خبر

عملکرد بورس در این هفته چگونه بود؟

عملکرد بورس در این هفته چگونه بود؟

491381 836 - عملکرد بورس در این هفته چگونه بود؟

اقتصاد۲۴- در هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش ۴.۵۴ درصدی در پله ۷۴۱ هزار و ۳۶۴ واحد قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۳.۳۵ درصدی در تراز ۲۷ هزار و ۹۹۴ واحدی ایستاد و در نهایت در این هفته، هر سه شاخص وضعیت منفی را تجربه کردند.

آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته بازار شاهد رشد صنایع نبود و صنعت ابزار پزشکی با صفر درصد هیچ کاهش و افزایشی را ثبت نکرد. در این هفته صنعت وسایل ارتباطی نیز با کاهش ۱۷.۹۹ درصد بیشترین اُفت را بین صنایع بورسی تجربه کرد.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۳۸ هزار و ۷۰ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۷ هزار و ۶۱۳ میلیارد تومان، یکشنبه ۷ هزار و ۶۵۳ میلیارد تومان، دوشنبه ۹ هزار و ۴۳۹ میلیارد تومان، سه شنبه ۶ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان و چهارشنبه ۶ هزار و ۹۸۵ میلیارد تومان بر روی تابلو ثبت شد.

۲ هزار و ۹۴۲ میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد

به گفته او، در این هفته کاری یک روز ورود نقدینگی به بازار ثبت شد و چهار روز دیگر بازار شاهد خروج نقدینگی بود. به طوری که تنها روز چهارشنبه ۱۹۳ میلیارد تومان ورود نقدینگی به بازار ثبت شد و شنبه هزار و ۶۲۷ میلیارد تومان، یکشنبه ۳۲۶ میلیارد تومان، دوشنبه هزار و ۵۵ میلیارد تومان، سه شنبه ۱۲۷ میلیارد تومان خروج نقدینگی از بازار رقم خورد که در مجموع بازار ۲ هزار و ۹۴۲ میلیارد تومان خروج نقدینگی را در این هفته کاری شاهد بوده است.


بیشتر بخوانید: کلاهبرداری جدید از دارندگان سهام عدالت


آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۳ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است.

او در ادامه در خصوص فعالیت صندوق‌های با درآمد ثابت گفت: این صندوق‌ها ۴ روز کاری هفته را شاهد ورود نقدینگی بودند و در مجموع ۸۹۵ میلیارد تومان ورود نقدینگی به این صندوق‌ها ثبت شده است.

دیگر کارشناس بازار سرمایه خانم رباب وفایی گفت: این هفته نوسانات دلار و تحولات بین المللی ظاهرا بیشتر از بازار کالایی، هیجان را به تابلوی معاملاتی بورس کشاند. تمایل عجیبی به فروش در اوایل هفته به چشم می‌خورد که حتی به مذاق بخشی از سهامداران که معتقد به دوقطبی ریالی و دلاری سهام در بورس هستند، خوش نیامد.

ایجاد تعامل معاملاتی در انتهای هفته بازار سرمایه

به گفته او، حرکت دسته جمعی در خرید و فروش باعث می‌شود حتی توجه به تحلیل بنیادی هم نتواند گاه جلوی ضرر در روند‌های نزولی را در کوتاه مدت بگیرد، اما هر چقدر به انتهای هفته نزدیک شدیم، چیزی که روی تابلو‌های معاملاتی مشهود بود گرفته شدن فشار فروش و ایجاد تعادل معاملاتی بود، هرچند سهم‌های کوچک و متوسط بازار عملکرد بهتری داشتند. علی رغم همه منفی‌ها و جو حاکم بر بازار، ارزش معاملات چندان افت نکرد و منفی‌های سهام خریدار خوبی داشت. از لحاظ نموداری هم شاخص کل در حال نزدیک شدن به حمایت دو میلیون و صد هزار واحدی خودش است که حمایت مهم و مستحکمی به نظر می‌رسد.

او افزود: شرکت‌ها یکی پس از دیگری به مجمع سالیانه می‌روند و شرکت‌های سودده که پرداخت زمانی مناسب دارند مورد توجه قرار می‌گیرند. در نظر داشته باشیم که طبق گزارش‌های منتشر شده شرکت‌ها در کدال شاهد افزایش قابل توجه در میانگین رشد درآمد شرکت‌های بورسی در دوماه ابتدای امسال نسبت به سال گذشته هستیم و می‌تواند نوید گزارشات خوب ۳ ماهه فصل بهار باشد. بانکی‌ها تراز گزارش ۱۴۰۱ خوبی را منتشر کردند و عملکرد خوبی در سال مالی گذشته داشتند. بحث شفاف سازی در مورد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بعد از مرحله اول افزایش سرمایه از آورده نیز بر جذابیت این صنعت حتی در بازار رکودی افزوده است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، صحبت‌هایی از افزایش نرخ در صنعت شوینده و صنعت لاستیک بگوش می‌رسد که می‌تواند حاشیه سود‌های مطلوب در این دو صنعت را تقویت کند. این هفته شاهد جهش قیمت پایه سیمان در بورس کالا بودیم که با تاثیر گذاری بر سود این صنعت می‌تواند آن را در رده‌های پیشرو نگه دارد.

او افزود: متاسفانه مجدد شاهد بحث و موضع گیری‌های متفاوت در باب عرضه خودرو در بورس کالا هستیم، بحثی که یک سال اخیر حواشی زیادی داشت و عدم ثبات یک دستورالعمل خود ریسک دیگری را به سهامدار وارد می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی