خبر

توقف هیجان افزایش قیمت آهن

توقف هیجان افزایش قیمت آهن

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز گذشته نیز افزایش قیمت اهن الات همچنان ادامه داشت اما وزنه سنگین بازار به سمت ثبات بود و با نزدیک شدن به پایان هفته غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی با ثبات قیمت همراه بودند.

بازار ارز نیز نوسانات چندانی نداشت؛ در ابتدای روز قیمت دلار حدود ۲۰۰ تومان کاهش داشت اما تا پایان روز مجددا به افزایش یافت و در پایان روز هر دلار بازار آزاد ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات قیمت روز آهن
نوسانات قیمت روز میلگرد در غالب مبادی فروش فروکش کرد اما برخی از کارخانه‌ها بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند و برخی نیز حدود ۵۰ تا ۲۰۰ تومان قیمت‌ میلگرد را اصلاح کردند.

قیمت میلگرد آجدار که از کانال ۲۳ هزار تومانی فاصله گرفته بود روز گذشته با کاهش جزئی قیمت‌ها مجددا به این کانل بازگشت و عبور کف قیمت میلگرد از مقاومت ۲۴ هزار تومانی بسته به حجم عرضه شمش هفته آینده و میزان تقاضای ورودی بستگی است.

قیمت روز تیرآهن نیز در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد قیمت تیرآهن اصفهان روز و تیرآهن ماهان در برخی سایزها افزایش ۲۰ تا ۵۰ هزار تومانی داشتند.

قیمت روز پروفیل ساختمانی، قیمت پروفیل سبک و سایر پروفیل‌ها هم عمدتا ثابت اعلام شدند اما قیمت پروفیل پایا اصفهان و پروفیل صدرا با افزایش ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی عرضه شدند.

قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مبلی و سایر لوله‌هی درزدار و بدون درز هم کلیه مبادی فروش ثبات داشتند.

قیمت روز ورق سیاه در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد ما قیمت ورق سیاه کاویان با نوسانات متعددی همراه بود. قیمت روز ورق گالوانیزه رنگی، قیمت ورق روغنی، ورق استیل و سایر ورق‌های سرد حدود ۵۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی در اکثر مبادی فروش ثابت بود اما قیمت نبشی ظهوریان و منظومه با افزایش ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومانی عرضه شدند.

گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد روز گذشته حاکی است که معاملات میلگرد آجدار در بورس کالا به طور قابل توجهی ضعیف بود بیشترین معاملات به محصولات اعتباری و برخی محصولات پرطرفدار مانند ذوب آهن اختصاص داشت که این منجر به افزایش فشار عرضه در بازار شد.

در نتیجه، روند صعودی بازار که به دلیل معاملات شمش بوجود آمده بود، توقف کرد و جو هیجانی که در بازار حاکم بود، کاهش یافت؛ ارائه تخفیفات در پیشنهادات بازار دیروز نیز افزایش یافته بود.

گزارش‌ها از معاملات بورس کالا نیز حاکی است که از محصولات عرضه شده تنها حدود ۲۳ درصد معامله شد.

به این صورت که از کل میلگردهای موجود (۱۶۸,۸۲۶ تن)، ۳۲,۲۷۴ تن یعنی ۱۹ درصد از آن به فروش رسید. قیمت میانگین موزون برای میلگرد ۲۲ هزار و ۴۹ تومان بود که نسبت به قیمت پایه ۰.۶ درصد افزایش داشت.

همچنین، ۹۲۱ تن از نبشی‌ها به معامله رسیدند و با قیمت ۲۲ هزار و ۶۶۹ ریال به فروش رفتند که نشان از رشد ۲.۳ درصدی قیمت این محصول است. فروشندگان ناودانی‌ها نیز در امروز ۲۶۰ تن از این محصول را با استقبال خوب مشتریان با قیمت ۲۲ هزار ۸۹۱ تومان عرضه کردند که ۶.۳ درصد بیشتر از قیمت پایه بود.

علاوه بر این، ۲۵,۸۱۰ تن تیرآهن در دسترس مشتریان قرار گرفت و ۵۸ درصد از آن به فروش رسید. قیمت میانگین موزون برای تیرآهن ۲۳ هزار و ۶۱۲ تومان بود.

در نهایت، مشتریان ۸ درصد ورق گرم یعنی ۱,۸۰۰ تن را با قیمت موزون ۲۵ هزار و ۳۵ تومان خریداری کردند، همچنین شمش بلوم نیز در هر کیلو حدود ۲۱۳۰۰ تا ۲۲ هزار تومان گزارش شد و نرخ متوسط آن نیز حدود ۲۱ هزار و ۶۵۵ تومان بود که گویا نسبت روز سه شنبه افزایش ۵۵ تومانی دارد.

در هفته جاری شاهد عرضه دو باره میلگرد در بورس کالای بودیم. نوردکاران در روزهای شنبه و چهارشنبه به فروش میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالا پرداختند و چهارشنبه نیز بیش از ۱۷۰ تن میلگرد در بازه قیمتی ۲۱ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۲۲ هزار تومان عرضه شد. تقاضای ثبت‌شده برای این محصول به میزان ۷۵ هزار تن بود و در نهایت ۳۲ هزار تن میلگرد با میانگین نرخ ۲۲ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد.

با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام شده فروش میلگرد از بازار فیزیکی بورس کالا ۲۴ هزار تومان برآورد شد. در همین روز قیمت هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران در محدوده ۲۴ هزار تا ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان قرار داشت.

تفاوت قیمت بین بازار آزاد و بورس نشان می‌دهد که خرید از بورس برای تجار اقتصادی نیست و این عامل به رکود در بازار منجر شده است. برخی از فعالان بازار آزاد، با توجه به نرخ فروش شمش فولاد در هفته‌های اخیر، افزایش هزینه‌های تولید، کاهش تولید آهن آلات و احتمال کمبود عرضه شمش، احتمال می‌دهند که قیمت روز آهن آلات در میان‌مدت رو به افزایش باشد اما یادآوری می‌کنیم که هیچ پیش‌بینی قطعی در کشور وجود ندارد.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی