خبر

آرامش نسبی در انتظار بازار بورس؟

آرامش نسبی در انتظار بازار بورس؟

441167 617 - آرامش نسبی در انتظار بازار بورس؟

اقتصاد۲۴– مریم محبی، تحلیلگر بازار سهام، در این خصوص گفت: بازار سهام باید یک بازار کارآ باشد و هیچ مداخله، مقابله و نیرویی خارج از عرضه و تقاضا نباید در این بازار سهام مشاهده شود تا بازاری پیش‌بینی‌پذیر داشته باشیم؛ لذا متاسفانه در‌حال‌حاضر نمی‌توانم به موضوع خوش‌بینانه نگاه کنم و بگویم سهوا اتفاقاتی در بورس می‌افتد و به‌تدریج این باور که این رفتار‌ها تعمدی است پررنگ شده است.

وی ادامه داد: چرا شورای رقابت باید دقیقا زمانی که بازار سهام روال صعودی خود را آغاز کرده با مداخله غیرکارشناسی روال بازار را بر هم بزند؟ بازار سهام روال عادی خود را شروع کرده بود و کف‌های قیمتی را دیدیم و شاخص کل از مقاومت ۶/ ۱میلیون واحد نیز گذشت. اما مجددا شاهد مداخله آن هم در بدترین زمان ممکن بودیم، انگار که این رفتار‌ها هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده است و به محض اینکه بازار کمی جان می‌گیرد بازار را به هم می‌‍ ریزند.

من هیچ دلیلی جز مداخله‌های غیرکارشناسانه و تعمدانه در روال منفی بازار نمی‌بینم. این کارشناس بازار سهام اظهار کرد: بحث بودجه در کنار گزارش صندوق بین المللی پول این موضوع را مشخص می‌کند که تورم در بهترین حالت ممکن بیش از ۴۰درصد است.

بازار سهام بازاری تورم‌دوست است و با توجه به این موضوع باید گفت بورس پتانسیل رشد دارد؛ البته پتانسیل رشد نه از منظر بهبود عملکرد شرکت‌ها، بلکه از منظر کاهش قدرت پول ملی که باعث می‌شود افراد قیمت بالاتری را برای خرید کالای یکسان با ارزش ثابت پرداخت کنند؛ بنابراین چنانچه ما مداخله‌هایی از جنس شورای رقابت و شرکت فرابورس – افزایش کف سفارش قیمتی – نبینیم بازار سهام با توجه به شرایط بنیادی پتانسیل رشد دارد. وی در خصوص وضعیت بازار سرمایه در هفته پیش رو نیز گفت: به نظر من بازار سهام در هفته پیش رو وضعیت خنثی خواهد داشت و به بازیابی خود می‌پردازد. به هر حال بازار شوک مثبت قابل‌توجهی داشته و پس از آن شوکی منفی به بازار رسیده است. این هفته بازار چنانچه تحت‌تاثیر عوامل خارجی قرار نگیرد، به ثبات خواهد رسید که نویددهنده پتانسیل رشد در آینده‌ای نزدیک خواهد داد.

ثبات، نویددهنده رشد

مریم محبی، تحلیلگر بازار سهام، در این خصوص گفت: بازار سهام باید یک بازار کارآ باشد و هیچ مداخله، مقابله و نیرویی خارج از عرضه و تقاضا نباید در این بازار سهام مشاهده شود تا بازاری پیش‌بینی‌پذیر داشته باشیم؛ لذا متاسفانه در‌حال‌حاضر نمی‌توانم به موضوع خوش‌بینانه نگاه کنم و بگویم سهوا اتفاقاتی در بورس می‌افتد و به‌تدریج این باور که این رفتار‌ها تعمدی است پررنگ شده است. وی ادامه داد: چرا شورای رقابت باید دقیقا زمانی که بازار سهام روال صعودی خود را آغاز کرده با مداخله غیرکارشناسی روال بازار را بر هم بزند؟ بازار سهام روال عادی خود را شروع کرده بود و کف‌های قیمتی را دیدیم و شاخص کل از مقاومت ۶/ ۱میلیون واحد نیز گذشت. اما مجددا شاهد مداخله آن هم در بدترین زمان ممکن بودیم، انگار که این رفتار‌ها هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده است و به محض اینکه بازار کمی جان می‌گیرد بازار را به هم می‌‍ ریزند.


بیشتر بخوانید:ریسک‌های بیرونی و بی‌اعتمادی سهامداران عامل رکود در بورس


من هیچ دلیلی جز مداخله‌های غیرکارشناسانه و تعمدانه در روال منفی بازار نمی‌بینم. این کارشناس بازار سهام اظهار کرد: بحث بودجه در کنار گزارش صندوق بین المللی پول این موضوع را مشخص می‌کند که تورم در بهترین حالت ممکن بیش از ۴۰درصد است. بازار سهام بازاری تورم‌دوست است و با توجه به این موضوع باید گفت بورس پتانسیل رشد دارد؛ البته پتانسیل رشد نه از منظر بهبود عملکرد شرکت‌ها، بلکه از منظر کاهش قدرت پول ملی که باعث می‌شود افراد قیمت بالاتری را برای خرید کالای یکسان با ارزش ثابت پرداخت کنند؛ بنابراین چنانچه ما مداخله‌هایی از جنس شورای رقابت و شرکت فرابورس – افزایش کف سفارش قیمتی – نبینیم بازار سهام با توجه به شرایط بنیادی پتانسیل رشد دارد.

وی در خصوص وضعیت بازار سرمایه در هفته پیش رو نیز گفت: به نظر من بازار سهام در هفته پیش رو وضعیت خنثی خواهد داشت و به بازیابی خود می‌پردازد. به هر حال بازار شوک مثبت قابل‌توجهی داشته و پس از آن شوکی منفی به بازار رسیده است. این هفته بازار چنانچه تحت‌تاثیر عوامل خارجی قرار نگیرد، به ثبات خواهد رسید که نویددهنده پتانسیل رشد در آینده‌ای نزدیک خواهد داد.
وی افزود: علاوه بر این، در تعطیلات گذشته نرخ دلار در بازار غیررسمی برای اولین‌بار از سد ۴۵هزار تومان گذشت و این موضوع نیز موتور محرکی برای بازار سهام است. نکته سوم نیز که البته بر اساس شنیده‌های غیررسمی است، این است که به دلیل ثابت نگه داشتن نرخ دلار نیما در کانال ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان، عرضه بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی و فولادی بورسی در سامانه نیما کم شده و ثابت نگه داشتن دلار نیما این شرکت‌ها را به سمتی سوق می‌دهد که به هر روشی تلاش کنند عرضه خود را در این سامانه کمتر کنند تا خود و سهامدارانشان کمتر آسیب ببینند. چنانچه این خبر درست باشد خبر خوبی است.

این تحلیلگر بازار سهام عنوان کرد: تنها نکته منفی آغازکننده این هفته برای بورس این است که قیمت برخی از محصولات جهانی به‌جز نفت افت پیدا کرده. البته این افت زیاد نبوده، اما به‌هرحال قیمت مس، روی و … نسبت به هفته گذشته حدود ۶درصد افت داشته است. در برآیند هفته پیش رو باید گفت چنانچه اتفاق خاصی مخصوصا از سمت مجلس و در ارتباط با بودجه رخ ندهد، کلیت بازار سهام مثبت است. البته این مثبت قوی نیست، اما چون نگرانی‌های بازار به جز بودجه رفع شده بازار به سمت مثبت شدن پیش خواهد رفت.

بورس در کف معتبر

علی عصاری، دیگر تحلیلگر بازار سهام، نیز با اشاره به اینکه بورس در هفته‌ای که گذشت جریان رنجی داشت و دستخوش مثبت و منفی‌های زیادی بود، گفت: بورس در هفته گذشته بیشتر تحت تاثیر اخبار خودرویی بود؛ خودرویی که بالاخره در بورس کالا تثبیت شد. این اتفاق چهارشنبه تاثیر خود را در بازار سرمایه نشان داد و به رغم اینکه دو سهم بزرگ خودرویی ایران‌خودرو و سایپا بسته بودند، اما شاهد تحرکات مثبت در این گروه بودیم.

وی ادامه داد: سایر سهام نیز حرکت‌های خوبی در انتهای هفته گذشته داشتند و می‌توان گفت بازار به کف تقریبا معتبری رسیده است. در این میان نرخ بهره مجددا افزایشی شده که این موضوع را می‌توان به عنوان ریسک بازار در نظر گرفت. عصاری اظهار کرد: به طور کلی هفته پیش رو را هفته‌ای سبز پیش‌بینی می‌کنم، البته سبزی که همچنان دستخوش اخباری است که وارد بازار خواهد شد. علاوه بر روند صعودی، حرکات مثبتی نیز در سهام شاخص‌ساز پیش‌بینی می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی