عمومی

همه چیز درباره استارت آپ ها

همه چیز درباره استارت آپ ها

اگر پیگر کسب‌وکارهای آنلاین و به‌روز باشید قطعاً در چند سال اخیر واژه استارت آپ را به کرات شنیده‌اید. استارت آپ چیست؟ این روزها بسیاری از افراد بدون شناخت درست از استارت آپ های مورد نیاز ایران به فکر راه‌‌اندازی آن می‌افتند. این مدل افراد در شروع کار استارت آپ را به دیده یک بیزنس بزرگ و پرسود نگاه می‌کنند؛ درصورتی‌که این طور نیست و زمان زیادی طول می‌کشد تا یک استارت آپ به رشد و بلوغ کامل برسد.

البته کسانی ‌که می‌خواهند استارت آپ راه‌اندازی کنند، استارت آپ‌ شان را با استارت آپ‌ های چندین ساله‌ای مانند آمازون، دراپ باکس، اَم وِی و… مقایسه می‌کنند و فکر می‌کنند که این درآمد از همان روزها و سال‌های اول برقرار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص «کاهش هزینه های شرکت» مقاله مرتبط را مطالعه نمایید.

اگر دید درستی از کسب‌وکار و استارت آپ ندارید توصیه می‌کنیم که در ابتدا به سراغ مطالعه مقالات زیر برویدو یا از خدمات مشاوره کسب و کار  و مشاوره کارآفرینی دکتر ویز بهره بگیرید.

۱ـ مدیریت ارتباط با مشتریان در یک استارت آپ

۲ـ صفر تا صد تولید محتوا در یک استارت آپ نوپا با کمترین هزینه

۳ـ مدیریت پروژه‌های یک سازمان یا استارت آپ

۴ـ کسب و کار اینترنتی چیست؟

svg%3E - همه چیز درباره استارت آپ ها

استارت آپ چیست؟

در حقیقت تعاریف بسیار مختلفی برای استارت آپ ‌ها بیان می‌شود و بسیاری از این تعاریف کامل نیستند و دارای نواقص زیادی هستند که باعث می‌شود استارت آپ را به طور کامل متوجه نشوید. در نظر داشته باشید که این تعریف آخرین تعریف ارائه شده برای استارت آپ های ایرانی است و ممکن است در سال‌های آینده تغییر‌ات اندکی داشته باشد. یک استارت آپ باید ویژگی‌ های زیر را داشته باشد:

  • کسب‌وکاری که قصد دارد ارزش آفرین باشد.
  • کسب‌وکاری که پایداری برای اعضای آن دغدغه است و فرصت جو است اما فرصت طلب نیست.
  • کسب‌وکاری که الزاماً مقیاس پذیر نیست. اگر چه طبیعتاً مقیاس پذیری برای آن مزیت و مطلوب است. پس اگر مادر یک خانواده کسب و کاری نوپا ایجاد کند که فقط هزینه ماهیانه آنها را تأمین کند و هرگز بزرگ نشود، همین که پایدار باشد، از نظر دکتر ویز یک استارت آپ است.
  • کسب‌وکاری که ممکن است مبتنی بر تکنولوژی های نوین باشد یا نباشد.
  • کسب‌و‌کاری که هنوز در شرایط ابهام است و دوران نوزادی و کودکی خود را طی می‌کند.

svg%3E - همه چیز درباره استارت آپ ها

انواع استارت آپ چیست؟

استارت­ آپ­ ها را می­‌توان به دو روش دسته­ بندی کرد. در روش اول شکل معمول دسته­ بندی هر کسب و کاری را داریم؛ این­ که یک مجموعه چگونه استارت آپ های خدماتی و محصولاتی ارائه می­‌دهد. بر این اساس انواع استارت اپ را می­‌توان در بی­‌شمار دسته قرارداد، از جمله:

  • استارت ­آپ­ های حوزه حمل و نقل
  • استارت ­آپ­ های حوزه تجارت الکترونیک
  • استارت ­آپ­ های حوزه بهداشت و درمان
  • استارت ­آپ­ های حوزه اینترنت اشیاء
  • استارت ­آپ ­های حوزه برنامه­‌های کاربردی

 حوزه لجستیک یکی از حوزه‌های استارت آپ‌هاست که در آن تمامی موارد مربوط به حمل و نقل صورت می‌گیرد. در ایران شرکت‌های اسپید و اخیراً شرکت پادرو از بهترین استارت آپ‌های حوزه لجستیک هستند.

حوزه فروشگاه‌های اینترنتی نیز که آن‌قدر شناخته‌اند که همه ما حداقل چند باری تجربه خرید از آن‌ها را داشته‌ایم. البته فروشگاه‌های اینترنتی در ۲ حوزه کالاهای زود مصرف و کالاهای مصرفی فعالیت دارند. کالاهای زود مصرف بیش‌تر به کالاهایی شبیه خوراکی‌ها و مواد غذایی گفته می‌شود. اما باقی فروشگاه‌های اینترنتی در همان حوزه کالاهای مصرفی جای می‌گیرند.

فروشگاه‌هایی که کالاهایی مانند لوازم دیجیتال، پوشاک، قطعات صنعتی و…. را خرید و فروش می‌کنند تماماً در حوزه کالاهای مصرفی شناخته می‌شوند. اگر در مسیر راه‌اندازی یک استارت آپ هستید بهتر است دقت داشته باشید که حوزه کالاهای زود مصرف، بازیگران قدرت‌مند و بزرگی دارد.

پس احتمال موفقیت در این حوزه کمتر از سایر حوزه‌ها است. فروشگاه‌هایی که به‌صورت نیش مارکت فعالیت می‌کنند و در اصطلاح یک فروشگاه تخصصی به حساب می‌آیند امکان موفقیت بیش‌تری دارند.

برای مثال فروشگاه اینترنتی لوناتو یک فروشگاه تخصصی عینک است که این روزها به رشد قابل قبولی رسیده است. این فروشگاه با خلاقیت‌های فراوانی توانسته مشتریان زیادی جذب کند.

برای مثال زمانی‌که شما به‌دنبال یک عینک هستید می‌توانید داخل سایت ۴ عینک مختلف را انتخاب کنید تا به‌صورت رایگان این ۴ عینک را به منزل شما بیاورند و از بین آن‌ها مناسب‌ترین عینک را برای خودتان انتخاب کنید. این کار کمک می‌کند تا مشتری اعتماد بیش‌تری به فروشگاه شما داشته باشد و خرید لذت‌بخش‌تری را تجربه کند.

روش دیگر دسته‌­بندی استارت آپ­ ها، یک دسته­‌بندی ۶ تایی براساس نظر «استیو بلنک» کارآفرین آمریکایی است.

نظر استیو بلنک در مورد انواع استارت­ آپ ­چیست؟

انواع استارت­ آپ ­ها براساس عقیده «استیو بلنک» به شرح زیر است:

استارت ­آپ ­های سبک زندگی

کسانی که در دسته سبک زندگی استارت ­آپ­ ها کار می‌­کنند، زندگی را به شیوه دلخواه خود می­‌گذرانند و برای خودشان کار می‌­کنند، نه کس دیگر. در «سیلیکون ولی» چنین افرادی فریلنسرها هستند و این سبک عموماً در بین طراحان وب‌سایت و برنامه­‌نویسان رایج است. برای آشنایی بیشتر با این حوضه مقاله «چگونه فریلنسر شویم» را مطالعه نمایید.

استارت ­آپ­ های مشاغل کوچک

«استیو بلنک» معتقد است، فعالیت فروشگاه‌­های مواد غذایی، آرایشگاه‌­ها، نانوایان، آژانس­‌های مسافرتی، نجارها و… استارت ­آپ محسوب می­‌شوند. درواقع کسب و کارهایی در این دسته مدنظر است که اشخاص برای تأمین خانواده از آن­ها کسب درآمد می­‌کنند.

استارت ­آپ ­های مقیاس­ پذیر

گوگل، اوبر، فیس­بوک و توییتر از آخرین نمونه‌­های استارت ­آپ­ مقیاس­ پذیر هستند. از همان ابتدا، بنیان­گذاران این کسب و کارها معتقد بودند که آن­ها می‌خواهند جهان را تغییر دهند. چنین استارت آپ­هایی بهترین و درخشان­‌ترین‌ها را استخدام می­‌کنند. آن­ها همیشه به دنبال یک مدل تجاری قابل تکرار و مقیاس‌­پذیر هستند. وقتی آن را پیدا کردند، به دنبال سرمایه‌گذاری بیشتر برای رونق کسب و کار خود می­‌روند.

svg%3E - همه چیز درباره استارت آپ ها

استارت­آپ ­های قابل خرید

در طول سال­‌های اخیر، استارت آپ ­هایی که برنامه­‌های وب و تلفن همراه را ارائه می‌­دهند، به شرکت­‌های بزرگتر فروخته شده‌­اند. در بین بسیاری این روش بسیار محبوب است. درواقع هدف، رسیدن به درآمد­های هنگفت نیست بلکه افراد سعی بر رساندن استارت ­آپ به سطحی قابل قبول و فروش آن در ازای پول نقد هستند.

استارت ­آپ در دل یک شرکت بزرگ

شرکت­‌های بزرگ دارای طول عمر محدود هستند. تغییر در ترجیحات مشتری، فناوری­‌های جدید، مسائل مربوط به قانون و رقبای جدید باعث ایجاد فشار می­‌شود و شرکت‌­های بزرگ را مجبور می­کند محصولات جدیدتری را برای مشتریان جدید در بازارهای جدید ایجاد کنند. درست مانند گوگل که با ارائه سیستم ­عامل اندروید، تحولی عظیم به وجود آورد.

استارت ­آپ­ های اجتماعی

چنین استارت ­آپ­ هایی پرشور هستند و تلاش می­‌کنند تا تأثیرگذار باشند. مأموریت آن­‌ها این است که جهان را به یک مکان بهتر، نه با ثروت، بلکه با یک ایده نو تبدیل کنند. حال که انواع استارت ­آپ­‌ ها را شناختیم خوب است به وضعیت استارت­ آپ­ ها در کشور خودمان بپردازیم.

برای راه‌اندازی یک استارت آپ نیاز به آموزش‌های فراوانی دارید که مسیر پیشرفت کاری‌تان هموارتر شود اما بهتر است این موضوع را هم در نظر داشته باشید که بسیاری از نکات در راه‌اندازی یک استارت آپ در هیچ کتاب و آموزشی نیست و در طی مسیر آن‌ها را یاد می‌گیرید. تجربیات هر استارت آپ ممکن است متناسب با هر  حوزه متفاوت باشد. برای مشاهده لیست ۵۰۰ تایی از انواع استارتاپ می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

راه اندازی یک استارت آپ در ایران

شاید از خودتان بپرسید که راه‌اندازی کسب‌وکار در ایران با دیگر کشورها چه تفاوتی دارد اما باید در نظر بگیرید که هر کشور متناسب با شرایطی که دارد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در هنگام راه اندازی یک استارت آپ در کشور ایران باید سعی کنید نسخه MVP یا همان نسخه ابتدایی، دقت زیادی داشته باشید تا بتوانید با ارزیابی درست مشتریان، مدل درستی از کسب‌وکار را ارائه دهید. موفقیت استارت آپ ها چیست؟

همچنین در کشور ایران ممکن است در شروع یک  استارتاپ درگیر کارهای اداری و دولتی بشوید. به‌همین منظور توصیه می‌شود که در شروع مسیر یک استارتاپ به سراغ کارهای اداری نروید و تا زمانی‌که مجبور نشده‌اید مجوزها و سایر کارهای اداری را انجام ندهید تا وقت‌ بیش‌تری برای استارت آپ‌تان داشته باشید.

برای داشتن یک  استارتاپ  معمولاً یک تیم ۲ نفره یا ۳ نفره مناسب است اما باید در نظر داشته باشید که این تیم باید دارای تخصص‌های متفاوتی باشند. در شروع یک استارت آپ توصیه می‌شود یک شخص کسب‌وکاری و یک شخص فنی در تیم حضور داشته باشد.

اما اصولی‌ترین کار برای استارت آپ های موفق ایرانی این است که تیم متشکل ۳ شخص با مهارت‌های فنی، مارکتینگ و کسب‌و‌کاری باشد. شخص فنی در یک تیم  استارتاپ  وظیفه ساخت فروشگاه اینترنتی و کارهایی از این دست را دارد. شخص مارکتر وظیفه بازاریابی را دارد و در شروع مسیر معمولاً بازاریابی سنتی و دیجیتال، بر عهده این شخص است.

البته ممکن است بعد از توسعه کسب‌وکار بازاریابی دیجیتال و سنتی از هم جدا شود و هر کدام را یک نفر برعهده بگیرد اما در شروع مسیر نیازی به این کار نیست و با توجه به محدود بودن بودجه‌های سازمان باید یک نفر کل بازاریابی را انجام دهد. اما در نهایت شخص کسب‌وکاری وظیفه مدیریت استارت اپ را برعهده دارد و باید هماهنگی مناسبی بین سایر قسمت‌های سازمان ایجاد کند.

در شروع یک استارت آپ معمولاً بودجه محدودی وجود دارد که صرف هزینه‌های اولیه ساخت سایت و دیگر کارها می‌شود برای همین در چند سال اول نباید روی درآمد استارت آپ حساب کنید.

در استارت آپ‌ها یک نقطه سر به سر وجود دارد؛ زمانی یک استارت آپ به نقطه سر به سر می‌رسد که هزینه‌های آن با درآمد استارتاپ های ایرانی آن برابر شود. معمولاً زمان رسیدن به نقطه سر به سر یک  استارتاپ با توجه به بسیاری از پارامترها مختلف است اما حداقل یک تا دو سال زمان می‌‌برد تا یک استارت آپ به نقطه سر به سر برسد.

svg%3E - همه چیز درباره استارت آپ ها

میزان درآمد استارت آپ

البته در قسمت‌های بالا در مورد درآمد یک استارت آپ تا حدی صحبت شد اما اگر استارتاپ را به‌عنوان یک کار دراز مدت تصور کنید احتمالاً به درآمد مناسبی خواهید رسید. برای داشتن یک استارتاپ موفق باید بین ۲ تا ۳ سال زمان صرف کنید. بعد از رد کردن نقطه سر به سر یک استارتاپ معمولا نقطه ‌ای وجود دارد که در آن نقطه درآمد استارت آپ به طور چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند. شرکت‌های معروف استارتاپی هم این نقطه را رد کرده‌اند و توانسته‌اند به یک درآمد بسیاری پایدار و مناسب برسند.

آمازون، دراپ باکس، اَم وِی و بسیاری از استارتاپ های دیگر از سال‌ها پیش شروع به فعالیت کرده‌اند و در این سال‌ها بارها چرخش داشته‌اند و کسب‌وکارشان را تغییر داده‌اند. بسیاری از کارشناسان مالی و اقتصادی بر این عقیده‌اند که کارهای پرسودتری نسبت به استارتاپ وجود دارد اما از طرفی بسیاری از مدیران اعتقاد دارند که این سخن فقط برای سال‌های اولیه یک استارتاپ صادق است و بعد از رد کردن نقطه سر به سر، نقطه انفجار درآمدی حاصل می‌شود که کمتر کسب‌وکاری می‌تواند آن را تجربه کند.

برای داشتن یک کسب و کار پررونق معمولاً مجبور می‌شوید تا یک سرمایه‌گذار جذب کنید. جذب سرمایه‌گذار گرچه مشکلات و دردسرهای خاص خود را دارد اما کمک می‌کند تا رشد کسب و کار شما به‌صورت یک تابع نمایی باشد. به عبارت دیگر جذب سرمایه گذار برای استارتاپ موجب رونق کسب و کار شما می شود.

svg%3E - همه چیز درباره استارت آپ ها

سخن پایانی

استارت­ آپ ­ها (انواع استارت آپ) یکی از بهترین روش‌­ها برای آزمودن روش­‌های جدید تجارت، خدمات و محصولات جدید است. راه‌­اندازی یک شرکت کامل نه تنها هزینه­‌بر بلکه از نظر طی مراحل قانونی دشوار است. بنابراین خوب است افراد توانا و ایده‌­پردازان با به کارگیری قوه تفکر و تحقیق درمورد نیاز جامعه دست به راه‌اندازی استارت آپ های خدماتی بزنند. ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. باتوجه به نیاز جامعه می‌­توان لیست بلندبالایی از استارت آپ های مورد نیاز ایران تنظیم کرد.

در این مقاله سعی کردیم در مورد انواع استارت آپ ها صحبت کردیم. بنظر شما استارتاپ هایی که در ایران نیست و استارت آپ های جدید خارجی کدامند؟

سوالات متداول

منبع : drways.com
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی