خبر

حرکت بخش خصوصی در کنار دولت؛ تضمینی برای حضور در بازارهای صادراتی ادوات کشاورزی

حرکت بخش خصوصی در کنار دولت؛ تضمینی برای حضور در بازارهای
صادراتی ادوات کشاورزی

بازار؛ گروه کشاورزی: در صنعت کشاورزی یکی از اصلی ترین عوامل تعیین کننده در بحث بالا بردن عملکرد در واحد سطح و از آن طرف کاهش ضایعات، استفاده از تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی است. به گفته کارشناسان کشور اگرچه در حوزه تولید و ساخت تراکتور چندان موفق نبوده ایم و همسان با کشورهای دیگر پیش نمی رویم اما در بحث تولید ماشین آلات کوچک و ادوات کشاورزی تولیدات کشور قابل توجه و صادراتی است. با این وجود صادرات در این حوزه نیز با چالش هایی همراه است. به طوری که «محمدرضا انباردار» یکی از تولیدکننده های ادوات کشاورزی نداشتن دسترسی به تجار خارجی را از جمله موانع اصلی این مسیر می داند.

نیازسنجی بازارهای خارجی از طریق حضور در نمایشگاه های بین المللی

وی به بازار می گوید: در حال حاضر ما صادرات انجام می دهیم اما نه به صورت مستقیم بلکه به صورت واسطه ای به کشورهای عراق و افغانستان می فرستیم. چون ما به تاجرهای خارجی و بازرگانی های خارجی دسترسی نداریم. لذا واسطه ای بین تاجر و تولید کننده قرار می گیرد و با گرفتن درصدی سود این کار را برای ما انجام می دهد.

این تولید کننده در خصوص وضعیت بازارهای صادراتی تجهیزات و ادوات کشاورزی نیز می گوید: در حال حاضر خریدارهای کشورهایی مثل عراق و افغانستان محدود هستند و اکثرا با واسطه ها به تولید کننده وصل می شود و لذا واسطه ها هم نمی گذارند کار به راحتی انجام شود.

در بحث صادرات ادوات و تجهیزات کشاورزی عمده مانع بحث مالی است به خصوص اینکه مبادلات مالی غالبا از طریق صرافی ها باید انجام شود و این امر بر عملکردها تاثیر می گذارد و هزینه های مازادی تحمیل می شود

بر اساس این گزارش یکی از اصلی ترین راهکارها برای ورود به بازارهای خارجی بازارسنجی کشورهای قابل دسترسی به خصوص کشورهای اطراف است. در این راستا این تولید کننده ادوات کشاورزی با تایید این حرف می گوید: برخی از ادوات را بر اساس تحقیقات بازاری در این دو کشور که غالبا از طریق حضور در نمایشگاه های آنجا بوده نیاز سنجی و تولید می کنیم که مناسب بازار و شرایط اقلیم این مناطق باشد. به عنوان مثال در حال حاضر ما غالبا قطعاتی مانند تریلی و گاواهن به افغانستان ارسال می کنیم چون نیاز بازار آنها است.

مبادلات مالی؛ چالش صادرات ادوات کشاورزی به بازارهای خارجی

ابراهیم بهرام زاده از دیگر فعالان بخش ادوات و ماشین آلات کشاورزی کشور است که در خصوص اصلی ترین مقاصد صادراتی شان به بازار می گوید: غالبا صادرات در این بخش به کشورهای همسایه صورت می گیرد و کشورهای CIS کمی دورتر است ارسال کالا سخت تر است. بنابراین در حال حاضر عمده صادرات ماشین آلات و تجهیزات تولیدی ما به کشورهای همسایه ارسال می شود و بخشی نیز راهی بازار آفریقا و همچنین اوراسیا می شود.

بهرام زاده در پاسخ به این سوال که برای ادوات و تجهیزات کشاورزی غالبا کدام بازارهای صادراتی مهیاتر و مناسب تر است، گفت: همانطور که می دانید اوراسیا، یک بازار جدید برای این تولیدات است و البته هنوز در مبادلات مالی با این مناطق مساله داریم؛ تنها با دو بانک می توانیم کار کنیم که متاسفانه هنوز فاز اجرایی آنها آنچنان فعال پیش نمی رود.

وی در خصوص عمده مشکلاتی که در بحث صادرات ادوات کشاورزی و ماشین آلات به این مناطق وجود دارد نیز اظهار می دارد: چند مشکل از جمله واحد پول ها وجود دارد که برای اینکه ارزشها حفظ شود همه چیز را با یک پایه یورو یا دلار حساب می کنیم. بنابراین باید دو بار پول را تبدیل (چنج) کرد یک بار ریال را به دلار و یک بار دلار را به عنوان مثال به روبل روسیه. این دو بار تبدیل کردن پول و به علاوه یک هزینه نقل و انتقال پول، یک هزینه مازاد ایجاد می کند.

بهرام زاده ادامه داد: از سوی دیگر عمده کار به صورتی پیش می رود که ما باید با صرافی ها کار کنیم، بنابراین موضوع مالی به سختی پیش می رود.

حرکت بخش خصوصی در کنار بخش دولتی تضمینی برای حضور در بازارهای خارجی است

وی خاطر نشان کرد: با این وجود اینکه بتوان گفت کدام بازار برای چنین تولیداتی جذابتر است چون رقابت وجود دارد بستگی به یکسری عوامل دارد. یعنی چون تمرکز کشور روسیه روی گندم است بنابراین کسانی که در حوزه ماشین آلات و تجهیزات مربوط به غلات فعالیت دارند با روسیه بیشتر می توانند کار را پیش ببرند. از سوی دیگر توجه ترکمنستان روی سیب زمینی است و تاجیکستان غالبا حوزه فعالیت اش نیرو محرکه است و لذا ادوات اولیه کاربرد دارد.

با توجه به اینکه الان دنیای تجارت بر محور بازاریابی می چرخد برای دستیابی به بازارهای خارجی در حوزه ماشین آلات و ادوات کشاورزی حرکت کردن بخش خصوصی در کنار دولتی ها راه یابی به بازارهای هدف را تسهیل تر می سازد

این فعال بخش ادوات همچنین در پاسخ به این سوال که الان ادوات و ماشین آلات کشاورزی کشور چه مزیت رقابتی دارد که می تواند در دیگر بازارها حضور داشته باشد، می گوید: موضوع اصلی ما بحث مزیت رقابتی نیست چون به عنوان مثال در مقابل اتحادیه اروپا یا آمریکا از نظر کیفت مزیت رقابتی نداریم، در مقابل ترکیه نیز مزیت رقابتی چندانی نداریم. اما موضوع مهم در این میان بحث کشش بازار است.

بهرام زاده تاکید کرد: مساله اینجا است که الان دنیای بیزینس و بازاریابی است و لذا تا زمانی که دولت بخش خصوصی را به اصطلاح با خود حرکت می دهد ما در این بازارها نفوذ داریم.

وی با تاکید بر اینکه در برخی موارد ادوات ترکیه ای از نظر قیمتی چندان تفاوتی با ما ندارند، افزود: با این وجود از نظر زیبایی و کیفیت تفاوت ها زیاد است. بنابراین به نظر بنده بحث بازاریابی اصلی ترین عامل موثر بر ایجاد بازار برای ادوات و تجهیزات کشاورزی کشور است؛ یعنی وقتی دولت از بخش خصوص حمایت می کند و در نشست هایی که با دیگر کشورها برگزار می شود بحث دعوت از هیات های تجاری و بازرگانی به ایران را پیش می گیرد تولید کننده های ما می توانند بخشی از بازار آن کشورها را در دست بگیرند. در چنین شرایطی حتی اگر حضور تولیدات ما در بازارهای خارجی مقطعی هم باشد پس از آن بازار با کار و تبلیغات پیش خواهد رفت.

این تولیدکننده ادوات کشاورزی در پایان با بیان اینکه در رقابت با محصولات خارجی از نظر کیفی چندان مزیت رقابتی نداریم و تفاوت قیمتی هم با محصولات ترکیه چندان فاحش نیست که بتوانیم روی این عامل برای دسترسی به بازارهای خرجی مانور بدهیم، گفت: بنابراین باز هم تاکید داریم که در این حوزه ها بخش خصوصی اگر در کنار بخش دولتی باشد در بازارهای خارجی نتیجه بهتری به دست می آورد.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی