خبر

ارزش ۸ میلیارد دلاری بازار کیف های چرم| دسترسی به مواد اولیه ارزان؛ شرط حضور در بازارهای جهانی

ارزش ۸ میلیارد دلاری بازار کیف های چرم| دسترسی به مواد اولیه
ارزان؛ شرط حضور در بازارهای جهانی

بازار؛ گروه صنعت: صنعت چرم و کفش یکی از صنایع پویایی است که تولید کنندگان ایران نیز توانسته اند سهمی کوچک از این بازار و تجارت جهانی بزرگ داشته باشند. با این وجود تولیدات چرم تنها منحصر به کیف و کفش نیست و انواع کالاهای چرمی سالانه ارزش بالایی را رقم می زند.

سایت آماری تحلیلی Statista : ارزش بازار جهانی کالاهای چرمی در سال ۲۰۲۲ به بالغ بر ۴۴۰ میلیارد دلار رسیده است و بازاری به ارزش بالغ بر ۴۶۸ میلیارد دلار نیز تا پایان ۲۰۲۳ برای این محصولات برآورد شده است

در واقع بر اساس آخرین داده های سایت آماری تحلیلی Statista در حالی که در سال ۲۰۲۱ ارزش جهانی انواع کالاهای چرمی ۲۷۱ میلیارد دلار بوده در سال ۲۰۲۲ به بالغ بر ۴۴۰ میلیارد دلار رسیده است و بازاری به ارزش بالغ بر ۴۶۸ میلیارد دلار نیز تا پایان ۲۰۲۳ برای این محصولات برآورد شده است. این در شرایطی است که پیش بینی می شود ارزش بازار جهانی انواع کالاهای چرمی تا سال ۲۰۳۰ از ۷۳۸ میلیارد دلار فراتر برود.

تخمین ارزش ۸.۵ میلیارد دلاری برای بازار جهانی انواع کیف چرم تا ۲۰۲۷

در این میان یکی از پویا ترین بازارهای در بین انواع کالاهای چرمی، بازار کیف های چرمی است که بر اساس این داده های منتشر شده تخمین زده می شود که بازار کیف ‌های چرم بین سال‌ های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۷ به طور میانگین ۵ درصد رشد داشته باشد و به این ترتیب ارزش جهانی این بازار به بیش از ۸.۵ میلیارد دلار برسد. این در حالی است که به گفته کارشناسان رشد بازار جهانی کیف های چرم به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آنها می توان به «شخصی ‌سازی و سفارشی‌ سازی کیف‌ های دستی چرمی، تأثیر تأییدیه‌ های افراد مشهور بر تصمیم‌ گیری خرید مشتری، و دوام محصولات چرمی که به ارزش محصول برای مشتریان تبدیل می‌ شود» اشاره کرد.

ایران نیز در حوزه تولید انواع کیف چرم اعم از چرم مصنوعی و طبیعی فعال است و بخش قابل توجهی از تولیدات خود را با استفاده از چرم داخلی تامین می کند. با این وجود تولید کنندگان فعال در این حوزه در فرایند تولید و فروش خود با چالش هایی مواجه هستند.

شعبانی، تولید کننده کیف و کمربند با چرم طبیعی: برای حضور در بازارهای جهانی و توانایی رقابت در سطح بین المللی باید به ما تسهیلات بدهند که بتوانیم کارگاه ها و نیروهای خود را توسعه بدهیم

«قاسم شعبانی» تولید کننده کیف و کمربند با چرم طبیعی، در گفتگو با بازار در خصوص اصلی ترین چالش هایی که در حوزه تولید و بازار دارند می گوید: با توجه به اینکه مواد اولیه مصرفی ما قیمت های نسبتا بالایی دارد بنابراین تهیه مواد برای ما سخت شده است. به خصوص اینکه فروشندگان و فعالان حوزه مواد اولیه غالبا به صورت نقدی مبالغ را از ما دریافت می کنند در حالی که مشتریان و خریداران ما نیز غالبا تمایل دارند به صورت چکی با ما کار کنند و غالبا نقدی توان پرداخت ندارند در نتیجه مشکل نقدینگی داریم.

شعبانی در خصوص شرایطی که برای حضور در بازارهای جهانی باید فراهم شود نیز اظهار داشت: مساله اینجا است که ما تا به امروز تسهیلات خاصی نگرفته ایم و کاملا مبتنی بر سرمایه خود هستیم، در صورتی که برای حضور در بازارهای جهانی و توانایی در رقابت در سطح بین المللی باید به ما تسهیلات بدهند که بتوانیم کارگاه ها و نیروهای خود را توسعه بدهیم.

دسترسی به مواد اولیه ارزان؛ شرط رقابت موفق در بازارهای جهانی

او ادامه داد: از سوی دیگر حضور موفق در بازارهای جهانی مستلزم مهیا بودن یکسری امکانات دیگر است از جمله اینکه باید مواد اولیه ارزان نیز در اختیار داشته باشیم در این شرایط است که می توانیم در بازارهای جهانی رقابت کنیم.

این تولید کننده کیف و کمربند با چرم طبیعی همچنین گفت: حتی برای بازار داخل الان هر مواد اولیه که می خواهیم تهیه کنیم صد درصد به صورت نقدی باید پرداخت کنیم در حالی که مشتریان و خریداران ما غالبا خواهان دریافت محصولات چرمی ما به صورت چکی هستند. لذا نیاز به تسهیلات داریم اما درصد سود تسهیلات غالبا بالا است و بنابراین از گرفتن تسهیلات منصرف می شویم. به همین دلیل عمدتا مجبور هستیم به صورت جزئی و محدود تولید کنیم.

شعبانی در خصوص میزان نوسانات قیمتی مواد اولیه مصرفی خود نسبت به سال قبل نیز می گوید: همانطور که می دانید «چرم، آستری، یراق الات و چسب» اصلی ترین مواد اولیه مصرفی ما هستند که نوسان قیمتی بالایی در این مواد داریم؛ به طوری که در هر مرحله ای که خرید می کنیم نسبت به مرحله قبلی افزایش قیمت های محسوس داریم. به این ترتیب ما سفارشات را بر مبنای یک قیمت مشخص می گیریم اما موقع تولید وقتی مجددا برای خرید اجناس و ماده اولیه مراجعه می کنیم می بینیم که ظرف یک هفته نوسان بسیار بالایی داشته است و این امر برای ما چالش های زیادی را به همراه دارد.

وی همچنین در خصوص تکنیک هایی که برای رقابت در بازار داخلی به کار می گیرند نیز گفت: ما غالبا روی «تنوع کار و نوع جنس» بسیار کار می کنیم. در واقع به این معنا که از جنس هایی با کیفیت بالا استفاده می کنیم و با تنوع محصولات بالا در بازار حضور داریم. چون هر چقدر تنوع تولیدات بالاتر باشد بازارهای بیشتری را می توانیم پوشش بدهیم. ضمن اینکه روی بازاریابی خود نیز کار می کنیم و از روش های نوین بازاریابی در کنار بازاریابی حضوری بهره می گیریم. علاوه بر این از نیروی کار ماهر نیز بهره می گیریم.

کمبود پوست و افزایش قیمت تمام شده؛ معضل صنعت چرم

گفتنی است فعالان حوزه چرم کشور نیز مانند دیگر بخش ها با گرانی و کمبودهایی مواجه هستند به طوری که قیمت چرم نیز به دلیل کاهش کشتارها نسبت به سال قبل افزایش های چشمگیری داشته است. به این ترتیب علی حسن زاده، رئیس انجمن صنایع چرم ایران پیش از این در گفتگو با خبرنگار بازار اذعان داشت که کمبود پوست موجب کاهش تولید شده است، به این معنا که در حال حاضر کارخانجات با ۲۵ تا ۳۰ درصد ظرفیت خود کار می کنند. بنابراین علاوه بر حوزه کیف و کفش، صنعتگران بخش چرم نیز با مشکل کمبود پوست و افزایشی بودن قیمت تمام شده محصولات خود مواجه هستند.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی