عمومی

چگونه یک بیزینس پلن قدرتمند و برنده بنویسیم؟

چگونه یک بیزینس پلن قدرتمند و برنده بنویسیم؟

  در دنیای پر هیاهوی کسب‌وکارهای امروزی، برای رشد و موفقیت بلندمدت نیاز به یک بیزینس پلن قوی و جامع امری حیاتی است. بیزینس پلن، به شما کمک می‌کند تا به بررسی دقیق بازار و رقبا بپردازید و راه‌های مناسبی را برای مزیت رقابتی و جذب مشتریان بیشتر ایجاد کنید. در این مقاله دکتر ویز قصد داریم تا آموزش دهیم که چگونه بیزینس پلن بنویسیم. پس با ما همراه باشید.

بیزینس پلن چیست؟

بیزینس پلن چیست؟ یک سند مکتوب است که نقشه و برنامه شما برای آینده کسب‌وکارتان را نشان می‌دهد. بیزینس پلن می‌تواند به‌عنوان یک ابزار کاربردی برای کارمندان و مدیران برای رسیدن به اهدافشان استفاده شود. همچنین، این طرح می‌تواند برای جذب نظر سرمایه‌گذاران، جلب‌توجه خوانندگانی که ممکن است به‌عنوان سرمایه‌گذاران پتانسیل در نظر گرفته شوند، مورداستفاده قرار گیرد.

علاوه بر این، بیزینس پلن می‌تواند به‌منظور جذب کارمندان کلیدی، ایجاد چشم‌انداز برای توسعه مشاغل جدید، مذاکره با تأمین‌کنندگان و حتی به مدیران در درک عمیق‌تر هویت شرکت و بهبود مدیریت شرکت کمک کند.

به‌طور کلی، بیزینس پلن بر اساس اطلاعات موجود و برنامه‌ریزی دقیق، نقشه راهی را برای رسیدن به اهداف کسب‌وکارتان تعیین می‌کند. این سند شامل بخش‌هایی مانند توصیف کسب‌وکار، تحلیل بازار، استراتژی بازاریابی، ساختار سازمانی، مدیریت مالی و پیش‌بینی‌های مالی می‌شود. با آموزش این که چگونه بیزینس پلن بنویسیم، شما می‌توانید راهنمایی دقیقی برای موفقیت بیشتر در کسب‌وکارتان داشته باشید.

svg%3E - چگونه یک بیزینس پلن قدرتمند و برنده بنویسیم؟

چرا باید یک بیزینس پلن تدوین کنیم؟

نوشتن طرح کسب‌وکار یک بررسی جامع از بیزینس شما، فراهم می‌کند، از جمله شناخت هدف‌ها و خواسته‌های مشتریان، تعیین بازار هدف، استراتژی قیمت‌گذاری و شرایط رقابتی. همچنین، نوشتن طرح کسب‌وکار به شما امکان می‌دهد تا نقاط قوت، فرصت‌ها، ضعف‌ها و مسائلی که باید پیش‌بینی و به آنها پاسخ داد، را شناسایی کنید.

 طرح کسب‌وکار به‌صورت مکتوب و گزارشی که تهیه می‌شود، توانایی شما در مدیریت کسب‌وکار را بهبود می‌بخشد و به شما اجازه می‌دهد به‌منظور جلوگیری از انحراف‌ها و بروز مشکلات، تمرکز کنید. علاوه بر این، طرح کسب‌وکار به شما این امکان را می‌دهد تا نیازهای مالی را تعیین کنید و منابع مالی موردنیاز را تأمین کنید. همچنین، با یادگیری چگونه بیزینس پلن بنویسیم، شما وسیله‌ای برای ارتباط با اعضاء گروه مدیریتی، جذب کارکنان جدید، اطلاع‌رسانی به کارکنان و شرکای تجاری، و همچنین ارائه اطلاعات به قرض‌دهندگان و اعطاء‌کنندگان تسهیلات مالی دارید.

بهترین زمان نوشتن بیزینس پلن

بهترین زمان برای نوشتن طرح کسب‌وکار، زمانی است که کارآفرین برای مذاکره با مشتریان آماده می‌شود و محصول خود را جهت ورود به بازار آماده می‌کند. همچنین برای انجام فعالیت‌های بازاریابی آماده می‌شود، نوشتن بیزینس پلن در این بازه زمانی احتمال دریافت سرمایه را ۲۷ درصد افزایش می‌دهد.

یک طرح کسب‌وکار خوب باید به طور جامع فرصت‌های کسب‌وکار را توضیح دهد، مشتریان را به طور کامل معرفی کند، مزایای استارتاپ نسبت به رقبا را شرح دهد و طرح درآمدی کسب‌وکار را بازگو کند.

به‌هرحال لازم است به اهمیت زمان‌بندی در نوشتن طرح کسب‌وکار توجه کنید. بیزینس پلن نباید زودتر از زمان مناسب نوشته شود و نیز زمان زیادی برای نوشتن آن صرف نشود. برای کسب بهترین نتیجه، باید هم‌زمان با سایر فعالیت‌های استارتاپ انجام شود. این قوانین باید توسط همه کارآفرینان و مدیرانی که در بازاری با شرایط متغیر فعالیت می‌کنند رعایت شود.

چگونه بیزینس پلن بنویسیم؟

برای پاسخ به سؤال اینکه چگونه طرح تجاری بنویسیم، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

Cover Letter-1

Cover letter یا نامه پوششی، هدفی مشابه ارسال رزومه به یک شرکت دارد. شما باید در این نامه، بیزینس پلن خود را به خواننده معرفی می‌کنید. به دلیل اینکه هدف شما این است که ایده کسب‌وکار خود را به سرمایه‌گذاران، اعتباردهندگان، شرکا، کارمندان و سایر ذی‌نفعان بازاریابی کنید، تمامی بخش‌های طرح باید برای خواننده جذاب باشند. برخی از عناصری که در کاور لتر باید لحاظ شوند عبارتند از:

  • آدرس گیرنده
  • تاریخ
  • اطلاعات شما
  • سلام (از نام خاصی مانند «آقای محمدی عزیز» استفاده کنید)
  • بدنه (به‌وضوح اعلام کنید که یک بیزینس پلن برای کسب‌وکار خود ارسال می‌کنید و اینکه به دنبال حمایت مالی برای ایده کسب‌وکار خود هستید. بیان کنید که چه انتظاری از خواننده دارید و دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید. همچنین، اطلاعات تماس خود را اضافه کنید.)
  • قدردانی
  • امضا

svg%3E - چگونه یک بیزینس پلن قدرتمند و برنده بنویسیم؟

۲-صفحه عنوان

در صفحه عنوان بیزینس پلن، از رنگ‌ها و حاشیه‌های فانتزی غیرضروری خودداری کنید و به‌سادگی تمرکز کنید. عناصری که باید در صفحه عنوان قرار دهید عبارتند از:

  • لوگوی کسب‌وکار (اگر دارید)
  • نام کسب‌وکار
  • نام مؤسس
  • کلمات «بیزینس پلن»
  • تاریخ

۳-خلاصه اجرایی

خلاصه اجرایی باید به‌عنوان صفحه آغازین بیزینس پلن قرار گیرد و نباید که آن را از دست بدهید. هیچ سرمایه‌گذار جدی‌ای بیزینس پلن را بدون خلاصه اجرایی نمی‌خواند. خلاصه اجرایی، طرح آسانسور بیزینس پلن شماست. باید توانایی جلب‌توجه سرمایه‌گذاران، خلاصه‌کردن کسب‌وکار خود و اثبات قابلیت اجرایی برنامه خود را داشته باشید.

از آنجایی‌که، شما می‌خواهید سرمایه‌گذاران خود را در داستان خود جذب کنید و نشان دهید کسب‌وکار شما دارای قابلیت رشد، محصولات و مخاطبانی برای حمایت از آن است؛ بنابراین، در خلاصه اجرایی از جملات کوتاه و نقاط گلوله استفاده کنید. سعی کنید اطلاعات مهم را بدون درگیرشدن در جزئیات ثبت کنید.

هر بخش از خلاصه اجرایی به‌عنوان نمونه‌ای از فصل‌های بعدی گزارش کسب‌وکار شما عمل می‌کند. اطلاعات مهم را بدون ازدست‌دادن توجه سرمایه‌گذاران خود، به طور مختصر و مفید منتقل کنید.

svg%3E - چگونه یک بیزینس پلن قدرتمند و برنده بنویسیم؟

چگونه بیزینس پلن تک ‌صفحه ‌ای بنویسیم؟

طرح کسب‌وکار یک‌صفحه‌ای یک نمونه اجمالی از بیزینس پلن است که در یک صفحه قابل تشریح است. این نوع چگونگی تبیین طرح کسب و کار معمولاً برای افرادی است که به جزئیات و جامعیت طرح نیاز ندارند و فقط به اطلاعات کلی مربوط به فروش و سود علاقه دارند. مخاطبان طرح کسب‌وکار یک‌صفحه‌ای عموماً افرادی هستند که در حوزه‌هایی مثل تجزیه‌وتحلیل، برندسازی و مدیریت ریسک کار نمی‌کنند. برای ساختار یک طرح کسب‌وکار یک‌صفحه‌ای می‌توانید به مواردی مانند مشکل، راه‌حل، مدل کسب‌وکار، بازار هدف، مزیت رقابتی، تیم مدیریت، خلاصه مالی و بودجه موردنیاز اشاره کنید.

مشاوران کسب و کار چگونه در تدوین بیزینس پلن کمک می کنند؟

مشاوره کسب و کار در تدوین بیزینس پلن (Business Plan) به شما به‌عنوان کارفرما کمک می‌کند تا یک طرح کامل و حرفه‌ای برای کسب‌وکار خود ارائه دهید. آنها تجربه و اطلاعات لازم را دارند تا به شما در ایجاد یک برنامه استراتژیک برای راهبری کسب‌وکار کمک کنند.

مشاوران کسب‌وکار با بررسی و تجزیه‌وتحلیل بازار، رقبا، مشتریان و محصولات/خدمات راهنمایی شما را در تحلیل وضعیت فعلی و آینده کسب‌وکار می‌کنند. مشاوران کسب‌وکار به شما در ارائه راهکارها و استراتژی‌های مناسب برای رشد و موفقیت کسب‌وکار کمک می‌کنند. آنها می‌توانند نقاط قوت و ضعف شما را شناسایی کرده و راهکارهایی برای بهبود عملکرد و رقابت‌پذیری ارائه دهند.

مشاوران کسب‌وکار باتوجه‌ به تجربه و دانش خود، به شما در تدوین یک بیزینس پلن جامع و راهبردی کمک می‌کنند تا بتوانید کسب‌وکارتان را رشد دهید. جهت نوشتن بیزینس پلن با مشاوران ما در دکتر ویز تماس بگیرید.

همچنین شما می‌توانید برای سؤال اینکه چگونه plan Business بنویسیم، بوم کسب و کار چیست و یا نحوه چگونگی نوشتن طرح کسب و کار آنلاین را از مشاوران ما بپرسیدید.

سوالات متداول

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی