عمومی

همه چیز درباره تدوین پلن دیجیتال مارکتینگ

همه چیز درباره تدوین پلن دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ که به آن بازاریابی دیجیتال نیز می‌گویند نوعی از بازاریابی است که از طریق دستگاه‌های الکترونیکی انجام می‌شود. در واقع دیجیتال مارکتینگ روشی مدرن از بازاریابی است که شما محصولات و خدمات خود را با روش‌هایی مانند تبلیغات در سوشال مدیا و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و توئیتر، تبلیغات کلیکی گوگل، سئو، SEM و … تبلیغ می‌کنید. بنابراین نیاز به یک برنامه و استراتژی دارید و  اینجاست که تدوین پلن دیجیتال مارکتینگ ضروری به نظر می رسد.

مزایای بازاریابی آنلاین چیست؟ مزایای آن عبارتند از: جمله صرفه‌جویی در هزینه، برندسازی و آگاهی از برند، هدف‌گیری مشخص مشتری را داراست. علاوه براین اندازه‌گیری آن با استفاده از ابزارهای تحلیلی بسیار ساده است.

لازم به ذکر است که با توجه به گستردگی مباحث بازاریابی آنلاین و برندسازی، برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ شما نیازمند داشتن یک برنامه یا پلن بازاریابی آنلاین هستید. در این پلن بایستی راهبردها و برنامه‌های خود را تببین کنید. در این مطلب قصد داریم همه چیز درباره تدوین پلن دیجیتال مارکتینگ را به شما آموزش دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌شود تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

svg%3E - همه چیز درباره تدوین پلن دیجیتال مارکتینگ

پلن دیجیتال مارکتینگ چیست؟

پلن دیجیتال مارکتینگ یا Digital marketing plan نقشه راهی است که شرکت ها و کسب و کارها برای اجرای استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال خود در نظر می‌گیرند. این پلن شامل تعیین اهداف، روش ها، ابزار ها و منابع مورد نیاز برای رسیدن به اهداف بازاریابی دیجیتال است.

استراتژی‌هایی که در پلن بازاریابی آنلاین استفاده می‌شوند، شامل تعیین هدف، تحلیل بازار، تجزیه و تحلیل رقبا، استراتژی بازاریابی، تعیین بودجه و تعیین زمانبندی است. طراحی پلن بازاریابی آنلاین دارای مزایای بسیاری از جمله تمرکز بر بیزینس، برنامه ریزی و مدیریت برنامه‌ریزی، مدیریت منابع، دارای یک برنامه بازاریابی شفاف و ثبات عملکرد است.

چگونه یک پلن دیجیتال مارکتینگ طراحی کنیم؟

در این بخش از مقاله قصد داریم همه چیز درباره تدوین پلن دیجیتال مارکتینگ را به صورت گام به گام به شما توضیح دهیم. برای تدوین دیجیتال مارکتینگ پلن نیاز است تا مراحل زیر را به دقت و درستی انجام دهید.

 تحلیل و آنالیز

اولین قدم برای طراحی پلن دیجیتال مارکتینگ تجزیه و تحلیل و آنالیز است. در این گام شما باید جزئیات سناریویی که در آن هستید را به خوبی شناسایی کنید. به همین علت این مرحله با تحقیق شروع می‌شود. در این بخش شما باید سوالات زیر را از خود بپرسید و آن‌ها را با شفافیت پاسخ دهید.

  • محصول و خدماتی را که ارائه می‌دهیم چه هستند؟ آیا پیشنهاد خاص و منحصر به فردی برای فروش یا ارائه خدمات شرکت دارید؟
  • آیا تا به حال بازاریابی آنلاین انجام داده‌ایم؟ اگر انجام داده‌ایم چه نتایجی کسب کرده‌ایم؟ آیا در شبکه‌های اجتماعی و سوشال مدیاها شناخته شده هستیم یا خیر؟
  • وب‌سایت ما در چه وضعیتی قرار دارد؟ آیا باید از ابعاد مختلف آن را بررسی کنیم و در صورت نیاز آن را اصلاح کنیم؟
  • رقبا ما چه کسانی هستند؟د برای موفقیت در این حوزه چه کارهایی انجام می‌دهند ؟
  • برند ما چقدر شناخته شده است و در چه جایگاهی قرار دارد؟

پاسخ شفاف و درست به این سوالات کمک بسیار زیادی به تدوین و طراحی یک پلن بازاریابی آنلاین می‌کند. درواقع همه چیز درباره تدوین دیجیتال مارکتینگ پلن به تحلیل و آنالیز درست بستگی دارد.

svg%3E - همه چیز درباره تدوین پلن دیجیتال مارکتینگ

مشخص کردن اهداف دیجیتال مارکتینگ

دومین مرحله برای طراحی یک پلن دیجیتال مارکتینگ مشخص کردن اهداف است. درواقع هدف‌ها معیارهایی هستند که به واسطه آن‌ها می‌توانیم، موفقیت‌ها و شکست یک بازاریابی دیجیتال را بسنجیم. برای نوشتن اهداف دیجیتال مارکتینگ پلن پیشنهاد می‌شود بر کلمه SMART تمرکز کنید. در ادامه این کلمه را برای شما به تفضیل توضیح می‌دهیم.

  • کلمه S مخفف Specific به معنای مشخص بودن است. این به این معنا است که اهداف باید کاملا دقیق و مشخص باشد. برای درک این موضوع نیاز است تا به سوالات اساسی چه چیزی، توسط چه کسی، کجا، در چه زمان، و چرا به طور شفاف پاسخ دهید.
  • کلمه M مخفف Measurable به معنای قابل سنجش بودن است. این به این معنا است که اهداف شما باید قابل سنجش و اندازه‌گیری باشد. اگر ما به شکل مشخص نتوانیم یک هدف را اندازه‌گیری کنیم، مشخص نمی‌شود که آیا به آن هدف می‌رسیم یا نه. بنابراین لازم است که شما درباره چطوری موفقیت و استفاده از KPI به درستی فکر کنید.
  • کلمه A مخفف Achievable به معنای قابل دستیابی است. این به این معنا است که اهداف شما باید بسیار ساده و قابل دسترس باشد. درواقع از اهداف بلند پروازانه و غیرقابل دسترس بپرهیزید.
  • کلمه R مخفف Realisti به معنای واقع‌گرا بودن است. واقع‌گرایی بدین معنا است که به میزان منابع موجود توجه داشته باشیم و از دستاوردهای گذشته تجربه کسب کنیم.
  • T مخفف Time bound به معنای محدودیت زمانی است. این به این معنا است که شما باید برای پلن بازاریابی آنلاین خود یک محدوده زمانی در نظر بگیرید و در این محدوده زمانی رسیدن یا نرسیدن به اهداف را تحت نظر و کنترل داشته باشید. به طور کلی با داشتن زمانبندی مناسب شما می‌توانید اهداف بزرگ را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید و هر یک از این هدف‌های کوچک را در زمانبندی خود انجام دهید. این روش کمک می‌کند در مسیر درست برای رسیدن به هدف حرکت کنیم.

لازم به ذکر است که تعیین اهداف به برند و جایگاه آن وابسته است. در واقع ما باید به دنبال اهدافی باشیم که یکدیگر را کامل می‌کنند و ما را به هدف اصلی نزدیکتر می‌کنند. برای نوشتن یک پلن هدفمند دیجیتال مارکتینگ می‌توانید از ابزار دیجیتال مارکتینگ و مشاور دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید.

چندین هدف رایج و اصلی دیجیتال مارکتینگ

  • افزایش شناخت برند در بین مردم
  • بهبود بازگشت سرمایه
  • افزایش سهم بازار
  • افزایش سود شرکت
  • جذب مشتریان جدید
  • تبدیل مشتریان به مشتری وفادار
  • افزایش فروش

 طراحی پرسونای کاربران

پرسونای کاربر یا user persona آنالیزی دقیق از مشتری، الگوهای رفتاری، اهداف، نیازها، مشکلات و نگرش آن‌ها را به شما نشان می‌دهد. طراحی پرسونای کاربران به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهتر با مخاطبان هدف خود ارتباط و تعامل برقرار کنید و تصمیمات بهتری برای ارائه محصولات خود بگیرید.

به طور کلی پرسونای کاربر باید شامل اطلاعاتی مانند سن، جنسیت محل اقامت، شغل، سطح درآمد، رفتار آنلاین کاربر، رابطه فعلی مشتریان با برند، نیاز آن‌ها در ارتباط با برند  و تمایل در برقراری ارتباط با برند شما باشد.

svg%3E - همه چیز درباره تدوین پلن دیجیتال مارکتینگ

تحقیق کلمات کلیدی

کلمات کلیدی از اصلی‌ترین بخش‌های تولید محتوا برای جذب مخاطب است. بنابراین توضیحات کلمات کلیدی نقش بسیار ارزنده‌ای برای رسیدن شما به اهدافتان دارد. از همین رو می‌بایست تحقیق کلمات کلیدی را اصلی اساسی بدانید و وقت زیادی را برای آن در نظر بگیربد. به طور کلی زمانی که می‌خواهید در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید به نکاتی ازجمله ارتباط کلمات کلیدی با برندتان، نحوه سرچ کلمات کلیدی توسط کاربر، میزان حجم جستجوها، سطح مهارت دقت کنید.

لازم به ذکر است که به واسطه کلمات کلیدی ساختار وب و ترافیک سایت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. پس انتخاب کلمات کلیدی درست و مناسب نقش اساسی در تولید محتوا و جذب مخاطب از این طریق دارد.

 تدوین استراتژی محتوا

پس از یافتن کلمات کلیدی نیاز به تولید محتوا است. شاید از خود بپرسید که تولید محتوا چیست؟ تولید محتوا یکی از مراحل بازاریابی آنلاین است. درواقع با تولید محتوا شما می‌توانید یک ارتباط دو طرفه با مشتری خود برقرار کنید. برای تدوین استراتژی محتوا لازم است که ابتدا تعیین کنید که چه نوع محتوایی (متنی، گرافیکی، ویدیو و…) مناسب کاربر هدف شما است و پس از آن یک تقویم محتوایی ایجاد کنید. و با طبق تقویم محتوایی ایجاد شده به برنامه‌ای منظم به تولید محتوا بپردازید.

 تدوین استراتژی شبکه های اجتماعی

امروزه شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توئیتر و… آیتم‌های زیادی را برای ارتقاء آگاهی از برند ما ارائه می‌دهد، با این حال بهتر است تنها بر گزینه‌هایی که با اهداف ما همسوتر هستند استفاده کنیم؛ و تمرکز خود را تنها بر روی آن‌ها بگذاریم.

بنابر توضیحات داده شده در این قسمت از پلن بازاریابی دیجیتال توصیه می‌شود، شبکه‌های اجتماعی مختلف اعم از اینستاگرام، تلگرام، توئیتر و…را بررسی کنید و اهدافی که می‌خواهید به آن برسید را در این شبکه‌های اجتماعی بگنجانید. خدمات گوگل ادز و تبلیغات در گوگل، پلتفرمی قوی و قدرتمند در دیجیتال مارکتینگ پلن شما است.

تدوین استراتژی های سایت و سئو

به طور کلی مراحل تددوین استراتژی‌های سایت و سئو آن شامل چهار مرحله زیر است:

  • شناخت کاربران هدف: اولین قدم برای تدوین استراتژی سایت و سئو شناخت کامل کاربران هدف و فهم و درک نیازهای آن‌ها است.
  • آنالیز رقبا و حوزه رقابتی: پس از شناخت کاربران هدف نیاز به آنالیز رقبا و دانستن نقاط ضعف و قدرت آن‌ها است. این مرحله کمک بسیار بزرگی به موفقیت استراتژی سایت و سئو می‌کند.
  • تحقیق کلمات کلیدی: یافتن و پیدا کردن کلماتی که توسط کاربران در سطح وب جستجو می‌شود از دیگر عوامل موثر در طراحی استراتژی سایت و سئو آن است.
  • ارائه استراتژی محتوا: ارائه استراتژی و برنامه ریزی مناسب برای تولید محتوا بر اساس کلمات کلیدی از دیگر مراحل تدوین استراتژی‌های سایت و سئو آن است.

 تدوین استراتژی تبلیغات

استراتژی های تبلیغات که به آن Advertising Strateg نیز می‌گویند یک پلن برای قانع  و ترغیب کردن  مشتری‌ها برای خرید محصولات یا استفاده از خدمات ارائه شده است که به هنگام تدوین استراتژی تبلیغات می‎بایست، ۴ اصل اساسی را مورد بررسی قرار دهید، این چهار اصل اساسی شامل موارد زیر است:

  • بررسی خود کالا یا خدمات و مزایای آن
  • بررسی مشتریان و ویژگی‌های آن‌ها مانند شخصیت و رفتار و منش آن‌ها
  • ارائه روش‌های جایگزین برای آگاه کردن مشتریان از محصول و برند
  • انتخاب مشتریان با توجه به میزان بودجه‌‌ و هزینه درنظر گرفته شده

تمامی این موارد به این معنی است که هدفی که دارید باید کاملا دقیق و مشخص باشد. این به این معنا است که باید محیط خود را باید به خوبی بشناسید، ابزارهای مورد نیازتان را  باید به خوبی دسته بندی کنید و درنهایت تصمیماتی که می‌گیرید باید مطابق با منابع انسانی و مالی شما باشد.

شاید شما هم درباره‌ی تبلیغات در گوگل شنیده باشید و برایتان این سوال پیش آمده باشد که تبلیغات در گوگل چیست؟ تبلیغات در گوگل یا گوگل ادز روشی است که بازاریابی آنلاین برای کسب‌وکارها فراهم کرده است تا بتوانند محصولات و خدمات خود را معرفی کنند و سبب افزایش سود و ترافیک سایت شما شود.

svg%3E - همه چیز درباره تدوین پلن دیجیتال مارکتینگ

جمع بندی

در این مطلب در مورد همه چیز درباره تدوین پلن دیجیتال مارکتینگ صحبت کردیم و دانستیم که بازاریابی آنلاین نقشه راهی است که اکثر کسب و کارها برای اجرای استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال خود در نظر می‌گیرند. این پلن شامل مواردی چون تعیین اهداف، ابزارهاف روش‌ها و منابع مالی و انسانی مورد نیاز برای رسیدن به اهداف بازاریابی دیجیتال است.

علاوه بر این نحوه دقیق طراحی یک پلن بازاریابی آنلاین را گام به گام به شما توضیح دادیم. در نهایت امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد؛ ما در دکتر ویز انواع خدمات دیجیتال مارکتینگ را برای استارت‌آپ و کسب و کارها ارائه می‌نماییم؛ برای مشاوره دیجیتال مارکتینگ و دریافت خدمات، می‌توانید با کارشناسان ما تماس حاصل کنید.

سوالات متداول

۱- منظور از پلن دیجیتال مارکتینگ چیست؟

پلن دیجیتال مارکتینگ نقشه راهی است که شرکت‌ها و کسب و کارها جهت اجرای استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال خود در نظر می‌گیرند. این پلن شامل تعیین اهداف، راهبردها، ابزارها و منابع مورد نیاز برای رسیدن به اهداف بازاریابی دیجیتال است.

۲- چند ابزار دیجیتال مارکتینگ را معرفی کنید؟

بازاریابی توسط موتورهای جستجو، بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو، بازاریابی محتوا، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و …

۳- رایج‌ترین اهداف پلن دیجیتال مارکتینگ چیست؟

آگاهی از برند، بازگشت سرمایه، افزایش فروش و سود، افزایش سود از رایج‌ترین اهداف دیجیتال مارکتینگ است.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی