عمومی

استراتژی بازاریابی و مدل B2C چیست؟

استراتژی بازاریابی و مدل B2C چیست؟

مدل کسب و کار B2C که مخفف عبارت business-to-consumer است به معنی از تولیدکننده به مصرف‌کننده محسوب می‌شود. منظور از این عبارت این است که محصولات و خدمات به‌طور مستقیم از طرف تولیدکننده به مصرف‌کننده خواهد رسید. مصرف‌کنندگان در واقع همان کاربران یا مصرف‌کنندگان نهایی کالاها و خدمات تولید شده‌اند.

شرکت‌هایی که به صورت مستقیم محصولات خود را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهند جزء شرکت‌های B2C به حساب می‌آیند. این روش کسب‌ وکار باعث تغییر در طرز فکر افراد شده و سازمان توانسته به‌جای مشتریان بر روی یک کالا، خدمات یا ایده‌ها هم سرمایه‌‌گذاری می‌کند.

در ابتدای شکل‌گیری این کسب‌وکارها، اغلب افراد همان فروشگاه‌های سنتی خود را داشتند اما بعد از شکل‌گیری این کسب وکار فرروشندگان تصمیم گرفتند محصولات و خدمات خود را به شکل آنلاین به فروش برسانند. به این فروشگاه درواقع B2C گفته می‌شود.

مدل کسب و کار B2C چیست؟

در این مدل کسب‌وکار قرار است از شما چیزی خریداری شود. نه صرفاً خرید مستقیم، بلکه ممکن است حتی خدماتی را ارائه دهید. وب‌سایت‌هایی که برای این کار طراحی شده‌اند به‌گونه‌ای هستند که یک فرد عادی یا مصرف‌کننده وارد سایت مربوطه شده و خدماتی که می‌تواند ارائه دهد را به نمایش می‌گذارد. در واقع هیچ‌گونه واسطه‌ای میان مشتری و خریدار نیست و فرد می‌تواند به صورت مستقیم خرید خود را انجام دهد.

انواع فروشندگان B2C

در این مدل کسب و کار فروشندگان شامل دسته‌های متعددی می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • فروشندگان مستقیم:

فروشندگان مستقیم رایج‌ترین نوع مدل کسب‌وکار B2C است که در آن مصرف‌کنندگان محصولات موردنیاز خود به صورت مستقیم از فروشگاه‌های تجاری یا خرده‌فروشان آنلاین تهیه می‌کنند.

در این مدل، یک کسب‌وکار نقش یک رابط بین ارائه‌دهنده محصولات یا خدمات و مصرف‌کننده نهایی را دارد.

  • مبتنی بر تبلیغات:

در روش تبلیغات، برخی شرکت‌ها به جهت تبلیغ از وب‌سایت‌هایی که ترافیک بالایی دارند، استفاده می‌کنند تا با  این کار فروش محصولات و خدمات خود را افزایش دهند. همچنین استفاده از اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی به عنوان حمایت از محصولات و خدمات یکی دیگر از روش‌های بازاریابی B2C به‌شمار می‌‌رود.

در این مدل، بازاریابان برای تبلیغ مستقیم محصولات و خدمات خود، تعدادی از افرادی که به این کار علاقه دارند راابه منظور تبلیغ مستقیم انتخاب کرده تا بازدهی فروش خود را از این طریق افزایش دهد.

  • مبتنی بر کارمزد:

در این روش کسب‌وکارها برای دسترسی راحت به محصول یا خدمات خود، یک هزینه اشتراکی را درنظر می‌گیرند. معمولاً مقداری از محتوا را به صورت محدود و رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند و برای دسترسی به ادامه دوره، هزینه اشتراکی را که درنظر گرفته‌اند را دریافت می کنند.

مزایای این مدل کسب‌وکار شامل موارد زیر است:

  • دسترسی گسترده
  • هزینه‌های پایین تراکنش
  • در تمام ساعات روز یا شب موجود است
  • بدون واسطه
  • افزایش سودآوری
  • پایگاه مشتری بزرگ‌تر

انواع خریداران B2C

در کسب و کار B2C، مشتریان هدف تولیدکنندگان و فروشندگان هستند که در جهت جذب و رضایت‌بخشی آنان در تلاش‌اند. انواع خریداران B2C شامل موارد زیر می‌شوند:

  • خریداران همگانی:

افرادی که به‌طور عمومی در بازار حضور دارند و محصولات یا خدمات را برای استفاده شخصی خود خریداری می‌کنند. این گروه از خریداران شامل افراد، خانواده‌ها و مصرف‌کنندگان عادی هستند.

  • خریداران اهمیت‌دهنده‌ی تجربه (Experience Seekers):

این گروه از خریداران به دنبال تجربه‌های جذاب هستند و ممکن است برای خرید محصولات یا خدمات به مغازه‌ها یا وب‌سایت‌هایی که تجربه خرید متفاوتی ارائه می‌دهند، روی آورند. آن‌ها از جذابیت‌های بصری، نوآوری‌ها، ویژگی‌های خاص و ارتباط موثر با مشتریان لذت می‌برند.

  • خریداران صرفه‌جو:

این گروه از خریداران به دنبال خرید محصولات یا خدمات با قیمت مناسب و با ارزش اقتصادی هستند. آن‌ها بیشتر به محصولات و خدماتی علاقه دارند که کیفیت خوبی داشته باشند و در عین حال از قیمت مناسبی هم برخوردار باشند.

  • خریداران وفادار:

 افرادی که به برندها یا محصولات خاصی اعتماد دارند و معمولاً به طور مداوم از آن‌ها خرید می‌کنند. این گروه از خریداران اهمیت زیادی به رضایت‌مندی از خرید دارند و ممکن است به مواردی نظیر خدمات پس از فروش و ارتباط با مشتریان نیز اهمیت زیادی دهند.

بازار هدف بازاریابی مصرفی چه کسانی هستند؟

بازار هدف گروه خاصی از مشتریان بالقوه است که یک کسب و کار قصد دارد با محصولات یا خدمات خود به آنها دست یابد. این گروه ممکن است ویژگی‌های مشترکی مانند سن، جنسیت، سطح درآمد، تحصیلات، علایق یا موقعیت جغرافیایی داشته باشند که احتمال علاقه و خرید از آن‌ها را افزایش می‌دهد.

تعریف بازار هدف بخش مهمی از توسعه استراتژی بازاریابی است؛ زیرا به کسب‌و‌کارها کمک می‌کند تا تلاش خود را روی افرادی متمرکز کنند که احتمالاً محصولات یا خدمات آن‌ها را خریداری خواهند کرد. درک نیازهای بازار هدف کمک می‌کند تا پیام‌ها، محصولات و استراتژی‌های قیمت‌گذاری خود را برای جذب آن مشتریان تنظیم کنند که در نهایت فروش و سودآوری می‌شود.

مثلاً، خرده‌فروشی که لباس‌های زنانه می‌فروشد، می‌خواهد زنان را بر اساس سن، سطح درآمد و مکان‌های جغرافیایی که احتمال خرید دارند، هدف قرار دهد. هنگامی که آنها متوجه شوند قرار است به چه کسی خدمات دهند، به طبع می‌توانند گزینه‌های بهتری را ارائه دهند.

برای موفقیت در پیاده سازی مدل کسب و کار  B2C از چه تکنیک هایی استفاده کنیم؟

بعد اینکه با روند فعالیت مدل کسب ‌وکارها در B2C آشنا شدید، حال وقت آن است که به موفقیت دست یابید. با استفاده از مواردی که در ادامه مطرح می‌شود، به‌راحتی می‌توانید در رقابت با رقبای خود، برنده میدان باشید:

درنظر گرفتن پیشنهادات ارائه شده

پیشنهادها و انتقادات مشتریان را دریافت کنید. نظر مشتریان به طور مستقیم بر روی فروش محصول خواهد گذاشت. به همین دلیل بهتر است وفاداری خود را به مشتریان خود ثابت کرده و سعی کنید تا محصولات موردنظر آن‌ها را ارائه دهید. زیرا این جلب رضایت و توجه مشتریان می‌توان در افزایش درآمد و سود کمک بسزایی کند.

فعال بودن در شبکه‌های اجتماعی

در استفاده از تکنولوژی به‌روز باشید؛ زیرا در زمان استفاده از این فضاها راحت‌تر می‌توانید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و آن‌ها را در تصمیمات خود شریک بدانید. داشتن یک شبکه اجتماعی که تعداد زیادی فالوور دارد، می‌تواند شما را سریع‌تر به درآمد برساند.

برگزاری نظرسنجی یا مسابقات مختلف

نظرسنجی کنید و به بهترین نظر، جایزه بدهید. مثل شرکت در قرعه‌کشی در روزهای مختلف.

استفاده از شبکه‌های مختلف برای تاثیرگذاری بیشتر

از شبکه‌های اجتماعی مختلف استفاده کنید. برخی از شبکه‌ها به‌صورت رایگان خدمات خود ارائه می‌کنند و همچنین باعث جذب سرمایه برای کسب و کار خواهند شد. فضاهایی مانند یوتیوب، Google Ads یا AdSense که با فراهم‌کردن بستر مناسب و با روش راحت می‌توان به وبلاگ‌نویسان فرصت تبلیغ محصول خود را داد.

انواع مدل کسب و کار B2C چیست؟

انواع مدل کسب و کار B2C شامل موارد زیر است:

کسب سود دو طرفه

در مدل B2C، کسب‌وکارها از تمایل مصرف‌کنندگان به نام‌گذاری قیمتشان یا مشارکت داده‌ها یا بازاریابی به شرکت سود می‌برند، درحالی‌که مصرف‌کنندگان از انعطاف‌پذیری، پرداخت مستقیم، یا محصولات و خدمات رایگان یا ارزان‌قیمت سود می‌برند. درواقع، B2C ارزش  والایی برای مشتریان خود قائل است.

حراج معکوس

مدل‌های کسب‌وکار  B2C شامل حراج‌های معکوس است که در آن مشتریان قیمت خود را برای محصول یا خدماتی که می‌خواهند بخرند نام می‌برند، و زمانی که یک مصرف‌کننده فرصتی مبنی بر کارمزد برای بازاریابی محصولات کسب‌وکار فراهم می‌کند.

استراتژی مدل کسب و کار B2C چیست؟

مشتری در کسب و کار یا  B2C نوعی مدل محسوب می‌شود که در آن مشتری خدمات یا محصولی را به کسب و کارها ارائه می‌دهد. این برعکس مدل معمولی کسب و کار به مصرف‌کننده (یا C2B) است که در آن یک شرکت خدمات یا محصولی را از طریق فروش کالا و خدمات برای مشتریان خود فراهم می‌کند.

مدل کسب و کار B2C در بازاریابی سنتی

اگرچه امروزه مدل کسب‌ و کار  B2C پیوسته روبه‌افزایش است، اما همچنان به‌عنوان یکی از مشاغل تجارت الکترونیک در حال فعالیت‌اند اما مردم در زمان بررسی انواع مدل کسب‌وکار و بازار بلافاصله آن را تجزیه‌وتحلیل نمی‌کنند. B2C به این معنی است که یک مصرف‌کننده در حال فروش کالا یا خدمات به بنگاه‌های تجاری است. B2C با مدل‌های کسب‌وکار سنتی تجارت الکترونیک متفاوت است.

این پلتفرم افراد متخصص در زمینه‌های خاص را قادر می‌سازد تا خدمات خود را به شرکت‌ها ارائه دهند. ازآنجایی‌که بسیاری از کسب‌وکارها در سراسر جهان از خدمات برون‌سپاری برای افزایش نتایج خود یا یافتن همکاری با فریلنسرها سودمند استفاده می‌کنند، نوع تجارت الکترونیک  B2C همچنان محبوبیت خود را به دست خواهد آورد.

مدل کسب و کار  B2Cدر بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال توانسته با معرفی برخی کانال‌های مفیدتر و ارزان‌تر برای ارائه محصولات یا خدمات خود، به شغل‌های مختلف کمک کند تا بتوانند حضور پررنگ‌تری در بازار داشته باشند. مثلاً، خرده‌فروش بزرگی به نام Target فروشگاه فیزیکی خود را  جایگزین یک فروشگاه آنلاین می‌کند و محصولات خود را به فروش می‌رساند.

در مقابل، آمازون تجارت خود را با مدل تجارت آنلاین و تحویل محصول مبتنی بر تجارت الکترونیکی آغاز کرد. ازاین‌گذشته، فروشندگان فردی به طور چشمگیری به کسب و کار الکترونیکی روی آورده‌اند و از این طریق محصولات خود را به فروش می‌رسانند.

فرآیندهای مدل کسب و کار مصرفی یا B2C

مدل کسب و کار مصرفی  B2C یک مفهوم نسبتاً جدیدی است که در آن مصرف‌کنندگان فردی، به جای کسب‌وکارهای بزرگ، ارزش‌گذاری محصول را آغاز می‌کنند. در این مدل کسب و کار، مصرف‌کنندگان نقش تأمین یا ارائه‌دهنده خدمات را برعهده دارند و از طرفی مشاغل به‌عنوان مصرف‌کننده فعالیت می‌کنند. فرآیندهای این مدل کسب و کار عبارت است از:

  • ایجاد ارزش مصرف‌کننده

در مدل B2C، مصرف‌کنندگان این فرصت را دارند که با ارائه مهارت‌ها، دانش، منابع یا محصولات خود به طور مستقیم برای کسب و کارها، ارزش ایجاد کنند. این کار می‌تواند در حوزه فعالیت‌های مختلف مانند کار آزاد، تولید محتوا، خدمات مشاوره، بررسی‌ بازخوردهای ایجاد شده توسط کاربر، به نشر داده‌ها یا مشارکت در برخی پروژه‌ها کمک کند.

  • ایجاد بسترهای دیجیتال و واسطه‌ها در B2C

تعاملات B2C اغلب از طریق پلتفرم‌ها و واسطه‌های دیجیتال صورت می‌گیرد. این پلتفرم‌ها مشتریان را با کسب و کارهایی که به دنبال محصولات یا خدمات خاص هستند، متصل می‌کند. نمونه‌هایی از این پلتفرم‌ها شامل وب‌سایت‌های فریلنسینگ، پلتفرم‌های جمع‌سپاری، بازارهای آنلاین یا پلتفرم‌هایی است که محتوای تولید شده توسط کاربر را جمع‌آوری می‌کنند.

  • مکانیسم‌های بازار معکوس

در مدل  B2C یکی از مدل‌های کسب و کار، بازار سنتی معکوس است. به‌جای اینکه کسب و کارها پیشنهادات خود را برای مصرف‌کنندگان بازاریابی کنند، مصرف‌کنندگان محصولات خود را برای کسب و کارها تبلیغ می‌کنند. حتی ممکن است کار قیمت‌گذاری بر اساس ترجیحات یا قابلیت‌های افراد هم بر عهده آنان باشد.

  • شخصی سازی و سفارشی سازی در B2C

گاهی ممکن است مصرف‌کنندگان پیشنهادات خود را بر اساس الزامات یا ترجیحات خاص ارائه شده توسط مصرف‌کنندگان تجاری تنظیم کنند. این کار به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا به تخصص یا محصولات یا خدمات خاصی که با نیاز آن‌ها همخوانی دارد، دسترسی داشته باشند.

  • بازاریابی و تبلیغات

مصرف‌کنندگان در مدل  B2C معمولاً نیاز به بازاریابی و تبلیغ پیشنهادات خود به مشاغل دارند. این کار می‌تواند شامل ارائه نمونه کارها، حضور آنلاین در حوزه مربوطه، داشتن تعامل فعال با مصرف‌کنندگان از طریق ارتباط مستقیم یا به‌صورت شبکه‌سازی، از طریق رسانه‌های اجتماعی جهت به‌دست‌آوردن مخاطب باشد.

  • پرداخت و غرامت در B2C

در مدل B2C، ممکن است پروسه جبران و پرداخت کمی متفاوت باشد. مصرف‌کنندگان می‌توانند قیمت‌های خود را تعیین کنند یا در مورد شرایط پرداخت با مشاغلی که با آن‌ها تعامل دارند مذاکره کنند. این پرداخت خسارات یا غرامت می‌تواند بر اساس نرخ‌های مختلف مانند ساعتی، پروژه‌ای، حق‌الامتیاز یا دیگر توافقات دوطرفه باشد.

  • بازخورد و مدیریت شهرت

شهرت و بازخورد نقش مهمی در مدل B2C دارد. به‌دست‌آوردن بازخوردهای مثبت می‌تواند به مصرف‌کنندگان کمک کند تا فرصت‌های بیشتری را جذب کنند و اعتبار خود را به همان نسبت بالا ببرند. در این مدل فرصتی به وجود می‌آید که افراد بتوانند مهارت‌ها، تخصص و خدمات خود را به طور مستقیم به کسب و کارها ارائه دهند و از این طریق کسب درآمد کنند. در واقع، پلتفرم‌های B2C بستری را برای مصرف‌کنندگان فراهم می‌کنند تا پیشنهادات خود را به نمایش گذاشته و از روش ارتباط با کسب‌وکارها به روش‌ غیرسنتی در اقتصاد مشارکت کنند.

مدل کسب و کار مصرفی چه چالش های دارد؟

چالش های مدل کسب و کار مصرفی عبارت‌اند از:

  • متعادل‌سازی هزینه‌های محصول

مشتریان در ابتدا برای سنجش ارزش یک محصول به میزان هزینه پرداختی و منافع خود فکر می‌کنند. به همین دلیل، هر شرکتی باید منافع محصولش را با هزینه‌های آن متعادل کند تا محصولش از نظر مشتری یک محصول باارزش محسوب شود.

هر محصول سه نوع منافع دارد:

  • منافع فنی که بیانگر کیفیت محصول است.
  • منافع شخصی که برای رساندن محصول به مشتری و رسیدن اهداف مؤثر است.
  • منافع اجتماعی که بیانگر کمک محصول به مشتری برای بهبود جایگاه او در جامعه است
  • ایجاد و حفظ روابط با مشتریان

مدیریت ارتباط با مشتریان از مهم‌ترین وظایف واحدهای بازاریابی است، اما چالش اصلی در انجام این وظیفه، پاسخ به این سؤال کلیدی است: باید روی چه قشری از مشتریان‌ تمرکز و سرمایه‌گذاری کنیم؟ کسب و کارهای هوشمند به این سؤال این‌گونه پاسخ می‌دهند که باید برای حفظ روابط با مشتریان مفید و سودآور سرمایه‌گذاری و تمرکز کرد، نه روی همه مشتریان.

  • افزایش سهم از مشتری

سهم مشتری به معنای این است که یک مشتری چه مقدار از نیازش را از محصولات رقیبان تأمین می‌کند و چه مقدار آن‌ها را از ما؛ بنابراین کسب و کارهای هدف‌مند تمرکز خود را به‌جای اینکه روی افزایش سهمشان از بازار بگذارند، روی یک مشتری تأثیرگذار متمرکز می‌شوند. زیرا این روش هم آسان‌تر است و هم مقرون‌به‌صرفه‌تر.

  • ارتباط برقرار کردن با مشتریان در فضاهای مختلف

هیچ رسانه‌ای به‌اندازه تلفن همراه مشتری به او نزدیک نیست. به همین دلیل، شرکت‌ها می‌توانند برای ارتباط با مشتریان خود از طریق تلفن همراه روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند. بدین ترتیب، بازاریابی از طریق فضاهای مجازی به یکی از وظایف اصلی واحدهای بازاریابی تبدیل شده است.

سخن پایانی

مدل کسب و کار B2C یکی از مدل‌های معروف کسب وکارها است که رویکرد خاص خودش را دارد و با اشخاص و عموم افراد در ارتباط است. در واقع، بازاریابی B2C اصطلاحی است که برای توصیف یک مدل کسب و کار استفاده می‌شود و در آن یک شرکت به طور مستقیم برای مصرف‌کنندگان بازاریابی می‌کند. کسب‌و‌کارهایی که به‌صورت مستقیم با مشتری در ارتباط هستند، روش B2C نام دارند. هر چه از تکنیک‌های بیشتری برای تعامل و ارتباط با مشتری استفاده شود، تجارت موفق‌تری خواهید داشت. مواردی از قبیل بهینه‌‌سازی سایت، بازاریابی محتوایی یا فعالیت در شبکه‌های مختلف می‌توانند در افزایش سود تأثیر بسزایی داشته باشند.

سؤالات متداول:

۱- اساس کار کسب و کار B2C چیست؟

این مدل کسب و کار یا بازاریابی براین‌اساس کار می‌کند که نیاز مشتریان خود را اولویت قرار داده و سعی به رفع هرچه سریع‌تر آن‌ها دارد.

۲- مزیت‌های مدل B2C شامل چه چیزهایی است؟

از مزیت‌های این مدل بازاریابی می‌توان به افزایش بازدید وب‌سایت، افزایش لیست مشتریان، برقراری تعاملات بیشتر با افراد، بالارفتن رتبه موتورهای جستجو و… اشاره کرد.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی