خبر

کاهش تعهد ارزی صادرات برخی مواد غذایی

کاهش تعهد ارزی صادرات برخی مواد غذایی

به گزارش بازار، محسن شیراوند افزود: با توجه به این که بخش خصوصی به دنبال حذف و یا تعدیل تعهد ارز حاصل از صادرات بود و از آنجایی که خصوصی‌ترین بخش اقتصاد کشور بخش کشاورزی است، طی سال‌های گذشته یک روند نزولی در تراز تجاری محصولات کشاورزی را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر، مشکلات ناشی از تحریم‌ها و ویژگی‌های ذاتی محصولات کشاورزی باعث از دست رفتن بازارهای درجه یک و تراز اول در این بخش شده است و تمرکز بخش کشاورزی به سمت بازارهای درجه دو رفته است.

وی افزود: براساس کارشناسی‌های انجام شده با متخصصان و بخش خصوصی، یکی از مهمترین مسائل اصلی لزوم رفع تعهد ارز حاصل از صادرات برشمرده شد و بر همین اساس در گام اول، وزارت جهاد کشاورزی اقداماتی را برای حذف و یا تعدیل عوارض ارز حاصل از صادرات صورت داد.

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که بر اساس توافق صورت گرفته، صادرکنندگان بخش کشاورزی در حوزه مرکبات و گوشت مرغ می‌توانند با کاهش ۹۰ درصدی تعهد صادراتی نسبت به صادرات اقدام کنند، تصریح کرد: برای سایر محصولات کشاورزی مانند خشکبار هم مراحل کارشناسی در حال انجام است که امیدواریم در مدت زمان کوتاه محصولات اساسی دیگر راهم از این مزیت برخوردار کنیم.

وی افزود: رفع تعهد ارز حاصل از صادرات باعث رونق بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی خواهد شد و از این طریق می‌توانیم با ایجاد رقابت بین محصولات صادراتی ایران با رقبای بین‌المللی به جایگاه صادراتی خود در جنوب غرب آسیا دست پیدا کنیم.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی