خبر

مقایسه ورق st۳۷ با ورق st۵۲ + مشخصات فنی

مقایسه ورق st۳۷ با ورق st۵۲ + مشخصات فنی

به گزارش بازار، ورق‌های فولادی یکی از پراستفاده‌ترین مقاطع فولادی هستند که برای تولید انواع پروفیل و بسیاری کاربردهای صنعتی استفاده می‌شوند. ورق‌های فولادی براساس روش ساخت و درصد آلیاژهای استفاده شده در ترکیبات شیمیایی خود خواص و کاربردهای متنوعی را دارا هستند. دو روش نورد گرم و نورد سرد برای تولید ورق‌ فولادی استفاده می‌شود. ورق نورد گرم یا به اصطلاح ورق سیاه با استفاده از ذوب کردن بیلت فولادی ساخته شده و با عبور ورق از میان غلتک‌ها و در دمای بالاتر از تبلور دوباره، شکل دهی می‌شود. ورق‌های سیاه در انواع مختلفی تولید می‌شوند که رایج‌ترین استانداردهای آن ورق st۳۷ و ورق st۵۲ هستند. این دو نوع باتوجه به اینکه به روش نورد گرم تولید شده و برخی شباهت‌ها با یکدیگر دارند اما تفاوت‌ها و کاربردهای متفاوتی نیز ایجاد می‌کنند.

در ادامه این مطلب به بررسی کاربردهای این ورق‌ها، مشخصات فنی و مقایسه شباهت‌ها و تفاوت‌های این ورق‌ها می‌پردازیم.

ویژگی‌ها و مشخصات ورق st۳۷ 

ورق ST۳۷ یا به اصطلاح ورق سیاه، که معادل آن در استاندارد EN با نام S۲۳۵JRG۲ شناخته می شود، یک نوع ورق فولادی کم کربن است که براساس استاندارد DIN ۱۷۱۰۰ طراحی و تولید شده و این ورق به دلیل استحکام زیاد و میزان کربن پایین، کاربرد گسترده‌ای در صنعت و ساختمان سازی دارد. ورق‌ سیاه st۳۷ براساس میزان استحکام کششی و کیفیت خود با استفاده از اعداد ۱ تا ۳ که پس از نام کامل این فولاد آورده می‌شود، از یکدیگر متمایز می‌شوند. بر این اساس این درجه بندی، ورق ST۳۷-۱ یا درجه معمولی، استحکام کششی حدود ۳۶۰ مگاپاسکال دارد. نوع متوسط این ورق با عبارت ST۳۷-۲ نام گذاری شده و درجه با کیفیت آن‌ها نیز با عبارت ST۳۷-۳ مشخص می‌شوند.

مشخصات فنی ورق st۳۷ شامل موارد زیر است:

– استحکام تسلیم: ۳۰۰ مگاپاسکال

– استحکام کششی: ۳۶۰ مگاپاسکال

– میزان تغییر طول: ۲۲ درصد

– استحکام برشی: ۲۳۰ مگاپاسکال

– سختی برینل: ۱۰۰ HB

ورق st۳۷ به دلیل استحکام بالا، کربن پایین و قیمت مناسب، همچنین جوش پذیری و انعطاف بالا، در صنایع مختلف کاربرد دارد. برخی از کاربردهای اصلی آن عبارتند از:

– تولید پروفیل

– بدنه، شاسی و رینگ‌های خودرو

– صنعت ساختمان‌سازی

– صنعت کشتی‌سازی

– صنعت پل‌سازی

– تجهیزات کشاورزی

– سوله سازی

– سد سازی

– استفاده در بدنه لوازم خانگی و ماشین‌های سنگین

– تولید انواع نبشی و شیروانی، حفاظ، نرده، درب و پنجره

سایزها و ضخامت‌های ورق st۳۷

ضخامت‌های پرکاربرد این نوع ورق فولادی ۱، ۱.۵ و ۲ میلیمتر بوده اما تا ضخامت ۱۵ میلیمتر به صورت رول و شیت فابریک توسط کارخانه‌ها تولید و عرضه شده و ضخامت‌های بالاتر از ۱۵ فقط به صورت شیت عرضه می‌شوند. ورق‌های رول و شیت در عرض‌های ۱۰۰۰، ۱۲۵۰، ۱۵۰۰ و عرض‌های بالاتر مانند ۲۰۰۰ و ۲۵۰۰ میلیمتر تنها به صورت شیت با طول ۶ الی ۱۲ متر تولید و عرضه می‌شوند. این نکته قابل توجه است که ضخامت‌های بالاتر از این عدد تنها به صورت شیت به تولید می‌شود. وزن هر رول ورق st۳۷ فولاد مبارکه نیز بین ۹ تا ۲۸ تن است. کارشناسان فروش ورق آلور فولاد به شما در زمینه انتخاب و خرید محصول مدنظر شما در ضخامت و ابعاد مورد نظر راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهند.

مشهورترین کارخانه‌های تولید کننده ورق سیاه st۳۷ شامل کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، کارخانه اکسین اهواز، فولاد کاویان، فولاد گیلان و فولاد خرم آباد هستند. قیمت این ورق‌ها با توجه به عوامل متنوعی مانند نوسان قیمت ارز و میزان عرضه و تقاضا در بازار، دچار تغییر می‌شود. قیمت ورق st۳۷ فولاد مبارکه، که شناخته شده‌ترین برند ورق فولادی در ایران است نیز در سایزهای مختلف به صورت شیت و فابریک در آلور فولاد به روز رسانی می‌شود و شما می‌توانید به راحتی قیمت محصول مدنظر خود با جزئیات کامل استعلام بگیرید.

درادامه مطلب به بررسی ورق st۵۲ و مقایسه مشخصات آن با ورق st۳۷ می‌پردازیم:

ویژگی‌ها و مشخصات ورق st۵۲ 

ورق st۵۲ یک نوع ورق فولادی با استحکام کششی بالا و محتوای کربن کم است. این ورق به دلیل خواصی مانند استحکام کششی و سختی خوب، قابلیت انعطاف‌پذیری قابل‌توجه و قابلیت پردازش بسیار خوب، در صنایع مختلف، از جمله ساختمان‌سازی، استفاده می‌شود. ورق‌ st۵۲ را در دو درجه بندی ST۵۲-۳U و ST۵۲-۳N ساخته می‌شود. علامت N به معنی نرمالیز است که ورق طی یک عملیات حرارتی خواص مکانیکی آن مانند استحکام و انعطاف پذیری بهبود پیدا می‌کند. بااین‌که گرید st۵۲-۳ جوش‌پذیری بهتری نسبت به st۵۲ داشته و شکل کم کربن و کم منگنز از ورق st۵۲ بوده که در نتیجه، استحکام بیشتری را دارا است. 

ورق st۵۲ حاوی حدود ۱.۶% منگنز است که خمش و ارتجاع مقاومتی بیشتری را در ورق ایجاد می‌کند. همچنین، وجود ۰.۵۵ درصد سیلیسیم در این ورق باعث افزایش سختی و استحکام آن می‌شود. 

مشخصات فنی ورق st۵۲ موارد زیر را شامل می‌شود:

– چگالی: ۷.۸۵ گرم بر سانتی‌متر مکعب

– دمای سخت شدن: ۸۶۰ تا ۸۹۰ درجه سانتیگراد

– دمای تمپرینگ: ۸۶۰ تا ۸۹۰ درجه سانتیگراد

– دمای فورجینگ: ۸۵۰ تا ۱۰۵۰ درجه سانتیگراد

سایزها و ضخامت‌ها ورق st۵۲

ورق st۵۲ در کارخانه‌های ایران از ضخامت ۳ الی ۱۲۰ میلیمتر و ابعاد ۶*۱.۵ متر و ۶*۲ متر به تولید می‌رسد. قیمت ورق st۵۲ فولاد مبارکه، اکسین اهواز و فولاد کاویان را در ضخامت‌ها و ابعاد مختلف به صورت شیت و فابریک می‌توانید در جدول‌های قیمتی مشاهده کنید. این نکته نیز قابل توجه است که ورق st۵۲ فولاد مبارکه نیز از سایز ۳ الی ۱۵ میلیمتربه صورت رول توسط کارخانه عرضه می‌شود.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - مقایسه ورق st۳۷ با ورق st۵۲ + مشخصات فنی

تفاوت‌ها و شباهت‌های ورق st۳۷ و st۵۲ چیست؟

ورق‌های st۳۷ و st۵۲ هر دو نوعی فولاد کربنی هستند و شباهت‌های زیر را دارند:

– محتوای کربن کم: هر دو نوع فولاد کم کربن هستند، که خواص مکانیکی خوبی را در ورق‌ها ایجاد می‌کند.

– استحکام بالا: هر دو نوع فولاد دارای استحکام کششی بالا هستند.

– کاربرد گسترده: هر دو نوع فولاد در صنایع مختلف کاربرد بسیار زیادی دارند.

– قابلیت پردازش: هر دو نوع فولاد قابلیت پردازش بسیار خوبی دارند.

– استاندارد: هر دو نوع فولاد مطابق با استاندارد DIN ۱۷۱۰۰ طراحی و تولید می‌شوند.

– روش تولید: هر دو نوع فولاد از طریق فرآیند نورد گرم با استفاده از ذوب بیلت فولادی تولید می‌شوند.

– دمای ذوب:هر دو در بازه دمایی ۱۴۲۰ تا ۱۴۶۰ درجه سانتی گراد ذوب می‌شوند.

با وجود شباهت‌های زیاد این ورق‌ها تفاوت‌های گسترده‌ای نیز دارند که شامل موارد زیر است:

– مقاومت: مقاومت ورق st۵۲ بیشتر از st۳۷ است.

– شکل‌پذیری: ورق st۳۷ شکل‌پذیری بیشتری نسبت به ورق st۵۲ دارد.

– درصد کربن: درصد کربن در ورق st۵۲ بیشتر است که باعث می‌شود شکل‌پذیری آن کمتر باشد.

– کاربرد: فولاد st۵۲ به دلیل استحکام بیشتر، بیشتر در صنایع به کار می‌رود.

– وزن مخصوص: وزن مخصوص این دو نوع فولاد تقریبا معادل یکدیگر است.

مقایسه ورق‌های st۳۷ و st۵۲

با درنظرگیری اطلاعاتی که در این مطلب در اختیار شما قرار داده شد می‌توانید مطابق با نیاز صنعت و کسب و کار خود نوع ورق‌ مدنظر را انتخاب کنید. این ورق‌ها باتوجه به خواص و کاربردهای منحصر به فرد خود می‌توانند ویژگی‌های متنوعی را برای سازه و تولیدات مدنظر شما فراهم نمایند. انتخاب اشتباه محصول می‌تواند عواقب غیر قابل جبران یا مشکلات عدیده‌ای را در پروژه‌های ساختمانی و صنعتی شما ایجاد کند. بنابراین قبل از هرگونه اقدام به خریدی بهتر است ابتدا با کارشناسان متخصص فولاد مشورت کرده تا مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی