خبر

معامله گران در بورس دچار سردرگمی شده اند؟

معامله گران در بورس دچار سردرگمی شده اند؟

491519 616 - معامله گران در بورس دچار سردرگمی شده اند؟

اقتصاد۲۴- روز‌های گذشته شاهد به گوش رسیدن اخبار ضد‌ونقیض، پیرامون مذاکرات برجام بودیم و نرخ ارز نوسانات شدیدی داشت. بدین صورت که با سقوط نرخ ارز به زیر ۵۰هزار‌تومان، بازار سرمایه با افت نسبی همراه شد. از روز سه‌شنبه که نرخ ارز مجددا تصمیم به صعود گرفت، بازار سرمایه نیز اواخر هفته با افزایش نسبی تقاضا روبه‌رو شد.
اواخر هفته دوم خرداد ماه بود که شرکت ایران‌خودرو با انتشار نامه‌ای خطاب به سازمان بورس، موجی از صف‌های فروش هیجانی گذرا را اوایل هفته‌جاری در بازار رقم زد. این نامه در حالی منتشر شد که با توجه به تلاش‌های صورت‌گرفته از سوی سازمان بورس و مذاکراتی که با دولت صورت‌گرفته بود، مقرر شده‌بود دولت زیان تحمیل شده بر این شرکت خودروسازی را به‌واسطه قیمت‌گذاری دستوری متحمل شود.

در نهایت دولت پرداخت زیان واردشده به این گروه خودروسازی را متقبل نشد و ایران‌خودرو به ناچار حدود ۲۱‌هزار میلیارد‌تومان از سود خود را در ۹ ماهه سال‌گذشته تعدیل و کاهش داد. بر این اساس بود که انتشار این نامه ترسی را در دل سهامداران ایجاد کرد، با این وجود، به‌نظر می‌رسد انتشار این نامه اتفاق جدیدی را در بازار رقم نخواهد زد.

در همین حال در هفته‌جاری شاهد بودیم که بازار سرمایه به انتشار گزارش‌های مثبت پیرامون صورت‌های مالی تلفیقی برخی بانک‌ها روی خوش نشان داد. در این میان می‌توان اظهار کرد؛ در هفته‌های گذشته گروه بانکی یکی از بهترین عملکرد‌ها را در بین گروه‌های مختلف بازار داشته و در شرایطی که بازار روز‌های ریزشی را پشت‌سر می‌گذاشت، گروه بانکی شرایط نسبتا پایدارتری را بین گروه‌های مختلف بازار سهام داشتند.

در مجموع، هفته‌جاری؛ هفته‌ای نوسانی و کم روندی بود. در مقطع کنونی بازار سهام به‌شدت بازار ارز را زیرنظر دارد، به‌صورتی‌که تغییراتی هرچند اندک در بازار ارز می‌تواند بازار‌های دیگر به‌ویژه بازار سهام را تحت‌تاثیر قرار دهد. با توجه به اینکه روز گذشته شاهد آزادسازی مبالغ مسدود‌شده از حساب وکالتی متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو بودیم، به‌نظر نمی‌رسد این آزاد‌سازی سمت و سوی خاصی به بازار سرمایه بدهد.


بیشتر بخوانید: عملکرد بورس در این هفته چگونه بود؟


یکی از محتمل‌ترین گزینه‌هایی که می‌توان برای جذب این حجم از نقدینگی در روز‌های آینده متصور بود، انتشار اوراق توسط دولت است. البته می‌توان انتظار داشت بخشی از آن وارد بازار سرمایه شود که می‌تواند بازار را از تب و تاب ناخوشایند فعلی خارج سازد؛ بنابراین برآیند این اخبار با چاشنی تغییرات نرخ ارز بود که بازار سهام هفته‌جاری را چندان دل‌چسب آغاز نکرد. در اواسط هفته زمانی‌که نرخ ارز تصمیم گرفت کانال ۴۷‌هزار‌تومانی را ترک کند و به‌سوی کانال چند هفته اخیر خود حرکت کند، بازار سرمایه پس از دو روز نسبتا نزولی از اواسط هفته روندی متعادل به خود گرفت و نماگر اصلی تالار شیشه‌ای هفته سوم خردادماه را در قله ۲‌میلیون و ۱۸۲‌هزار‌واحدی به پایان رساند. انتشار اخبار قطعی از توافق‌های بین‌المللی برای ارزیابی روند آتی بازار‌های مالی به‌ویژه بورس مهم است.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی