سلامت و بهداشت

سلامت و بهداشت روان در یک جامعه

سلامت و بهداشت روان در یک جامعه

وجود اختلال در حوزه­ی سلامت و بهداشت روان علاوه بر بیمار می تواند دامنه­ی متفاوتی از خانواده­ی فرد و افراد جامعه را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

از نظر متخصصان حوزه­ی سلامت و بهداشت روان، یک جامعه در صورتی از لحاظ روانی سلامت است که از  نشاط کافی در گروه های مختلف سنی بر اساس موقعیت های گوناگون برخوردار باشد و کارایی کافی در افراد جامعه دیده شود.

آنها معتقدند که هنگامی که افراد جامعه از قابلیت های خودآگاه خود برخوردار باشند، عزت نفس آنها بیشتر خواهد بود و با یادگیری مهارت های کافی، مسیر زندگی را بهتر طی می کنند.

وجود اختلال در حوزه­ی سلامت وبهداشت روان علاوه بر بیمار می تواند دامنه­ی متفاوتی از خانواده­ی فرد و افراد جامعه را نیز تحت تاثیر قرار دهد و در صورت عدم توجه به آن موجب خسارت های جبران نا پذیری در زندگی اجتماعی فرد شود.

در یک مقیاس بزرگتر وقتی میزان سلامت و بهداشت روان در یک جامعه با افت مواجه می شود و روز به روز بر تعداد افراد تحت فشارهای روانی در یک جامعه افزوده می شود، بدنه­ی جامعه دچار آسیب های شدیدی می گردد و سلامت وبهداشت روان جامعه با خطرهای جدی مواجه می شود.

توجه به سلامت و بهداشت روان در یک انسان از دوران کودکی شکل می گیرد و افراد بر مبنای جنسیت و گروه سنیشان به نیازهای مختلفی در طول زمان احتیاج پیدا می کنند.

به عنوان مثال در پروسه­ی زندگی زنان مراحل مختلفی از جمله بلوغ، عادات ماهیانه، بارداری، یائسگی، طلاق و … وجود دارد که ایجاد اختلال در هر کدام از این مراحل می تواند سلامت روانی یک زن را تهدید کند.

به طور کلی عواملی مانند طلاق، اعتیاد به مواد مخدر، خشونت، رشد در یک خانواده­ی ناسالم و … از جمله آسیب های مهم در زندگی اجتماعی هستند که ریشه در مقوله­ی سلامت و بهداشت روان دارند.

از نظر علمی مفهوم سلامتی تنها به داشتن یک جسم سالم محدود نمی شود، بلکه رفاه کامل، آسودگی جسمانی، روانی و اجتماعی را نیز شامل می شود. در نتیجه کسب آگاهی های لازم در این حوزه می تواند از وارد شدن آسیب های جدی به افراد جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: منظور از یک مدل کسب و کار چیست؟

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی