خبر

توسعه صادرات محصولات صنایع فولادی خوزستان باید به صورت ویژه پیگیری شود

توسعه صادرات محصولات صنایع فولادی خوزستان باید به صورت ویژه
پیگیری شود

سیدمصطفی موسوی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ششمین نشست میز فولاد کشور به منظور بررسی مسائل و معضلات واحدهای صنعتی فولاد در استان خوزستان به میزبانی اتاق بازرگانی خرمشهر برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر افزود: خوزستان همپای استان اصفهان به عنوان دو قطب اصلی صنایع فولاد در کشور به شمار می‌رود و با توجه به همجواری این استان با کشورهای عراق و کویت و امکان صادرات ترانزیتی به کشورهای حوزه خلیج فارس و سوریه و با توجه به نیاز مبرم این بازارهای مستعد به محصولات فولادی، می‌تواند ارز آوری قابل توجهی از صادرات فولاد برای کشور داشته باشد.

وی ضمن اشاره به فعالیت‌های واحدهای صنعتی فولاد متعدد در استان خوزستان و امکان تامین مواد اولیه و هم پوشانی این واحدها توسط یکدیگر بیان کرد: از زمان عرضه محصولات تولید شده صنایع فولاد در بورس، فروش محصولات تنها از کانال یادشده امکان داشته و فروش محصول با توافق دو واحد تولیدی به صورت مجزا انجام نمی‌گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر تاکید کرد: معضلی که این تصمیم برای صنایع فولادی استان ایجاد کرده شامل مواردی همچون تامین مواد اولیه با هزینه های بیشتر (به دلیل ترانزیت)، مشکلات امنیتی برای کالاهای ارسالی، تعیین زمان بالا برای تحویل محصولات به سفارش دهنده و گاها حصول کالاهای ناخالص به دلیل تغییر آن در مسیر توسط افراد سو استفاده کننده است.

وی ادامه داد: مثال این مورد می تواند تامین آهن اسفنجی مورد نیاز شرکت های فولاد جهان آرا و فولاد کاوه اروند توسط فولاد شادگان باشد که می‌تواند با زمان کوتاه تر و امنیت بیشتر و هم پوشانی صنایع در خود استان تامین شود.

وی توضیح داد: راهکار رفع این معضل ایجاد زمینه و بستر مناسب جهت تامین مواد اولیه و محصولات مورد نیاز توسط واحدهای صنعتی یا تخصیص فضا و ظرفیت کافی در بورس برای صنایع یک استان برای تامین مواد مورد نیاز یکدیگر است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر ضمن اشاره به تمرکز اتاق خرمشهر در دوره دهم برای جذب سرمایه‌ گذاران خارجی به استان گفت: اتاق بازرگانی خرمشهر طی یک سال اخیر، با تعامل مناسبی که با برخی از هلدینگ های سرمایه گذاری چینی به وجود آورده، موفق به جذب گروه ها و شرکت های معتبر چینی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی شده است. موسوی خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین زمینه های فعالیتی این سرمایه گذاران، صنایع فولاد بوده است. وجود و حضور این سرمایه گذاران در منطقه و امکان بهره مندی از مزایا و ظرفیت های بی بدیل آنها در توسعه سرمایه گذاری و صنایع فولاد، باید به نحوی صحیح مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی اظهار کرد: برخی از فعالیت های این هلدینگ های سرمایه گذاری تاسیس دو واحد صنعتی تولید فولاد است که محصولاتی نظیر شمش آهن از تولیدات این واحدها خواهد بود. نیاز مبرم این واحدها به آهن اسفنجی نیز میتواند فرصتی مناسب جهت واحدهای صنعتی توایدکننده این محصول باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر با اشاره به اعزام هیات تجاری صنایع فولاد و فعالان اقتصادی این حوزه به کشور امارات اظهار کرد: اتاق بازرگانی خرمشهر برنامه ریزی لازم برای اعزام هیأتی تجاری متشکل از فعالان اقتصادی حوزه های فولادی در بازه زمانی ۷ الی ۱۰ اسفند به کشور امارات را انجام داده است.

موسوی ادامه داد: این هیات تجاری همزمان با نمایشگاه فولاد دبی، Gulfsteel انجام خواهد شد. اخذ ویزا، ترانسفر، خدمات بیمه، بلیط های رفت و برگشت و اقامت در هتل پنج ستاره از خدمات ارائه شده برای این هیئت خواهد بود.

وی گفت: همچنین بازدید از نمایشگاه فولاد دبی، امکان نشست های رودررو با فعالان صنعت فولاد در نمایشگاه، بازدید از مرکز تجاری ایرانیان در دبی از مهم ترین برنامه های این هیات تجاری است.

موسوی ادامه داد: انتخاب این نمایشگاه به دلیل شرکت بیش از ۲۰۰ شرکت مهم از ۷۲ کشور جهت عرضه محصولات و خدمات صنعت فولاد است، که در دوره های قبل با استقبال مناسب و بازدیدکنندگان فراوان همراه بوده است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی خرمشهر در پایان عنوان کرد: یکی از مهم ترین وظایف اتاق های بازرگانی تشکیل تشکل های اقتصادی قدرتمند جهت تمرکز فعالیت ها، هم پوشانی آنها و تقویت نقاط قوت و تلاش در رفع معضلات موجود با کمک اهرم های یک تشکل اقتصادی است.

وی افزود: دعوت از تشکل ها در جلسات مهم دولتی، اخذ مشاوره از آنها توسط سازمان ها و تعیین آنها به عنوان یک مرجع مهم تصمیم گیری، قابلیت های مهمی را به این گونه تشکل ها می دهد.

موسوی تاکید کرد: با تلاش و رایزنی های صورت گرفته امتیاز تاسیس انجمن صادرکنندگان فولاد استان خوزستان به اتاق بازرگانی خرمشهر واگذار شده است. که جهت بهره مندی از این امتیاز مهم از کلیه واحدهای صنعتی و شرکت ها و فعالان اقتصادی فعال در صنایع فولاد که عضو یکی از سه اتاق بازرگانی استان خوزستان هستند دعوت به عمل می آید با عضویت در این انجمن گامی مهم در توسعه فعالیت های صنعت فولاد و بهبود شرایط، زیرساخت ها و تخصیص تسهیلات در استان خوزستان بردارند.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی