خبر

افت تقاضای آهن در بورس کالا و بازار

افت تقاضای آهن در بورس کالا و بازار

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، با نزدیک شدن به پایان هفته شاهد تشدید رکود در بازار آهن و فولاد داخلی بودیم و قیمت روز آهن آلات در غالب مبادی فروش نیز ثابت اعلام شد اگرچه همچنان نوسانات افزایشی و همچنین کاهش قیمت در برخی از زیرمجموعه‌های بازار داخلی مشهود بود.

بازار ارز نیز که تا نیمه‌های کانال ۴۹ هزار تومان افزایش یافته بود، روز گذشته کمی اصلاح شد و ۲۰۰ تومان کاهش یافت به طوری که قیمت دلار در پایان روز گذشته حدود ۴۹ هزار و ۱۵۰ تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات قیمت آهن
روز گذشته قیمت میلگرد آجدار در غالب مبادی فروش بدون تغییر عرضه شد اما برخی از کارخانه‌ها بین ۵۰ تا ۲۰۰ تومان قیمت‌اه را کاهش دادند اما تعدادی دیگر از مبادی فروش بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند.

قیمت روز تیرآهن در بیشتر کارخانه ثابت بود اما قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در برخی سایزها حدود ۲۰ هزار تومان افزایش داشت. قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی و قیمت سپری هم در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد.

قیمت روز پروفیل، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل گالوانیزه و سایر پروفیل‌ها هم پس از جهش ۱۰۰۰ تومانی در کلیه شرکت‌ها، روز گذشته عمدتا ثابت اعلام شدند و تنها قیمت پروفیل نیکان در برخی ضخامت‌ها حدود ۴۰۰ تومان افزایش داشت. قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله داربستی و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز هم در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند.

قیمت روز ورق آهن نیز به تبعیت از جو کلی بازار عمدتا ثابت اعلام شدند اما قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها حدود ۱۰۰ تومان افزایش داشت؛ همچنین قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی، قیمت ورق شیروانی و سایر ورق‌های سرد در کلیه مبادی فروش با افزایش ۵۰۰ تومانی همراه بودند.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که تقاضای کل در بورس نسبت به حجم کل عرضه به‌طور ‌کم سابقه‌ای در پایین ترین حد ممکن برآورد شد.

به این صورت که از ۱۸۹ هزار تن میلگرد عرضه شده تنها ۱۶ هزار و تن از آن معامله شد که طبق آمار پایین‌ترین میزان تقاضا نسبت به حجم عرضه در سال جاری برآورد شد. گفتنی است بیشترین میزان عرضه به میلگرد خراسان اختصاص داشت که حجم آن ۲۰ هزار تن بود.

نرخ میانگین میلگرد بورسی ۲۲ هزار و ۵۶۷ تومان به ثبت رسید که بیانگر افزایش ۲۰۰ تومانی قیمت میلگرد نسبت به آخرین عرضه است.

همانطور که از معاملات بورس دیروز برمی‌آید قیمت میلگرد آجدار عرضه شده بالاتر از نرخ بازار بود و تقاضای چندانی هم برای این محصول ثبت نشد. از همین رو بازارساز برای حفظ تعادل شاخص نرخ معاملاتی؛ یک عرضه ال سی ۱۰ هزار تن از محصولات را به صورت اعتباری عرضه کرد و با نرخی معامله شد که در بازار وجود واقعی ندارد.

به عنوان نمونه قیمت میلگرد ابرکوه دیروز در بازار خارج از بورس حدود ۲۳، ۹۰۰ تومان اعلام شد درحالی که در بورس کالا ۲۴، ۷۷۰ تومان معامله شد که این بیانگر فاصله قیمتی کیلویی ۸۰۰ تومانی با نرخ بازار است.

بازار آشفته شمش و افت تقاضای آهن و فولاد
بررسی نرخ عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا و مقایسه آن با تخمین نرخ صادراتی نشان می‌دهد که قیمت‌های داخلی برای این محصول نسبت به قیمت‌های جهانی بالاتر است. در هفته آخر مردادماه، سقف قیمت پایه برای شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا به ۲۰ هزار تومان تعیین شد.

با در نظر گرفتن قیمت ۴۶۱ دلاری برای هر تن بیلت صادراتی به فوب خلیج فارس و بدون در نظر گرفتن ۵ درصد تخفیف معمول در معاملات بازار بورس، نرخ ارز کشف‌شده در تعیین قیمت پایه به ۴۳ هزار و ۳۸۰ تومان می‌رسد. در همین زمان، نرخ ارز مبادله‌ای در بازار اول به ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان و در بازار دوم به ۴۲ هزار تومان رسیده است.

این واقعیت نشان می‌دهد که تعیین‌کنندگان قیمت پایه برای شمش فولاد به نوعی از رشد نرخ در بازار داخلی حمایت می‌کنند. در مقایسه با نرخ صادراتی به فوب خلیج‌فارس، باید در نظر داشت که نرخ فروش به فوب شامل هزینه حمل تا روی عرشه کشتی نیز می‌شود و منتظر می‌شود که نرخ فروش در بازار داخلی کمتر از نرخ صادراتی باشد. متوسط نرخ فروش شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا در پایان مردادماه به ۲۰ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است. با محاسبه قیمت ۴۶۱ دلاری برای هر تن بیلت صادراتی ایران به فوب خلیج‌فارس، نرخ ارز معامله شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا به ۴۳ هزار و ۸۰۰ تومان می‌رسد. به این ترتیب، قیمت شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا حتی بالاتر از نرخ صادراتی آن قرار دارد.

در آخرین هفته مردادماه، نرخ فروش شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس به ارزش ۴۶۱ دلار برای هر تن ارزیابی شد درحالی که هر تن شمش فولاد CIS فوب دریای سیاه با نرخی حدود ۴۳۱ دلار معامله شد. با در نظر گرفتن نرخ ارز مبادله‌ای ۳۷,۵۰۰ تومان، قیمت هر کیلوگرم شمش فولاد صادراتی حدود ۱۷,۲۸۰ تومان است.

در همین زمان، قیمت پایه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالا در بازه ۱۹,۰۰۰ تا ۲۰,۰۰۰ تومان قرار دارد و میانگین قیمت آن در هر کیلو به حدود ۲۰,۰۰۰ تومان ارتقا یافته است. این نشان می‌دهد که فروش شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالا حدود ۱۵ درصد به‌صرفه‌تر از فروش صادراتی آن است.

نحوه سیاستگذاری‌های اخیر باعث تضعیف صادرات شده است. سیاستگذاران صنعتی و اقتصادی با هدف تأمین نیاز بازار داخل، تضعیف صادرات را اجرایی می‌کنند که این رویه باعث کاهش درآمدهای ارزی رسمی کشور می‌شود.

متوسط نرخ فروش دلار در سامانه مبادله‌ای اول برای مردادماه در بازه ۳۷,۵۰۰ تومان برآورد شد در همین مدت، نرخ دلار در بازار آزاد در بازه ۴۸,۰۰۰ تا ۵۰,۰۰۰ تومان نوسان داشت و میانگین نرخ فروش آن حدود ۴۹,۲۵۰ تومان اعلام شد. افزایش فاصله نرخ نیمایی ارز و نرخ آزاد، به ویژه در شرایطی که صنایع نیازمند بازگشت ارز هستند، از دلایل تضعیف صادرات در چند ماه اخیر است.

تحریم‌ها و مقرراتی که ارز حاصل از صادرات را بازمی‌گردانند، مانع از تمایل تولیدکنندگان فولاد برای صادرات می‌شوند و فروش در بازار داخل را جذاب‌تر می‌کنند. البته تأمین نیاز واحدهای نورد داخلی به شمش فولاد اولویت دارد؛ اما در شرایطی که میزان تولید و عرضه شمش فولاد به مراتب از نیاز نوردکاران بیشتر است، ممکن است تضعیف صادرات به کاهش درآمدهای ارزی رسمی کشور منجر شود.

بعضی از فعالان بازار معتقدند که سیاستگذاری فعلی در زمینه عرضه و فروش شمش فولاد در بازار داخل، خرید از رینگ صنعتی بورس‌کالا و صادرات غیررسمی را به امید بازگشت ارز و فروش در بازار آزاد جذاب‌تر می‌کند. این سیاست، ارتقای بخش بازرگانی خارجی و کاهش اتکا به درآمدهای نفتی را هدف دارد، اما با ایجاد فاصله بین نرخ نیمایی ارز و نرخ آزاد، ممکن است به تضعیف صادرات منجر شود.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی