خبر

اقتصاد گلستان با «صنعت مبل» تحول یافتنی است| نیروی انسانی و ارز بری مواد اولیه، چالش های اساسی

اقتصاد گلستان با «صنعت مبل» تحول یافتنی است| نیروی انسانی و
ارز بری مواد اولیه، چالش های اساسی

بازار؛ گروه استان‌ها: سرسبزی و آب‌وهوای مناسب و خاک حاصلخیز گلستان باعث شده بود تا مردم این منطقه غالبا حرفه کشاورزی را انتخاب کنند اما تغییر اقلیم و خشکسالی در سال های اخیر باعث کم فروغی صنعت کشاورزی در استان شده است. اما جوانان روستایی بیکار ننشسته و راه حلی برای مقابله با این شرایط پیش بینی کرده و با فراگیری آموزش و فعالیت در حرفه مبل سازی در یافت آباد تهران بیش از یک دهه است به استان بازگشته و این طرح را در گلستان پیاده کردند. امروز حاصل چنین استراتژی اشتغال بیش از شش هزار جوان گلستانی در این صنعت است.

با این‌حال «زلیخا عادلی» عامل توسعه خوشه مبل عطاآباد معتقد است هنوز این صنعت در ابتدای راه قرار داشته و توسعه آن در سال های بعد شاهد خواهیم بود. به گفته این فعال اقتصادی در حال حاضر مبل ۱۵ استان کشور توسط کارگاه های تولیدی منطقه صنعتی عطاآباد تامین می شود امکان تولید بیشتر از این هم وجود دارد تاجاییکه به جز تامین مبل کشور، این ظرفیت برای صادرات مبل به کشورهای همسایه هم وجود دارد. مشروح گفتگو با این عامل توسعه خوشه مبل را بخوانید.

* درباره صنعت مبل عطاآباد توضیح دهید

خوشه مبل عطاآباد یک پروژه سه تا پنج ساله است که نقاط قوت و ضعف آن را در این مدت بررسی می کنیم و بر اساس نقاط فشاری که در این صنعت هست استراتژی لازم برنامه ریزی می شود. تاکنون بیش از ۱۲۰ برنامه برای توسعه صنعت مبل از عطاآباد اجرا شده است؛ ایجاد شبکه های تخصصی در این صنعت از دیگر موارد حائز اهمیت است. موضوع بعدی تاسیس اتحادیه و تشکلی مستقل به منظور تامین نیازهای این صنعت بود بر این اساس در سال دوم ایجاد شبکه و اتحادیه تعاونی های استان را برنامه ریزی کردیم.

توسعه صنعت مبل در مدت کوتاهی باعث شده تا اشتغال و اقتصاد ۲۰ روستای شهرستان آق قلا تحت تاثیرگذار قرار بگیرد

یکی از رویدادهای خوبی که توانست سطح اعتمادسازی خوشه را بالا ببرد بحث ایجاد ناحیه تخصصی و شهرک تخصصی مبلمان عطاآباد است که خوشبختانه زیرساخت های آن در حال آماده سازی است. این صنعت در ابتدا به صورت مشاغل خانگی در روستای عطاآباد شکل گرفت. با توجه به اینکه برخی افراد بومی استان چند دهه از عمر خود را صرف یادگیری و فعالیت در صنعت مبل در سایر استان ها کرده بودند، تصمیم به راه اندازی آن در استان گرفتند و به این ترتیب در نخستین گام، کارگاه های تخصصی به تعداد ۳۵۰ واحد در این منطقه صنعتی راه اندازی شد و نزدیک به شش هزار نفر جمعیت در این صنعت این روزها مشغول به کار هستند.

توسعه این صنعت در مدت کوتاه باعث شده تا اشتغال و اقتصاد ۲۰ روستای شهرستان آق قلا تحت تاثیرگذار قرار بگیرد. اما همچنان این صنعت در حال رشد است تا در افق برنامه توسعه ای این صنعت بنا داریم، عطا آباد را به قطب مبل کشور تبدیل کنیم؛ چشم انداز این صنعت در کشور نامگذاری عطاآباد به عنوان پایتخت مبل ایران است.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - اقتصاد گلستان با «صنعت مبل» تحول یافتنی است| نیروی انسانی و
ارز بری مواد اولیه، چالش های اساسی

* در این مرحله چه اقداماتی برای سرعت در توسعه این صنعت می توان، انجام داد؟

تبلیغات و اطلاع رسانی مهمترین بخش توسعه این صنعت به شمار می رود به همین خاطر تلاش می شود تا با استفاده از ظرفیت رسانه ها و ابزارهای مختلف تبلیغاتی به معرفی هرچه بیشتر این صنعت در استان و کشور بپردازیم. از زمانی که خوشه مبل د در عطاآباد فعال سازی و پیاده‌سازی شده، حساسیت در سطح استان ایجاد شده اما نیاز است تا استانداری و سایر دستگاه‌های مرتبط در سالی که با نام حمایت از تولید مزین شده به کمک به توسعه این صنعت بپردازند.

تامین سرمایه در گردش تولیدکننده یکی از موضوعات جدی این صنعت به شمار می‌رود بنابراین نیاز است که دولت در این راستا تسهیلات ارزان قیمت و شاید دارای تنفس به این تولید کنندگان عرضه کند. در حال حاضر این صنعت بدون دریافت تسهیلات و کمک های دولتی در استان رونق یافته اما اعطای تسهیلات می‌تواند با به توسعه این بخش کمک شایانی کند.

درحال حاضر منطقه صنعتی عطاآباد به جز تامین نیاز استان قادر به تولید و ارسال به سایر استان های کشور هم است

نکته بعدی معرفی این صنعت به هیئت های تجاری و آگاه سازی آنها از وجود چنین ظرفیتی در استان با هدف توسعه صادرات محصولات است. به نظرم اتاق بازرگانی باید به معرفی این صنعت به کشورهای همسایه بپردازند ضمن اینکه حضور در نمایشگاه های خارجی و حمایت از واحدهای تولیدی برای ورود تولیدکنندگان به حوزه صادرات مبل می تواند بسیار اقتصاد گلستان را متحول کند. منطقه صنعتی عطاآباد به جز تامین نیاز استان قادر به تولید و ارسال به سایر استان های کشور هم است هرچند که در حال حاضر هم مبل ۱۵ استان را منطقه صنعتی عطاآباد تهیه می کنند.

* چالش‌ها و کمبودهای صنعت مبل چیست؟

یکی از چالش های موجود در صنعت مبل استان کمبود نیروی انسانی است با توجه به پویایی این صنعت در استان و تکثر واحدهای تولیدی این منطقه، صنعت مبل نیاز به تعداد زیادی نیروی انسانی دارد. به نظرم برای تامین این کمبود دستگاه هایی مانند کمیته امداد و بهزیستی می توانند افراد واجد شرایط را به این صنعت معرفی کنند همچنین برای پرورش نیروی متخصص هم نهادی مانند فنی و حرفه ای با آموزش نیروی کار می تواند این چالش کمبود نیروی متخصص در صنعت مبل عطاآباد را جبران کند.

از آنجاییکه مواد اولیه صنعت مبل وارداتی است، افزایش نرخ ارز در سال گذشته بر قیمت نهایی آن تاثیرگذاشت و بسیاری از تولیدکنندگان را درگیر کرد

البته خوشه مبل در این زمینه رایزنی‌هایی را با دانشگاه‌های تخصصی برای این رشته داشته است و در این راستا تفاهم‌نامه‌ای سه جانبه ای بین بنیاد نخبگان دانشگاه منابع طبیعی، شرکت شهرک های صنعتی و خوشه مبل با هدف تامین نیروی انسانی متخصص و جذب دانشجویان رشته‌های مهارتی منعقد شده است. به این ترتیب در حال رایزنی با بنیاد نخبگان هستیم تا آن دسته از افراد علاقه مند نخبه که در سطح کشور تخصص در این رشته دارند جذب شوند تا این کمبود در استان جبران شود.

موضوع بعدی مواد اولیه صنعت مبل است که اغلب وارداتی است و متاسفانه قیمت ارز بر قیمت نهایی آن تاثیرگذار است مشکلی که سال گذشته بسیاری از تولیدکنندگان را درگیر کرد و کسب و کار آنها متاثر از این شغل شد بنابراین دولت باید برای این بخش هم راهکاری بیاندیشد تا این صنعت نوپا در استان آسیب نبیند.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی