عمومی

نفوذ برند و انواع استراتژی بهبود نفوذ برند چیست؟

نفوذ برند و انواع استراتژی بهبود نفوذ برند چیست؟

آیا می‌دانید نفوذ برند چیست؟ بهترین نرخ نفوذ در بازار چه مقدار است؟ آیا می‌توان آن را بهبود داد؟ با دکتر ویز همراه باشید تا پاسخ این سوالات را بیابید.

برند‌های مختلف برای افزایش مشتریان و رشد سهم خود در بازار، به برنامه‌ریزی بازاریابی، فروش یا رقابت با سایر برندها می‌پردازند. به همین دلیل است که هر سازمان سعی دارد با طراحی استراتژی‌های اثربخش، صرف زمان و هزینه به بازار هدف خود نفوذ کند. نفوذ برند در مسیر رشد و توسعه کسب و کار از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید از آن چشم‌پوشی کرد. اما نفوذ در برند دقیقا چیست؟

استراتژی نفوذ برند چیست؟

محبوبیت برند در یک بازار مشخص را با نفوذ در برند (Market Penetration) اندازه‌گیری و مدیریت می‌کنند. در واقع نفوذ در برند مطابق با میزان فروش موفق محصولات، خدمات برند و جایگاه محصول مورد نظر در بازار، تعیین می‌شود. با این معیار متوجه خواهید شد که کسب و کارتان تا چه اندازه توانسته جای خود را در ذهن خریدار و بازارهای موجود باز کند.

svg%3E - نفوذ برند و انواع استراتژی بهبود نفوذ برند چیست؟

چرا نفوذ برند (Market Penetration) مهم است؟

چهار عامل مهم در رشد کسب ‌و کار و افزایش فروش، هویت بصری برند، منشور هویت برند، داستان سرایی برند و نفوذ برند است.

  • هویت بصری چیزی است که مخاطبان در نگاه اول می‌بینند و با توجه به آن، در مورد برندتان آگاهی پیدا می‌کنند.
  • منشور هویت ابزاری است که به یک نام تجاری هویت می‌بخشد و کمک می‌کند عناصر اصلی تشکیل‌دهنده، شناسایی و در طراحی برند از آن استفاده شود.
  • داستان سرایی  برند، یعنی اینکه به مخاطبان بگویید برندتان روی چه ارزش‌هایی استوار است. باید بررسی کنید که چگونه می‌توانید ماجرای الهام‌بخش خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارید.
  • نفوذ در برند هم که ابزار سنجش محبوبیت برندینگ است.

بسیاری از کسب و کار‌ها سه مورد اول را رعایت کرده ولی بدون در نظر گرفتن مورد آخر، به ارائه خدمات و یا فروش محصولات می‌پردازند و پس از مدتی می‌بینند که نتیجه‌ای نگرفته‌اند.

اینجاست که اهمیت بالای نفوذ در بازار نمایان می‌شود. برای اینکه بتوانید برندتان را میان مردم محبوب کنید و صدای برند خود را به مردم برسانید، باید از استراتژی نفوذ در برند استفاده نمایید. نفوذ در برند به دلایل زیر است که مهم می‌شود:

  • اولین موضوعی که باعث می‌شود این معیار مهم شود، تاثیر آن در نیچ مارکتینگ است. اگر نمی‌دانید نیچ مارکتینگ چیست؟ باید بگوییم: نیچ مارکتینگ نوعی از بازاریابی است که نیازهای قشر مشخصی از جامعه (مشتریان بالقوه) را شناسایی می‌کند و بر اساس نیاز آن‌ها، تولید صورت می‌گیرد. این باعث می‌شود محصولات، بازاری همیشگی و وفادار داشته باشند. نفوذ در برند در این نوع بازاریابی تاثیر می‌گذارد و کمک می‌کند به بخش‌های بکر بازار نفوذ پیدا کنید؛ بخش‌هایی که حتی از چشم رقبای شما هم به دور مانده‌اند.
  • قطعا هدف افراد از راه‌اندازی کسب و کار، کسب درآمد است. نفوذ در برند از مواردی است که بر افزایش درآمد یک کسب و کار تاثیر می‌گذارد. در واقع با کمک این معیار، کسب و کار، محصولات یا خدمات شما با سرعت بسیار بالا توسط مخاطبان شناخته شده و مورد قبول واقع می‌شوند.
  • نفوذ برند نشان می‌دهد که استراتژی بازاریابی شما چقدر موفق بوده است. در واقع به هر اندازه که میزان نفوذ بیشتر باشد، نشان می‌دهد که در برنامه‌ریزی، تحقیقات و انتخاب مدل بازاریابی‌تان موفق‌تر عمل کرده‌اید.
  • اگر از این معیار در ابتدای کسب و کار خود استفاده کنید، می‌توانید اندازه بازار برای محصولات یا خدمات، تعداد رقبا و میزان موفقیت‌تان را مشخص کنید و در واقع از جایگاه فعلی برند خود آگاه شوید. با آگاهی از برند و جایگاه فعلی آن، برنامه‌ریزی برای توسعه و رشد کسب و کار، با ریسک پایین‌تری انجام می‌شود.

مزایای نفوذ در بازار چیست؟

نفوذ در برند مزایای بسیاری برای کسب و کار دارد. حتی به جرات می‌توان گفت مهم‌ترین فاکتور در موفقیت یک کسب و کار و توسعه برند، همین معیار است. در ادامه مزایای این معیار را به تفکیک بیان می‌کنیم تا با آن بیشتر آشنا شوید.

  • با استفاده از استراتژی نفوذ در بازار می‌توان فروش محصولات را به طور دقیق تجزیه و تحلیل و در نتیجه میزان فروش را ارزیابی کرد.
  • این استراتژی کمک می‌کند در بازارهای رقابتی که کالاهای مشابه تولید می‌کنند، برنده شوید. یعنی به گسترش کسب و کار و در نتیجه فروش بیشتر نسبت به رقبا کمک می‌کند.
  • علاوه بر اینکه فروش شما نسبت به رقبا بیشتر می‌شود، می‌توانید محصولات مشابه دیگر تولید کرده و با استفاده از محبوبیتی که با دیگر محصولات خود کسب کرده‌اید، آن‌ها را هم به فروش برسانید. موضوعی که اهمیت دارد این است که چون مشتریان از کیفیت محصولات قبلی شما مطمئن هستند، شما هم تلاش می‌کنید تا محصولات جدید را با کیفیت بهتر، تولید و عرضه کنید‌. با بالا رفتن کیفیت، مشتریان شما راضی‌تر و بیشتر می‌شوند‌.
  • در استراتژی نفوذ برند، قیمت محصولات کاهش یافته و تبلیغات بسیار زیاد می‌شود. افزایش فروش، کاهش قیمت را جبران کرده و حتی سود بیشتری نسبت به قبل دارد.
  • آخرین و مهم‌ترین مزیت نفوذ در برند، یادآوری برند است. زمانی که نام گوشی می‌آید، اولین برندی که به ذهن خطور می‌کند، آیفون یا اپل است. استفاده از استراتژی نفوذ در برند، باعث می‌شود محصولات یا خدمات شما به گونه‌ای بین مردم جا افتند که تا نام محصول به میان آمد، ذهن مخاطبان به سمت برند شما کشیده شود. این یعنی محبوبیت و شناخته شدن در میان مردم.

نرخ نفوذ برندینگ چیست؟

نرخ نفوذ برندینگ، در بازه زمانی مشخص، درصدی از بازار هدف را نشان می‌دهد که حداقل یک بار محصول یا خدمت مورد نظر را خریده‌اند. به بیان دیگر این نرخ مشخص می‌کند که محصول یا برند شما، چه سهمی‌از کل بازار بالقوه را به دست گرفته‌اند.

svg%3E - نفوذ برند و انواع استراتژی بهبود نفوذ برند چیست؟

انواع استراتژی‌های بهبود نرخ نفوذ در بازار

استراتژی‌های بهبود میزان نفوذ متفاوت هستند. اما کسب و کارها معمولا ترکیبی از این استراتژی‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند. در ادامه با انواع استراتژی‌های بهبود آشنا می‌شوید.

تعدیل قیمت محصولات

ابتدایی‌ترین استراتژی که در نفوذ برند استفاده شد، تعدیل یا کاهش قیمت بود. جالب است بدانید این روش هنوز هم یک روش پرطرفدار است که به خوبی نتیجه می‌دهد. بیش از ۷۰ درصد مشتریان، قیمت را در اولویت قرار می‌دهند و بر اساس قیمت تصمیم می‌گیرند که خرید را انجام دهند یا خیر.

شاید بگویید با کاهش قیمت، سود بسیار کاهش می‌یابد. گفته شما کاملا درست است، اما با این کار می‌توانید سهم بیشتری از بازار را در دست بگیرید و به مرور زمان سود شما چندین برابر می‌شود.
توجه داشته باشید که برخی از کسب و کارها در مقابل کاهش قیمت، کیفیت محصولات یا خدمات را پایین می‌آورند. این کار ریسک بالایی دارد و می‌تواند موجب ریزش مشتری شود. برای همین باید قبل از عملی کردن آن، بررسی‌های لازم را انجام دهید.

افزایش تبلیغات

تبلیغات یا آگاهی‌بخشی از قدیم روشی محبوب برای جذب مشتریان بوده است. در صورتی که تبلیغات به درستی انجام شود، نتایج مثبت زیادی خواهد داشت.

تولید محصولات جدید

از دیگر روش‌های بهبود نفوذ در برند، تولید محصول جدید است. برای اینکه بتوانید از طریق این روش، نفوذ برندتان را بهبود ببخشید، باید آن دسته از نیازهای کاربران که کمتر به آن توجه می‌کنند را شناسایی کنید.

سپس محصولاتی را تولید کنید که پاسخگوی این نیاز باشند تا بتوانید سهم بازار را در دست بگیرید. با افزایش خرید مشتریان، ضریب نفوذ برند شما هم افزایش پیدا می‌کند.

ایجاد و افزایش احساس نیاز به مصرف محصولات

در این استراتژی همان‌طور ک از نامش پیداست، باید کاری کنید که کاربران به محصولات یا خدمات شما احساس نیاز پیدا کنند. این استراتژی مخصوصا زمانی که تازه وارد کار شده‌اید، بسیار پاسخگو خواهد بود. با این استراتژی می‌توانید درباره محصول، راه‌حل‌ها و مزیت‌های رقابتی محصولات و خدمات‌تان به مردم آگاهی بدهید.

svg%3E - نفوذ برند و انواع استراتژی بهبود نفوذ برند چیست؟

افزایش کانال‌های فروش

هر چقدر تعداد نمایندگی‌ها و کانال‌های فروش شما بیشتر باشد، تبلیغات‌تان بیشتر سرو صدا می‌کند. در ضمن افراد بیشتری با محصولات و خدمات‌تان آشنا می‌شوند و به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنند. این استراتژی باعث می‌شود که مشتریان به سهولت خرید را انجام دهند و شانس نفوذ برند شما هم در بازار افزایش می‌یابد.

جذب مشتریان برند‌های رقیب

زمانی که شما مزیت‌های رقابتی خود را پررنگ‌تر کنید، مشتریان برند‌های رقیب به سمت شما کشیده می‌شوند. در نظر گرفتن تخفیفات ویژه یکی از مواردی است که باعث جذب مشتریان رقیب می‌شود.

افزایش کیفیت محصولات و خدمات

مشتریان همواره به دنبال محصولات و خدمات باکیفیت هستند و هر چقدر یک برند محصولات و خدمات باکیفیت ارائه دهد، مشتری بیشتری خواهد داشت. البته این استراتژی باید بسیار هوشمندانه پیاده‌سازی شود.

مثلا با افزایش کیفیت و افزایش قیمت به طور ناگهانی، امکان از دست دادن مشتریان فراهم می‌شود. پس به قیمت، به عنوان نقش حیاتی در تصمیم‌گیری مشتریان نیز توجه داشته باشید.

افزایش کیفیت خدمات پشتیبانی

پشتیبانی منحصربه‌فرد یا خدمات پس از فروش فوق‌العاده باعث می‌شود مشتری متوجه شود که در اولویت قرار دارد و هدف فروشنده، تنها فروش نبوده است. سعی کنید رابطه خود را حتی پس از فروش محصول حفظ کنید. به گونه‌ای که اگر مشتریان سوال یا مشکلی داشتند، آن را برطرف کنید. حتی از نظرات مشتریان برای بهبود خدمات با محصولات‌تان استفاده کنید.

جمع بندی

همان‌طور که در این مقاله خواندید، یکی از عناصر حیاتی برای رشد کسب و کار، پیاده‌سازی استراتژی نفوذ برند است. این استراتژی به افزایش فروش و داشتن یک برند لوکس، کمک شایانی می‌کند.
در واقع کسب و کار‌هایی که نیاز به رشد یا دیده شدن دارند با این استراتژی می‌توانند موفق شوند و حتی از رقبای خود پیشی بگیرند. نکته‌ای که نباید فراموش کنید این است که تکنیک‌های این استراتژی را کاملا صحیح، متناسب با نیاز و به خوبی پیاده‌سازی کنید تا بتوانید به قلب بازار هدف خود نفوذ کنید.

پس اگر تا به الان چیزی در مورد این استراتژی نمی‌دانستید و از آن بهره نگرفته‌اید، با برندسازی مجدد بر پایه این استراتژی، کار خود را آغاز کنید. در این راستا می‌توانید از مجموعه تخصصی دکتر ویز کمک بگیرید. دکتر ویز تیمی ‌متشکل از جوانان متخصص در زمینه‌های دانش روز دنیا است که با هدف ارتقاء رشد فردی و شغلی افراد گرد هم آمده‌اند.

با کمک این مجموعه به راحتی و بسیار سریع می‌توانید به هدف دلخواه‌تان برسید. پس بدون اتلاف وقت به سایت دکتر ویز مراجعه کرده و فرم ارتباط با ما را پر کنید تا پکیج ویژه مشاوره را به صورت کاملا اختصاصی در حوزه کسب و کارتان دریافت کنید.

سوالات متداول نفوذ برند

۱٫ نفوذ برند چیست؟

نفوذ برند در واقع ابزار مدیریت و اندازه‌گیری محبوبیت خدمات، محصولات یا برند شما در یک بازار مشخص است.

۲٫ چگونه می‌توان نرخ نفوذ در بازار را بهبود بخشید؟

تولید محصولات جدید، افزایش تبلیغات، تعدیل قیمت محصولات، جذب مشتریان برند‌های رقیب، افزایش کانال‌های فروش، ایجاد و افزایش احساس نیاز به مصرف محصولات، افزایش کیفیت محصولات و خدمات، افزایش کیفیت خدمات پشتیبانی

۳٫ چگونه می‌توان نرخ نفوذ در بازار را محاسبه کرد؟

باید تعداد خریداران را بر کل جمعیت بازار هدف تقسیم کرده و جواب را در ۱۰۰ ضرب کنید.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی