عمومی

همه آن چیزی که باید درباره بیزینس کوچینگ بدانید!

همه آن چیزی که باید درباره بیزینس کوچینگ بدانید!

بیزینس کوچینگ چیست؟ کوچینگ کسب و کار در حقیقت روندی است که طی آن افرادی که به آن‌ها مربی می‌گویند و در زمینه مهارت‌های نرم و سخت کسب و کارهای مختلف و مدیریت، تبحر و تسلط لازم دارند، به فعالان تجاری مشاوره می‌دهند. مربی کوچینگ به مالک فعالیت تجاری مشاوره می‌دهد تا او به اهداف تجاری مدنظر خود برسد.

مربی کسب وکار به کار آفرینان کمک می کند که شناخت دقیقی نسبت به خود پیدا کند. بیزینس کوچ صاحبان کسب و کار و کارآفرینان را راهنمایی می کند که نقاط قدرت خود را تقویت کنند و ضعف و کاستی‌های خود را برطرف کنند.

یک مربی کوچ روی نحوه مدیریت کسب و کار توسط کار آفرینان و متخصصان تمرکز می‌کند تا نکاتی که باعث عقب ماندگی کسب و کار و فعالیت تجاری می‌شود را شناسایی کند. زمانی که در کسب وکاری با مشکل مواجه می‌شوید کوچ کسب و کار نسبت به تمام بخش‌های یک فعالیت تجاری دید کامل دارد و به شما کمک می کند نقاط ضعف خود را ببینید و آن‌ها را برطرف کنید.

بیزینس کوچینگ چیست؟

بیزینس کوچینگ شامل فرآیندی است که در آن یک کسب وکار از محل فعلی آن به وضعیتی که کارآفرین تمایل دارد هدایت می شود. پس از آن که فردی کسب وکار خود را مشخص می کند بیزینس کوچینگ به او کمک می کند که اهداف خود را تعیین کند و این اهداف را برای پیشرفت بیزینسش رده بندی کند. به زبان دیگر در بیزینس کوچینگ، کار آفرین از مربی کسب و کار در تمام مراحل بازاریابی، چگونگی خرید و فروش و برنامه ریزی‌های کلی راهنمایی و مشاوره می‌گیرد.

شما برای داشتن یک کسب و کار موفق به بیزینس پلن، بیزینس مدل و بیزینس استراتژی نیاز دارید و کوچینگ کسب و کار نیزبه شما کمک می‌کند تا کسب و کار خود را به قله موفقیت برسانید؛ زیرا کوچ کسب وکار، سود و در آمد حاصل را افزایش می دهد و باعث می‌شود افرادی که در آن فعالیت اقتصادی سهیم هستند احساس ارزشمند بودن داشته باشند.

svg%3E - همه آن چیزی که باید درباره بیزینس کوچینگ بدانید!

بیزینس کوچینگ از کجا آمده است؟

پیشینه بیزینس کوچینگ به توماس لئونارد و افکارش در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ برمی گردد. قبل از این تاریخ کوچینگ بیشتر شامل به فعالیت‌های ورزشی مربوط می‌شد و برای پیشبرد اهداف ورزشی و کمک به ورزشکاران کاربرد داشت.

این روش در ابتدا بر اساس اصول روانشناسی شکل گرفت و در بین محققان کشور آمریکا گسترش پیدا کرد. اولین موسسه کوچ حرفه ای به وسیله توماس لئونارد در ۱۹۹۵ پایه گذاری شد. این موسسه خصوصی برای تقویت مهارت‌های مربی‌های بیزینس راه اندازی شد.

حرفه اصلی لئونارد حسابداری بود؛ بنابراین در شکل دادن یک کسب و کار مستقل، فرد با تجربه‌ای بود. او در کوچینگ شخصی از اصول و قواعد روانشناسی استفاده می‌کرد. که بعدها پایه و اساس رشد بیزینس کوچینگ شد.

روش کار توماس لئونارد پی درپی سوال کردن و گوش کردن به پاسخ سوال‌های مطرح شده بود. او از این سوال و جواب‌ها به نقاط ضعف پی می‌برد؛ در نتیجه کاستی‌های مراجع را از بین می‌برد.
در سال ۱۹۹۵ نیز کوچینگ بین المللی تاسیس شد. لئونارد اعتقاد داشت کوچینگ شخصی قادر نیست بیماری فرد را برطرف کند اما با کمک به اشخاص سالم آن‌ها را به افرادی برجسته و متفاوت تبدیل می‌کند.

انواع کوچینگ کسب و کار

در کوچینگ روش گفتگوی کوچ یا مربی به دو دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • کوچینگ مستقیم ( دستوری)
  • کوچینگ غیر مستقیم ( غیر دستوری)

در روش دستوری نقش کوچ در گفتگو بسیار زیاد است و مربی هدایت کننده گفتگو است. در این شیوه این مربی است که راه حل را بیان می کند و توقع دارد که مراجع از آن اطاعت کنند.

در روش غیر مستقیم، کوچ راه‌حل ارائه نمی‌دهد بلکه کمک می کند که مراجع تمرکز و دقت بیشتری داشته باشد و نسبت به موقعیت مورد نظر دید بهتری پیدا کنند.

کوچینگ مستقیم ( دستوری)

این شیوه مزیت های خاص خود را دارد و در بعضی مواقع نیز به کار گیری آن لازم است؛ به عنوان مثال در مواقعی که مهارت‌ها به‌صورت ساده آموزش داده می‌شوند استفاده ازاین شیوه مفید است.

به عنوان مثال اگرمن بدانم شیوه کار مخلوط‌ کن چگونه است و شما در این مورد اطلاعی نداشته باشید، پرسیدن سوال برای مطلع شدن از افکار شما، باعث خوشحالی شما نمی‌شود؛ زیرا شما می‌خواهید با طرز کار هر کدام از دکمه‌های مخلوط‌ کن آشنا شوید.

گاهی اوقات کوچ نباید در گفتگو خنثی باشد و یک واکنش ملایم مفیدتر از سوال‌های پی درپی برای کشف احساسات طرف مقابل است.

برای مفید بودن یک کوچ گاهی بهتر است یک مشاهده عرضه کند. وقتی مربی به اهداف مدنظر مراجع پایبند باشد و مشاهده دارای هدف باشد، نتیجه موثری به دنبال دارد.

کوچینگ غیرمستقیم ( غیردستوری )

در این روش مراجع از خود می‌آموزند. مراجع از این‌که مورد توجه مربی قرار می گیرند احساس رضایت دارند و از تلاش مربی خود تشکر می‌کنند. در این نوع گفتگو که بر اساس برابری است اعتماد دو طرف افزایش پیدا می‌کند.

مربی ادعا نمی‌کند که همه چیز را می‌داند و مراجع در پیدا کردن راه‌حل حس می‌کند که فرد مفیدی است. راه حل هایی که ارائه می‌شود بر پایه درک وفهم فرد تجربه‌گر موقعیت است. آگاهی وبصیرت با مراجع متناسب‌تر است؛ در نتیجه فرد در قبال اقداماتی که انجام می‌دهد و نتایجی که به دست می‌آید خود را بیشتر مسئول می‌داند.

اگر ایده، نتیجه مطلوب نداشته باشد همچنان مراجع در مواجه با آن احساس مسئولیت می‌کنند؛ بنابراین برای به دست آوردن نتیجه بهتر، دست از تلاش برنمی‌دارند.

بیزینس کوچ کیست؟

بیزینس کوچ یک مربی است که وظیفه هدایت یک کسب و کار را دارد تا بتواند آن را به نتایج مطلوب برساند. البته منابعی هم به‌صورت کتبی و آنلاین وجود دارد که فرد بتواند با استفاده از آن‌ها دانش خود را افزایش دهد؛ اما این منابع تئوری هستند، در صورتی که برای داشتن یک کسب و کار موفق علاوه بر داشتن اطلاعات لازم، تجربه نیز نقش کلیدی دارد.

در واقع این مربی، همان مالک کسب و کار است که توانسته است از سد مشکلات بگذرد وبه موفقیت های بزرگ دست پیدا کند؛ بنابراین مشکلات و موانع کسب و کارها را به خوبی می‌شناسد.

svg%3E - همه آن چیزی که باید درباره بیزینس کوچینگ بدانید!

وظایف مربی کسب و کار چیست؟

وظایف یک کوچ کسب و کار دامنه وسیعی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  1. کمک به مشتریان در زمینه اهداف و ایده‌های جدید و تازه
  2. ارتباط حضوری و تلفنی مداوم با مشتریان برای فهم درست اهداف آن‌ها
  3. تقویت کردن نقاط مثبت مشتریان و از بین بردن نقاط ضعف
  4. گسترش دادن تجارت مشتریان با بهره‌گیری از استعدادها و نقاط قوت آن‌ها
  5. بررسی کردن میزان پیشرفت کسب و کار و ابداع شیوه هایی برای تقویت آن
  6. تحلیل شکست‌ها و موفقیت‌های شرکت

در جلسات بیزینس کوچینگ چه می‌گذرد؟

جلسه کوچینگ شامل یک سری از کارهایی که است که به وسیله مربی و مراجعه کننده انجام می‌شود. در این جلسات موضوعاتی مانند اقداماتی و کارهایی که انجام شده‌است، میزان پیشرفت کار، موانع و مشکلات و اهداف، مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرند و تمرکز روی ارتقای موقعیت فعلی مراجعه کننده است.

در این جلسات سوال‌هایی پرسیده می شود تا ویژگی های و خصوصیات فرد مشخص شود و با توجه به این ویژگی ها، برای چالش‌ها و مشکلات کاری، راه حل در نظر گرفته می‌شود.

بیزینس کوچینگ چه کمکی به کسب و کارها می‌کند؟

برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند که بیزینس کوچینگ فقط برای کمک به کسب و کارهایی است که مشکل دارند؛ در صورتی‌که کوچینگ کسب و کار محیطی را فراهم می‌کند که مشکلات تبدیل به فرصتی برای بهبود کسب و کار شوند.

کار آفرینان به دنبال راهنمایی و مشاوره های تخصصی هستند تا بینشی واقعی تر نسبت به آینده شغلی شان داشته باشند و برای حل موانع و کاستی‌ها راه حلی موثر پیدا کنند.

مزایای جلسات مشاوره و کوچینگ کسب و کار

کوچینگ راه را برای رسیدن به اهدافتان آسان‌تر می کند؛ یعنی شما را راهنمایی می‌کند که برای رسیدن به اهدافتان، اقدامات مفیدتر و موثر‌تری انجام دهید. از مهمترین فواید کوچینگ کسب و کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای دستیابی به اهدافتان برای شما نقشه طراحی می‌کند.
  • این روش استخدام کارکنان مفید را برای شما آسان‌تر می کند.
  • فضای پیشرفت و ترقی شما را مهیا می کند.
  • • شناخت باورها و عللی که آن را کمرنگ می‌کند را تسهیل می‌کند.
  • بینش و بصیرت صاحب کسب و کار را افزایش می‌دهد.
  • افزایش بازدهی و کارآیی کارکنان
  • تقویت و ایجاد مهارت خود رهبری

بیزینس کوچینگ مناسب چه کسانی است؟

روش کوچینگ برای همه افراد مناسب نیست برخی از افراد خود را عقل کل می دانند و برای افزایش دانش و ارتقا عملکرد خود تلاشی نمی‌کنند. بعضی‌ها نیزبه پیشرفت امیدی ندارند و برای کسب ثروت و ترقی مقاومت می‌کنند. آموزش کوچینگ برای این افراد فایده‌ای ندارد.

کوچینگ برای افرادی سودمند است که برای رشد و پیشرفت آماده هستند و با توجه به ویژگی‌ها و توانایی‌های خود و از طریق ایده‌هایی جدید و تازه می‌توانند در کسب و کار خود ترقی کنند.

معیارهای انتخاب یک بیزینس کوچ خوب

  • بیزینس کوچی را انتخاب کنید که سابقه راه‌اندازی یک کسب و کار موفق را داشته باشد.
  • یک مربی کسب وکار موفق حرف‌‌های شما را به خوبی می‌شنود.
  • یک کوچ خوب تمام دانش خود را درزمینه پیشرفت کسب و کار در اختیار گروه شما قرار می‌دهد.
  • داشتن ذهنیت و نگرش مثبت
  • یک مربی خوب همیشه با مشتری خود در ارتباط است و دسترسی به او همیشه امکان‌پذیر است.
  • یک مربی موفق مسئولیت خود را به‌خوبی می‌شناسد و به آن متعهد است.
  • کوچ کسب و کار علم و دانش خود را به‌روز نگه می‌دارد و همیشه به افزایش مهارت و معلومات خود علاقمند است.

بیزینس کوچینگ در دکتر ویز

دکتر ویز به صاحبان کسب و کار راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهد تا با بصیرت و بینش بیشتر کسب و کار خود را مدیریت کنند. و برای گام برداشتن در این مسیرخدمات عالی به شما ارائه می‌دهد تا به آززویتان برسید.

مشاوره کسب و کار دکتر ویز با بهره گیری از مشاوران متخصص باعث می‌شود که بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید و در مسیر درست گام بردارید.


سوالات متداول

۱- چرا بیزینس کوچینگ؟

بیزینس کوچینگ با برنامه‌ریزی دقیق و مشاوره‌های کاربردی و حتی تعیین راهبردهای کاری، راه را برای رسیدن به اهداف کسب‌وکار آسان‌تر می‌کند.

۲- تفاوت بیزینس کوچینگ و منتورینگ چیست؟

بیزینس منتورینگ یا استاد کسب و کار با کوچینگ یا مربی، همان‌طور که از لحاظ لغوی شبیه هستند؛ از لحاظ کاربردی نیز تا حدی مشابه‌اند؛ اما منتورینگ به این معناست که مدیر یا مسئول یک کسب و کار در کنار شخصی که قبلا آن کار را انجام داده قرار گرفته و از وی آموزش می‌بیند. منتورینگ عموما یک فرآیند بلندمدت است.

۳- دلایل اهمیت کوچینگ کسب و کار چیست؟

بیزینس کوچینگ با طراحی صحیح برنامه‌ریزی و استفاده‌ی کاربردی از ابزارها، بازدهی را بالاتر خواهد برد و در ترقی کسب‌وکارها موثر خواهد بود.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی