برای شارژ امتناع می کردند اما برای شارژ کپسول های خارجی منعی نداشتند.

کپسول های ایرانی همگی نشان و تایید استاندارد دارند اما وقتی به مراکز شارژ کننده مراجعه می کنیم اظهار می کنند، چون تعدادی از این کپسول ها حین شارژ در کارخانه منفجر شده کارخانه به ما اعلام کرده این کپسول ها را قبول نکنیم

علیجانی اظهار کرد: این کپسول ها همگی نشان و تایید استاندارد دارند اما وقتی به مراکز شارژ کننده مراجعه می کنیم اظهار می کنند، چون تعدادی از این کپسول ها حین شارژ در کارخانه منفجر شده کارخانه به ما اعلام کرده این کپسول ها را قبول نکنیم.

مسئول مرکز نیکوکاری امیرالمومنین با اشاره به اینکه هزینه زیادی بابت خریداری این کپسول ها با هدف گره گشایی از مشکل نیازمندان و بیماران و با کمک های مردمی انجام شده، گفت: در حال حاضر هم بیماران زیادی متقاضی استفاده از کپسول ها هستند اما با مشکل شارژ آنها مواجه هستیم.

با پیگیری خبرنگار بازار و هماهنگی با روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی البرز یک مرکز معرفی و مقرر شد که از طرف مرکز نیکوکاری برای شارژ این کپسول ها به آن مراجعه کنند، اما با چندین بار مراجعه یکی از اعضا خیریه، این مرکز تعطیل و شماره تلفنی هم که روی آن اعلام شده بود پاسخگو نبود.

مسئول مرکز نیکوکاری با تاکید بر اینکه فردی که نیاز به اکسیژن دارد باید از نزدیکترین محل بتواند کپسول را شارژ کند، گفت: فقط در گرمدره ۴ مرکز کپسول های خارجی فاقد نشان استاندارد را شارژ می کنند اما کپسول ایرانی با نشان استاندارد را باید به محلی دور آن هم با سفارش ببریم. جای سوال است که چرا کپسول هایی که مورد تایید استاندارد بودند باید این مشکل را داشته باشند.

علیجانی افزود: علاوه بر نشان و کد حک شده استاندارد، زمانی که خریداری کردیم قسمت پایین کپسول ها برچسبی بود که نوشته بود این کپسول تحت پوشش بیمه ایران می باشد اما بخش هایی از این برچسب به دلیل ساییدگی در زمان حمل و نقل پاک شده است.

ماه گذشته ۷ کپسول ایرانی حین شارژ در کارخانه منفجر شد

«محمدرضا میرزایی» مدیر داخلی «کارخانه اکسیژن ایران» تولید کننده گازهای طبی و صنعتی در کمالشهر کرج در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن تایید عدم شارژ سیلندرهای «اکسیژن امید فردا» گفت: ما با فشار ۱۵۰ این کپسول ها را برای شارژ می گذاریم بلافاصله باد می کند و از ته کپسول یا از کناره آن بیرون می زند و برای جان کارگران خطرناک است.

میرزایی گفت: این کپسول ها نشان استاندارد دارند اما به درد نمی خورند وقتی چندین کپسول را با هم برای شارژ می گذاریم اگر بار اول هم مشکل ساز نشود برای بار دوم به مشکل می خورد.

وی با بیان اینکه حدود یک ماه قبل هفت کپسول ایرانی در این کارخانه حین شارژ منفجر شده است، گفت: حتی کپسول های ۵ لیتری را بار اول پر کردیم اما برای بار دوم انتهای همه آنها باد کرد که سریع کپسول را بستیم و بعد از آن هم دیگر شارژ نکردیم.

به دستور سندیکا اجازه تحویل کپسول ها برای شارژ را نداریم

«علی رجبی» مسئول یکی دیگر از مراکز شارژ اکسیژن در کرج نیز با تایید این موضوع که کپسول های اکسیژن ایرانی را برای شارژ نمی پذیرد در توضیح چرایی این مسئله به خبرنگار بازار گفت: ما کپسول ها را تحویل می گیریم و به کارخانه پرکننده اکسیژن تحویل می دهیم. در مورد این کپسول ها کارخانه به ما اعلام کرده که به دستور سندیکا اجازه شارژ کردن این کپسول ها را ندارند.

رجبی افزود: با توجه به اینکه تعدادی از این کپسول ها در زمان شارژ در کارخانه منفجر شده، غیر استاندارد و خطر ساز بودن آن باعث شده کارخانه از شارژ این نوع کپسول ها خودداری و به ما هم اعلام کرده این کپسول ها را تحویل نگیریم.

وی گفت: کپسول های دیگر و حتی کپسول های خارجی بدون نشان استاندارد را هم برای شارژ تحویل می گیریم و مشکلی در این رابطه نداریم.

در البرز کارخانه تولید سیلندر نداریم فقط گاز سیلندر شارژ می شود

مدیر روابط عمومی سازمان ملی استاندارد در کرج در پاسخ به تماس خبرنگار بازار با بیان اینکه در البرز اصلا واحد تولید کننده سیلندر نداریم، اظهار کرد: فقط یک واحد داریم که گاز سیلندر را پر و شارژ می کند و کارخانه تولید کننده این سیلندرها در استان دیگری است.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - کپسول های اکسیژن ایرانی با توجیه خطرسازی پر نمی شوند| انفجار
سیلندر در کارخانه شایعه یا واقعیت!

رسولی با بیان اینکه گازهای این سیلندرها شامل آمونیاک یا نیتروژن هستند، افزود: بر اساس آن سیلندر باید مقاومت آن را داشته باشد که موارد لازمه توسط استاندارد بررسی و تایید می شود.

طی تماس تلفنی با «قاسمی» مدیرروابط عمومی سازمان استاندارد ایران و راهنمایی وی مشخص شد کارخانه سیلندرهای مطرح شده با نام «سیلندر امید فردا» در رشت و مورد تایید استاندارد استان گیلان است.

برای تایید غیراستاندارد بودن سیلندرها باید فرآیند و مراحل قانونی طی شود

مدیر روابط عمومی استاندارد استان گیلان در پاسخ به پیگیری خبرنگار بازار گفت: صرف به یک ادعا نمی توان گفت، کپسول ها خطر ساز هستند.

«محمد عربانی» گفت: برای بررسی این موضوع باید مراحل قانونی و فرآیندی طی شود و در واقع باید برای مشخص شدن ادعای خطر ساز بودن این سیلندرها شکایت شود و بعد از ثبت شکایت آزمون می شود و بعد از نتیجه آن حکم صادر شود که آیا این کپسول ها خطر ساز هستند یا خیر.

عربانی افزود: ما زمانی می توانیم پاسخگوی این موضوع باشیم که پس از شکایت و طی پروتکل ها و بررسی سازمان استاندارد نتیجه این ادعا مشخص شود.

پاسخ مدیر کنترل کیفیت شرکت تولیدکننده

«هادی جعفرزاده» مدیر کنترل کیفیت شرکت «سیلندر امید فردا» در رشت در پاسخ به پیگیری خبرنگار بازار گفت: ما از سال ۹۶ اولین تولید کننده کپسول ۲ ، ۵ و ۱۰ در ایران بودیم و تا قبل از آن در ایران این کپسول ها تولید نمی شد و همه کپسول ها از کشورهای چین، برزیل، استرالیا و غیره وارد می شود که بیشترین سهم واردات از چین بود. وارد کننده های بزرگ و زیادی در این حوزه داشتیم البته تا قبل از کرونا واردات به صورت نرمال بود و بیشتر صنعتی و تا حدودی بیمارستانی بود اما با شیوع کرونا واردات اوج گرفت.

جعفرزاده افزود: از اواخر سال ۹۸ که کرونا وارد شد، خیلی از تولید کننده های کپسول های آتش نشانی که دیدند شرایط برای تولید سیلندرهای اکسیژن خوب است به این حوزه ورود کرده و با همان لوله و ساختار کپسول آتش نشانی کپسول اکسیژن تولید کردند که همان باعث شد بازار ایران را خراب کنند.

وی اظهار کرد: ما از همان سال ۹۶ و ابتدای تولید کپسول اکسیژن مجوز MED از اداره کل تجهیزات پزشکی گرفتیم، همچنین از استاندارد، صنعت، معدن و تجارت هم مجوزهای لازم را گرفتیم و با توجه به اینکه کپسول آتش نشانی هم تولید می کردیم زیر نظر آتش نشانی هم بودیم.

جعفرزاده گفت: اواخر سال ۹۸ که کرونا شیوع پیدا کرد به تولید اقلامی مانند ماسک، دستکش، الکل و سیلندرهای اکسیژن که نرمال و طبیعی نیاز بیشتری ایجاد شد، تا حدی که از اداره تجهیزات پزشکی و استانداری استان بر افزایش تولید تاکید شد و از استانداری هم نماینده به کارخانه فرستاده می شد که نباید به هیچ عنوان در این شرایط کپسول آتش نشانی تولید کنید و فقط کپسول اکسیژن تولید کنید که در حال حاضر کشور به این محصول نیاز دارد.

وارد کننده ها سود کلانی از واردات کپسول اکسیژن چینی می بردند، به طور مثال کپسول ۴۰۰-۳۰۰ هزارتومانی را وارد می کردند و یک و نیم تا دو میلیون تومان می فروختند، طبیعی است که با ورود یک شرکت ایرانی در بازار که رقیب واردکننده ها شد وارد کننده ها چنین جسارتی به خود دادند که بتوانند در بازار شایعه کنند که کپسول ایرانی ترکیده یا خطر ساز است

مدیر کنترل کیفیت شرکت «سیلندر امید فردا» گفت: تا آن زمان وارد کننده ها سود کلانی از واردات کپسول اکسیژن چینی می بردند، به طور مثال کپسول ۴۰۰-۳۰۰ هزارتومانی را وارد می کردند و یک و نیم تا دو میلیون تومان می فروختند. طبیعی است که با ورود یک شرکت ایرانی در بازار که رقیب واردکننده ها شد، وارد کننده ها چنین جسارتی به خود دادند که بتوانند در بازار شایعه کنند که کپسول ایرانی ترکیده یا خطر ساز است.

هر کپسول اکسیژنی هم که ترکیده چینی بوده است

جعفرزاده افزود: از قضا این وارد کننده ها خودشان کارخانه دار بوده و حتی در اتحادیه اکسیژن کشوری عضو بودند و ما سال ۹۹ به قوه قضاییه شکایت کردیم، چرا که در اوج کرونا که مردم در اثر بیماری می مُردند کارخانه ها از دور کپسول های ایرانی را می دیدند می گفتند برگردانید این کسپول ها می ترکند. در حالیکه تا حالا هیچ کپسول ایرانی نترکیده، هر کپسول اکسیژن هم که ترکیده چینی بوده که یک روز بیشتر خبر آن پخش و پیگیری نشده، اگر حتی یک کپسول تولید ما می ترکید، ظرف یک ساعت اداره استاندار، صنعت و معدن، استانداری در کارخانه حاضر و درب کارخانه را تخته می کردند.

وی تاکید کرد: این حرف کاملا شایعه و دروغ است چون می خواهند مردم را بترسانند که سمت محصول ایرانی نروند.

مدیر کنترل کیفیت «سیلندر امید فردا» توضیح داد: بعد از شکایت ما در سال ۹۹ قوه قضائیه «سازمان استاندارد و صنعت و معدن» را وسط کشید و گفت شما که به این کارخانه مجوز دادید بررسی کنید ببینید آیا مجوز درست است یا خیر، اگر کارخانه متخلف است، حتی در این شرایط (اوج کرونا) کارخانه را تعطیل کنید و اگر مشکل جای دیگر است آن را پیدا کنیم.

سازمان استاندارد و صنعت و معدن، هم از سطح بازار در شهرهای مختلف و هم از کارخانه نمونه برداری کردند و انواع و اقسام آزمایشگاه ها در تهران، اصفهان و همین رشت سیلندرها را بررسی و آزمایش کردند حتی یک کپسول مورد دار و غیراستاندارد نبود.

بعد از تحقیقاتی که انجام دادند مشخص شد، یکی از اعضا اتحادیه اکسیژن وقت آن زمان در کارخانه ها اعلام و شایعه کرده که کپسول های اکسیژن شارژ نشود، به این دلیل که خود این شخص وارد کننده کپسول بود که طبق مستندات کپسول های ۶۰۰ هزارتومانی را در زمان اوج کرونا وارد گمرک کرد و همین کپسول ها را چهار میلیون تومان می فروخت در نهایت هم قوه قضاییه وی را مقصر معرفی کرد

جعفرزاده ادامه داد: بعد از تحقیقاتی که انجام دادند مشخص شد، یکی از اعضا اتحادیه اکسیژن وقت آن زمان در کارخانه ها اعلام و شایعه کرده که کپسول های اکسیژن شارژ نشود. به این دلیل که خود این شخص وارد کننده کپسول بود که طبق مستندات کپسول های ۶۰۰ هزارتومانی را در زمان اوج کرونا وارد گمرک کرد و همین کپسول ها را چهار میلیون تومان می فروخت. در نهایت هم قوه قضاییه وی را مقصر معرفی کرد.

بعد از این قضایا اتحادیه اکسیژن در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ نامه زد که دستگاه های مسئول بررسی کرده و مشخص شد کپسول های شرکت «سیلندر امید فردا» مشکلی نداشته و شرکت ها می توانند شارژ کنند، حتی تا ۵ سال بعد از تولید این کپسول نیازی به تست مجدد این کپسول ها نمی باشد.

هنوز هم برخی استان ها از شارژ کپسول خودداری می کنند

وی اظهار کرد: بعد از این تاریخ استاندارد به استان تهران، خوزستان و استان هایی که شارژ نمی کردند نامه زد که این کپسول ها باید شارژ شوند، اما استان هایی مثل قزوین، البرز و برخی استان های دیگر هنوز سنگ اندازی می کنند.

در حالیکه ما با وجود واردات لوله از چین، هزینه کارگر و تجهیزات و انرژی و غیره کپسول ها را با کمترین سود و بهره به قیمت دو میلیون تومان می فروختیم. فقط می خواستیم کارخانه پا برجا بماند تا بحران کرونا را بگذرانیم.

مدیر کنترل کیفیت «سیلندر امید فردا» با بیان اینکه چندین کپسول چینی در ایران منفجر شده، گفت: همین سال گذشته در استان تهران یک کپسول چینی در آمبولانس منفجر شد اما بیشتر از یک روز خبرساز نشد. چون چینی است و دستشان به تولیدکننده نمی رسد، پیگیری نشد و جالب اینجاست که اگر سیلندرهای چینی پوسیده و داغون را ببرید کارخانه شارژ می کنند.

در برخی شهرها برای شارژ کپسول به یک کارخانه مراجعه می کردند و جایگاه دار می گفت چون این کپسول ها نا ایمن است الان نمی توانم شارژ کنم شما ساعت ۵ به بعد که کارخانه تعطیل می شود کپسول را بیاورید من با احتیاط شارژ می کنم اما هزینه آن ۱۰۰ هزار تومان بالاتر است

جعفرزاده با اشاره به اینکه برخی سر شارژ کردن همین کپسول های ایرانی در دوره کرونا سود کردند، در مورد چگونگی آن گفت: در برخی شهرها برای شارژ کپسول به یک کارخانه مراجعه می کردند و جایگاه دار می گفت: چون این کپسول ها نا ایمن است الان نمی توانم شارژ کنم شما ساعت ۵ به بعد که کارخانه تعطیل می شود کپسول را بیاورید من با احتیاط شارژ می کنم اما هزینه آن ۱۰۰ هزار تومان بالاتر است.

جعفرزاده در پایان گفت: ما در دوره کرونا روزی شاید ۳ ساعت بیشتر در خانه حضور نداشتیم و همه هم و غم ما تولید کپسول و نجات جان مردم بود اما با این همه مشکل و بی مهری و حاشیه سازی سو استفاده کنندگان مواجه شدیم و هستیم.

در نتیجه اظهارات متولیان شارژ کپسول اکسیژن استان البرز در خصوص ترکیدن کپسول ها و ناایمن بودن آنها و پاسخ شرکت تولید کننده این کپسول ها، مقرر شد تیم گزارشگر بازار با مراجعه به کارخانه این سیلندرها در استان گیلان «رشت» این موضوع را بررسی و منعکس کند.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی