خبر

تورم مسکن در تهران سرعت گرفت

تورم مسکن در تهران سرعت گرفت

372811 668 - تورم مسکن در تهران سرعت گرفت

اقتصاد۲۴– مرکز آمار ایران گزارش بازار مسکن تهران در تیر ماه امسال را اعلام کرد که نشان می‌دهد قیمت مسکن در پایتخت همچنان در مدار افزایشی قرار دارد. براساس آن متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی ۴۴ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است. منطقه یک با متوسط قیمت ٨٤ میلیون و ٥٢٢ هزار تومان بیشترین و منطقه ١٧ با متوسط قیمت ٢٢ میلیون و ٨٩٠ هزار تومان کمترین قیمت را در بین مناطق ٢٢گانه شهر تهران به خود اختصاص داده‌اند. گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که عدد شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ١٥١,٩رسیده که نسبت به ماه قبل (١٤٠.٣)، ٨.٣درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه تیر ماه در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (٧.١درصد)، ١.٢ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارت دیگر در همین دو ماه گذشته، نرخ تورم مسکن در پایتخت بیش از ۱۵ درصد رشد کرده است.

این عدد در بالاترین سطح دو سال اخیر خود قرار گرفته است، آن‌هم در حالی که میزان معاملات در همین یک ماهه اخیر ۳۸ درصد افت کرده است. اگر گزارش جدید مرکز آمار مبنا قرار گیرد؛ متوسط قیمت یک واحد مسکونی ۵۰ متری در تهران به بالای دو میلیارد تومان می‌رسد. رقمی که معادل ۳۰ سال حقوق یک کارگر است! البته باید توجه داشت که این محاسبه بدین معناست که اگر قیمت مسکن و حقوق کارگران هیچ تغییری نکند، ۳۰ سال زمان می‌برد که یک کارگر بتواند یک سرپناه حداقلی بخرد. تعداد معاملات در بازار مسکن پایتخت، طی ماه گذشته برابر با ۸ هزار و ۶۸۵ فقره به ثبت رسیده است.

بعد از یک دوره رونق معاملات که با خروج سرمایه‌ها از بورس این احتمال را تقویت می‌کرد که سرمایه‌های خرد در بازار مسکن پایتخت ذخیره شده است. اما به نظر می‌رسد که کاهش معاملات به همراه رشد قیمت‌ها نشانه‌ای است از کاهش عرضه در مقایسه با رشد تقاضا که در نهایت موجب سرعت گرفتن بیشتر نرخ تورم مسکن در تهران شده است. مرکز آمار ایران توضیح داده که شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران با استفاده از اطلاعات ثبتی سامانه املاک و مستغلات کشور محاسبه شده است.


بیشتر بخوانید: هزینه وام مسکن کاهش یافت


در توضیح این «محاسبه» نیز عنوان شده که جهت درصد تغییرات قیمت واحد‌های مسکونی، شاخص قیمت نسبت به متوسط قیمت، تغییرات قیمت را بهتر نشان می‌دهد، زیرا مشخصات و کیفیت واحد‌های فروش رفته در دوره‌های مختلف در محاسبه متوسط قیمت قابل شناسایی نیستند. به طور مثال، تعداد واحد‌های فروش رفته نوساز در یک دوره امکان دارد بسیار بیشتر از دوره قبل باشد که در این حالت متوسط قیمت دو دوره متوالی با یکدیگر قابل مقایسه نیست.

افزایش تورم نقطه به نقطه

در تیر ماه ١٤٠١ تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ٤٥,٢درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه این ماه در مقایسه با ماه قبل (٣٥.٥درصد) ٩.٧ واحد درصد افزایش داشته است. منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

افزایش تورم سالانه

طبق گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه تیر ماه ١٤٠١ املاک مسکونی شهر تهران به عدد ٢٧,١درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٦.٤درصد)، ٠.٧ واحد درصد افزایش داشته است. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل است. محاسبات مرکز آمار نشان می‌دهد که پس از یک دوره تقریبا دو ساله که روند شاخص سالانه تورم مسکن نزولی بوده، در تیر ماه، برعکس شده و قیمت‌ها بالا رفته است.

منبع: اعتماد 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی