خبر

حرکت صنعت داروی ایران بر ریل پیشرفت؛ دولت مسیر توسعه را در ژن تراپی و سل تراپی هموار تر کند

حرکت صنعت داروی ایران بر ریل پیشرفت؛ دولت مسیر توسعه را در
ژن تراپی و سل تراپی هموار تر کند

بازار؛ گروه صنعت: صنعت داروسازی به عنوان یکی از صنایع پیشران کشور معرفی می شود که هم در تولید کیفی و هم در تولید کمی رشد قابل توجهی را به ثبت رسانده است. در این رابطه مهدی پیرصالحی نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی به بازار گفت: ضمن پیشرفت های بسیار مهم صنعت دارو پس از پیروزی انقلاب اسلامی، چندین سال متوالی هم هست که توانسته ایم به لحاظ کمی بیش از ۹۸ درصد را در کشور تولید و تامین کنیم.

وی افزود: این حجم از تولید کمی، به لحاظ ارزشی امروز ۸۵ درصد از بازار را به خود اختصاص می دهد. همچنین شرکت های داروسازی از جمله داروسازان قدیمی و شرکت های نوظهور و جدید دانش بنیان به همراه همدیگر توانسته اند محصولات و دانشی که در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد را به کار بگیرد؛ ‌ محصولات جدیدی که وارد بازار دنیا می شود را در بازار ایران نیز تامین می کنند.

ضرورت حمایت دولت از سرمایه گذاران داروساز

این داروساز با اشاره به اینکه داروسازان کشور در صنعت دارویی رشد خوبی را به ثبت رسانده اند و می توان گفت به طور تقریبی داروهای مورد نیاز کشور در داخل تامین می شود بیان داشت: صنعت دارو، صنعتی است که همه قسمت های آن به ذات دانش بنیان و نیاز به علم دارد. بنابراین ما باید همیشه از لحاظ دانشی به روز باشیم و هم پای دنیا حرکت کنیم.

معضل بزرگ امروز در صنعت داروسازی کشور، مباحثی همچون تامین نقدینگی و دلار است که این صنعت را دچار مشکل و سرعت پیشرفت آن را کند می کند

وی با اشاره به چالش هایی که بر سر این صنعت سنگینی می کند تاکید کرد: معضل بزرگ امروز در صنعت داروسازی کشور، مباحثی همچون تامین نقدینگی و دلار است که این صنعت را دچار مشکل و سرعت پیشرفت آن را کند می کند.

پیرصالحی ادامه داد: بنابراین اگر این مشکلات که بخش دولتی باید پیگیر آن باشد برطرف شوند، صنعت می تواند به تامین نیازهای مردم نیز کمک کند و مردم از لحاظ درمانی به موقع درمان شوند، داروهای خوب در اختیارشان قرار بگیرد و در بحث توسعه و صادرات کار کند.

نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی اضافه کرد: امروز صنعت داروسازی در همه زمینه های دارویی که دنیا بر روی آن کار می کند از ژن تراپی، سل تراپی و غیره همگی ورود کرده و پیشرفت خوبی هم در این زمینه به ثبت رسانده است. با این حال این داروهای جدید داروهای گران قیمتی هستند و سرمایه گذاری زیادی هم لازم دارند.

وی افزود: علاوه بر این بخش دولتی نیز باید در مراحل تولید و در قیمت گذاری همراه باشد تا بتوانیم به درستی نیاز کشور در حوزه دارویی را تامین کنیم.

ضرورت کاهش دخالت های دولت در حوزه قیمت گذاری

نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با اشاره به بخش خصوصی از دهه ۸۰ سرمایه گذاری در تولید داروهای بایوتک را شروع کرد بیان داشت: اگر دولت همانطور که صنعت را در آن دوره حمایت کرد امروز که در حوزه های سل تراپی، ژن تراپی و غیره سرمایه گذاری از طرف بخش خصوصی انجام شده و فقط نیازمند به همراهی و حمایت دولت است، می توانیم در این حوزه ها هم پیشرفت های چشمگیری را شاهد باشیم.

دولت فقط باید به سرمایه گذاران از جهت قیمت گذاری، تامین نقدینگی، حمایت های بانکی و غیره کمک کند تا بخش خصوصی به تنهایی بتواند راه خود را به درستی پیدا کند

پیرصالحی اضافه کرد: البته ما نمی خواهیم دولت در این زمینه ها سرمایه گذاری کند، فقط باید به سرمایه گذاران از جهت قیمت گذاری، تامین نقدینگی، حمایت های بانکی و غیره کمک کند تا بخش خصوصی به تنهایی بتواند راه خود را به درستی پیدا کند. بنابراین اگر دولت سعی کند دخالت هایش را کمتر کند و فقط به بحث های نظارتی بپردازد فکر می کنم به سرعت در این داروها هم وارد شویم.

وی با اشاره به سیاستی که دولت در حال حاضر در پیش گرفته و بیشتر از اینکه جنبه حمایت از دولت و داروسازان باشد باعث عقب گرد این صنعت می شود گفت: متاسفانه هم در حوزه قیمت گذاری دولت سیاست دستوری را اعمال می کند و هم وقتی که ما در ارز چند نرخی و رانتی داریم در تامین ارز و تامین نقدینگی همه جا دست دولت وسط می آید و نظارت های خودش را بیشتر و حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه را کند می کند.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی