خبر

آغاز موج جدید قاچاق کفش های استوک به بازار ایران| فروشندگان به عرضه با «تخفیف» رو آورده اند

آغاز موج جدید قاچاق کفش های استوک به بازار ایران| فروشندگان
به عرضه با «تخفیف» رو آورده اند

بازار؛ گروه صنعت: ارزش بازار جهانی کفش در شرایطی در سال ۲۰۲۳ به بیش از ۴۱۷ میلیارد دلار رسید که طبق گزارشات جهانی منتشر شده انتظار می رود ارزش بازار کفش بین سال های ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۲ سالانه به میزان حدود ۵ درصد رشد کند.

ارزش ۶۴۲ میلیار دلاری بازار جهانی کفش تا ۲۰۳۲

در واقع در این گزارش آمده است، انتظار می رود ارزش بازار جهانی کفش تا سال ۲۰۳۲ از مرز ۶۴۲ میلیارد دلار عبور کند.

علیرغم بازار جهانی پویای کفش و بازاری که برای این صنعت طی دهه پیش رو پیش بینی می شود، حال صنعت کفش کشور نیز مانند دیگر صنایع خوب نیست چرا که به هر حال بخشی از موضوعات مربوط به صنایع موضوعات کلان اقتصاد است؛ به این معنا که به گفته فعالان صنعت کفش وقتی نرخ دلار به هر دلیلی تغییر می کند آثار منفی و به اصطلاح پس لرزه های آن در قیمت مواد اولیه نمایان می شود و این امر خود پیش فرض افزایش قیمت های محصول نهایی است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه در حالی حاضر بازار کفش به عنوان محصول نهایی این صنعت با رکود همراه است و فعالان این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش تقاضا مواجه هستند، این افزایش اخیر نرخ ارز می تواند روی قیمت مواد اولیه اثر بگذارد و مجددا موجب افزایش قیمت محصول نهایی شود. به خصوص اینکه قبل از این نیز هزینه های حمل در دنیا به دلیل تنش های ایجاد شده در منطقه، افزایش چشمگیری یافت. این در شرایطی است که بخشی از مواد اولیه صنعت کفش ایران از طریق کشورهای دور تامین می شود و همین امر هم روی قیمت تمام شده اثر می گذارد.

عرضه کفش با تخفیف در پی رکود بازار

«علی لشکری» هیات رئیسه جامعه صنعت کفش ایران به خبرنگار بازار می گوید: با توجه به رکود حاکم بر بازار کفش کشور شاهد هستیم که بسیاری از برندهای این صنعت به «تخفیف» رو آورده اند و به بهانه های مختلف همچون روز مادر، روز پدر و غیره محصولات خود را با تخفیفاتی عرضه می کنند تا از این طریق بتوانتد تا حدودی از این رکود خارج شوند.

لشکری، هیات رئیسه جامعه صنعت کفش ایران: برخلاف سال قبل که قاچاق فروکش کرده بود مجددا ما شاهد این هستیم که به بهانه های مختلف به خصوص «کفش های استوک» از طُرق مختلف به صورت قاچاق وارد کشور می شود

این فعال صنعت همچنین در خصوص میزان کاهش تقاضا برای کفش نسبت به سال قبل گفت: ارقام دقیقی نمی توان اعلام کرد اما الان عرضه کفش بیشتر از تقاضا است به علاوه اینکه محددا قاچاق در حال افزایش است. به این معنا که نسبت به سال قبل که قاچاق فروکش کرده بود مجددا ما شاهد این هستیم که به بهانه های مختلف به خصوص «کفش های استوک» از طُرق مختلف به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

لشکری افزود: همانطور که می دانید در سال ۹۷ تا ۹۸ که دلار گران شد قاچاق کفش افت شدید کرد و برای وارد کننده نمی صرفید وارد کند. اما چون هزینه های سربار ما مثل اجاره، حمل و نقل، دستمزد و غیره افزایش یافت در نتیجه باعث شد هزینه سربار ما مزیت قیمت ما را از بین ببرد و به عبارتی مزیت های قیمتی ما را کم کرده است. بنابراین ورود قاچاق کفش های استوک به بازار یک چالش مهم در صنعت کفش کشور است.

وی همچنین در خصوص شرایط حاکم بر مراودات فعلی صنعت کفش ایران با پاکستان پس از مسائل پیش آمده نیز گفت: مشکل خاصی در این حوزه نداشتیم و جالب است بدانید در مورد صادرات به کشورهای همسایه اگرچه ارقام قابل توجهی نیست اما رشد صادرات ما به پاکستان رشد خوبی در مقایسه با رشدی که با عراق داشتیم بود. لذا در پی این هستیم که با این کشور توسعه روابط در این صنعت داشته باشیم.

رشد ۱۷ و نیم درصدی صادرات کفش در ۹ ماهه اول سال

عضو هیات رئیس جامعه صنعت کفش ایران افزود: در واقع در ۹ ماهه اول سال جاری به لحاظ وزنی حدود ۱۷ و نیم درصد رشد صادرات داشتیم و از نظر ارزشی هم حدود ۵ و نیم درصد رشد صادرات داشته ایم.

لشکری، هیات رئیسه جامعه صنعت کفش ایران : در ۹ ماهه امسال حدود ۶۶ میلیون دلار صادرات داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۵ و نیم درصدی داشته است

لشکری خاطر نشان کرد: به عبارت دیگر در ۹ ماهه امسال حدود ۶۶ میلیون دلار صادرات داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۵ و نیم درصدی داشته است.

دلایل کاهش ۸ درصدی صادرات کفش ایران به بازار عراق

وی همچنین خاطر نشان کرد: نکته بسیار مهم این است که ما بازار عراق را که بزرگترین سهم را در این بازار داریم و به لحاظ ارزشی سهمی بالای ۵۰ درصد را داشتیم با کاهش ۸ درصدی در این بازار امسال مواجه بودیم؛ یعنی صادرات ما در ۹ ماهه امسال به عراق نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد کاهش داشته و باعث شده سهم ۵۲ درصدی ما در سال گذشته به ۴۶ درصد در سال جاری کاهش یابد.

لشکری در خصوص دلیل اصلی کاهش صادرات در این بازار گفت: چون قیمت تمام شده صادر کننده کفش ما با دلار بالای ۵۰ هزار تومان در می آید اما سیاست های موجود ابلاغ می کنند که باید با دلار ۴۲ هزار تومان عرضه کنند و طبیعتا نمی صرفد. .

وی افزود: ما مخالف بحث تعهد ارزی نیستیم اما نرخی که برای این بحث انجام می دهند یکی از عوامل عمده کاهش صادرات ما به بازاری همچون عراق است.

پاکستان؛ بازاری رو رشد برای تولیدات صنعت کفش ایران

لشکری اظهار داشت: با این وجود در پاکستان از نظر ارزشی نسبت به سال قبل ۹۹ درصد افزایش صادرات داشته ایم و از لحاظ وزنی هم صادرات ما به این کشور تقریبا نزدیک به دو برابر شده است. این نشان دهنده این است که بازار پاکستان یک بازار رو به رشد برای ما محسوب می شود.

این فعال صنعت کفش در پایان در خصوص چشم انداز بازار عید نیز گفت: به دلیل کاهش نزولات آسمانی در ماه های آبان، آذر و دی فروش کفش های زمستانی با افت روبرو شد و یکی از دلایل کاهش تقاضا هم همین بوده است که امسال زمستان قوی نداشته ایم. به همین دلیل بسیاری از مغازه داران و شبکه توزیع ما با موجودی کالا روبرو هستند و طبیعتا اگر حرکتی نکند برای فروش شب عید مشکل پیدا خواهد کرد. بنابراین فقط می توان امیدوار بود که با جاری شدن نزولات آسمانی مردم از بازار استقبال کنند و کمک کنند گردش موجودی کالاها برای فروش زمستانی انجام شود و مغازه ها برای فروش بهاره آماده شوند.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی