خبر

تولید داخلی و واردات خارجی؛ توامان در مسیر تامین داروی هموفیلی

تولید داخلی و واردات خارجی؛ توامان در مسیر تامین داروی
هموفیلی

بازار؛ گروه صنعت: تیرماه امسال بود که محمدحسین متولی رئیس اداره پایش زنجیره تامین دارو نسبت به واردات داروی فاکتور هشت نوترکیب و پلاسمایی بیماران هموفیلی وعده داد و گفت که مشکلات بیماران هموفیلی به زودی مرتفع می شود. کمبودی که گفته می شد در نتیجه تاخیر در انتقال ارز شرکت های پلاسمایی ایجاد شده اما تا پایان تیرماه و نهایت مرداد ماه امسال برطرف شدنی است.

مشکلی که به رغم وعده های بیشمار تا اواسط مرداد ماه ادامه یافت و سید حیدر محمدی معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو نیز درباره آن بیان داشت: روند افزایش داروی نوترکیب تولید داخل هنوز به اندازه کافی نبوده تا بتواند پاسخگوی نیاز بیماران باشد، در نتیجه ناچار شدیم از اواخر سال گذشته نسبت به واردات این دارو اقدام کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری واردات داروی نوترکیب در برنامه سازمان غذا و دارو قرار گرفته تاکید کرد پیچیدگی‌ های حواله ارزی و نقل و انتقال مالی باعث بروز مشکلات شده و هرچند شاید دارو به وفور در دسترس نباشد اما به صورت مدیریت شده در بین بیماران توزیع می ‌شود.

وعده جدید یا پایان مشکلات بیماران هموفیلی

علی رغم اینکه مسئولان نسبت به رفع قریب الوقوع مشکلات وعده می دادند اما ماجرا ادامه یافت تا اینکه در شهریورماه امسال نازنین فرزادی فر مدیر عامل کانون هموفیلی ایران طی نامه ای خطاب به بهرام عین الهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به ادامه مشکلات انتقاد کرد و خواستار رفع آن ها شد.

حالا بعد از چند ماه وعده های مکرر و عدم رفع مشکلات محمد پیکان پور مدیرکل غذای سازمان غذا و دارو به بازار گفت: در راستای تامین داروی مورد نیاز بیماران هموفیلی یکی از شرکت های باسابقه و فعال در حوزه بایوتک وارد میدان شد و بعد از طی کردن مطالعات بالینی و بررسی های ضروری برای ورود به بازار توانست نسبت به دریافت مجوز تولید و عرضه دارو اقدام کند.

پیکان پور: در کنار تولید داخل دارو، تامین از طریق واردات نیز ادامه دارد؛ چرا که با توجه به حساسیتی که برای تامین این دارو وجود دارد اکتفا به یک مسیر برای تامین کار اصولی ای نیست

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سازمان غذا و دارو تنها به تولید داخلی برای تامین داروی مورد نیاز بیماران هموفیلی اکتفا نخواهد کرد افزود: در کنار تولید داخل دارو، تامین از طریق واردات نیز ادامه دارد؛ چرا که با توجه به حساسیتی که برای تامین این دارو وجود دارد اکتفا به یک مسیر برای تامین کار اصولی ای نیست. اقدامی که در سنوات گذشته انجام و باعث بروز مشکلاتی شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه در گذشته شاهد بودیم که با تولید داخلی داروهای مورد نیاز بیماران هموفیلی سایر مسیرهای تامین بسته شده است، از طرفی در تولید داخلی هم شرکت های تولیدکننده دیگری به این ورود نکردند. لذا با نقصی که در فرایند تولید داخل ایجاد شد گرفتاری قابل ملاحظه ای برای بیماران ایجاد کرد.

پیکان پور تاکید کرد: امروز امیدمان این است که با توجه به شبکه ای که برای تامین دارو از مسیر واردات به علاوه تسهیل تولید صورت گرفته نیاز دارویی بیماران هم در حوزه داروهای نو ترکیب و هم در حوزه داروهای پلاسمایی مرتفع شود. در این جهت اقدام شده و بازار به سمت آرامش در حرکت است.

نگرانی از بودجه ناکافی ۶۹ همتی دارویار

مدیرکل غذای سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه برای جلوگیری از بروز مشکلات جدید یا حتی تکرار مسائل قبلی عملکرد شرکت های تولید کننده به دقت پایش می شود بیان داشت: سیاست وارداتی بر مبنای تولید داخل کامل مورد اصلاح قرار می گیرد. در واقع ماه به ماه بازبینی ها به صورت کامل طبق برنامه ای که از شرکت های تولیدی اخذ می شود مورد بازبینی قرار می گیرد. همچنین اگر نیاز باشد برنامه ها با شدت کامل پیگیری می شود تا اختلالی در این فرایند ایجاد نشود.

پیکان پور: همانطور که بارها گفته ایم وزارت بهداشت برای طرح دارویار حدود ۱۰۵ همت بودجه درخواست داده بود و این نیاز را در تمام مکاتباتی که با سازمان برنامه و بودجه داشته ایم منعکس کرده ایم اما آن ها با توجه به ملاحضاتی که داشتند ۶۹ همت را مصوب کردند

پیکان پور در پاسخ به این سوال که بودجه دارو که به عنوان یکی از تهدیدهای اصلی برای بروز هر گونه کمبود دارویی در کشور که بیم آن می رفت که تا پایان تابستان یا ماه های ابتدایی فصل پاییز به پایان برسد در چه وضعیتی قرار دارد؟ گفت: همانطور که بارها گفته ایم وزارت بهداشت برای طرح دارویار حدود ۱۰۵ همت بودجه درخواست داده بود و این نیاز را در تمام مکاتباتی که با سازمان برنامه و بودجه داشته ایم منعکس کرده ایم اما آن ها با توجه به ملاحضاتی که داشتند ۶۹ همت را مصوب کردند.

وی افزود: همچنان پافشاری وزارت بهداشت بر این است که منابع مربوط به دارویار باید افزایش یابد. در صورتی که تعهد باید مبنی بر این باشد که پرداخت از جیب مردم تا حد قابل قبول کنترل شود و همه تلاش ها در این راستا صورت می گیرد. هر چند هنوز به اتمام منابع نرسیده ایم اما امید است مردم نتایج تلاش هایی که در وزارت می شود را به وضوع مشاهده کنند.

۱۳ هزار بیمار مبتلا به هموفیلی در انتظار تحقق وعده ها

گفتنی است بیماری هموفیلی به عنوان یک اختلال خونریزی در بدن شناخته می شود که هر لحظه از زندگی مبتلایان به آن را به صورت جدید تهدید می کند. همچنین بر اساس آمار موجود در حال حاضر بیش از ۱۳ هزار بیمار مبتلا به این بیماری در کشور هستند که به دلیل خاص بودن بیماری، دولت مسئولیت تامین داروی آن ها متقبل شده است.

با این تفاسیر مصرف همیشگی و مداوم دارو برای بیماران مبتلا به هموفیلی به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی آن ها تبدیل شده و جای تاسف دارد که سال هاست که تامین داروی آن ها همواره با کمبود و چالش همراه است. همچنین در این رابطه به کرات مسئولان به ویژه رئیس سازمان غذا و دارو نسبت به رفع مشکلات وعده داده اند اما کمبودها به قوت خود باقی ماندند و حالا باید دید با این وعده های جدید معضلات مرتفع می شود یا خیر؟

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی