عمومی

تعریف شغل؛ انواع و کاربردهای هر یک

تعریف شغل؛ انواع و کاربردهای هر یک

همه انسان‌ها برای داشتن زندگی راحت به برخی احتیاجات مانند مسکن، خوراک و پوشاک نیاز دارند و همه این احتیاجات را تنها با پول می‌توان به دست آورد. برای اینکه بتوانید کسب درآمد کنید و احتیاجات اولیه زندگی خود را فراهم نمایید به شغل نیاز دارید. آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده‌اید که شغل و کار چه تفاوتی باهم دارند؟ انواع تعریف شغل چیست و شاغل به چه کسی گفته می‌شود؟ در ادامه به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

انواع ماهیت شغل

پیش از پاسخ به سوال شغل چیست باید با ماهیت آن آشنا شوید. منظور از ماهیت شغل، همان فعالیتی است که شما به عنوان یک شاغل باید انجام دهید. ماهیت شغل به عنوان اصلی‌ترین عامل در علاقمند کردن افراد به فعالیتی که انجام می‌دهند شناخته می‌شود و باعث رشد و ترقی شاغلان خواهد شد.

شغل (Occupation) چیست؟

زمانی که در فضای کسب و کار قرار می‌گیرید، اولین واژه‌ای که با آن روبرو می‌شوید شغل است. سوالی که ممکن است ذهن شما را مشغول کند این است که شغل چیست؟ رابطه‌ای که باعث می‌شود اعضای یک سازمان، ارگان یا شرکت به هم وصل شوند، شغل است. همه افراد باید تحت عنوان شغلی مشخصی شروع به فعالیت کنند؛ چرا که با مشخص شدن عنوان شغلی تعهدات طرفین مشخص می‌شود و از هرگونه مشکل در آینده جلوگیری خواهد شد.

شغل به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و وظایف گفته می‌شود که توسط یک واحد اقتصادی تعیین می‌شوند و برعهده یک فرد قرار می‌گیرند. معیار شمردن شغل، بر اساس تعداد واحدهایی است که فرد در آن‌ها مشغول است. بنابراین زمانی که یک فرد را دو شغله می‌نامند، یعنی آن فرد برای دو شرکت یا کارفرما مشغول به کار است. در صورتی که به دنبال شاغل شدن با توجه به مهارت خود هستید، برای به دست آورن شغل مورد نظر، بهترین پیشنهاد، مشاوره کسب و کار است تا بتوانید در سریعترین زمان ممکن، بیزینس مورد علاقه خود را راه اندازی کنید.

کار (Job) چیست؟

در بخش گذشته به سوال شغل چیست پاسخ دادیم. سوالی که اکنون مطرح می‌شود این است که کار چیست؟ هرگونه فعالیت که توسط افرادی با هر نوع جنسیت یا هر سنی انجام می‌شود و هدف از انجام آن، ارائه خدمات یا تولید کالا است با نام کار شناخته می‌شود. قانونی یا غیرقانونی بودن و رسمی یا غیررسمی بودن، در تعریف کار معنایی ندارند.

زمینه شغلی (Career) چیست؟

منظور از زمینه شغلی، مجموعه‌ای از شغل‌هایی است که شما انتخاب می‌کنید و در آن‌ها فعالیت می‌کنید تا در نهایت به شغل مناسب خود برسید. با استفاده از زمینه شغلی به اهداف شغلی و اهداف زندگیتان نزدیک‌تر خواهید شد. مسیر شغلی به گونه‌ای نیست که در زندگی شغلیتان فقط یکبار آن را انتخاب کنید؛ بلکه یک تصمیم تکرارشونده است. پس از اینکه مهارت‌های خود را افزایش دادید، می‌توانید برای تغییر زمینه یا مسیر شغلی خود تصمیم‌گیری کنید.

حرفه چیست؟

منظور از حرفه، کسب تجربه و دانش در یک حوزه کاری مشخص است. تفاوت حرفه و شغل این است که در شغل هدف از انجام فعالیت، رفع نیازهای مالی است؛ در حالی که هدف از انجام فعالیت در حرفه، ارتقاء مهارت‌ها و کسب تجربه خواهد بود. از این شاخه به آن شاخه پریدن و فعالیت در زمینه‌های مختلف نمی‌تواند به شما در داشتن حرفه کمک کند.

 

شاغل کیست؟

شاغل به فردی گفته می‌شود که برای انجام مسئولیت‌ها و وظایف شغلی تعیین شده استخدام می‌شود و حقوق دریافت می‌کند. شرکتی که فرد را استخدام کرده است انتظار دارد که او به درستی وظایف خود را انجام دهد. شما در هر یک از انواع شغل‌ها مشغول شوید، یک شاغل شناخته خواهید شد.

انواع شغل

در سرتاسر دنیا شغل‌های زیاد و متنوعی وجود دارد که به شکل‌های مختلف می‌توان آن‌ها را دسته‌بندی کرد. به عنوان مثال انواع شغل‌ها را بر اساس نحوه انجام آن، مکان انجام، مهارت‌های لازم، ویژگی‌ها و مشخصات افراد مشغول در آن شغل و … تقسیم‌بندی می‌کنند. در ادامه به انواع شغل‌ها اشاره می‌کنیم:

شغل‌های پردرآمد

شغل‌های پردرآمد زیاد هستند، البته باید توجه کنید که هیچ شغلی از همان ابتدا درآمد بالایی ندارد. افرادی که بطور ماهیانه حداقل ۵۰۰ میلیون تومان درآمد دارند نیز به مرور زمان به این مرحله رسیده‌اند. در کشور ما شغل‌هایی مانند جراح زیبایی، پزشکی، وکالت، صنعت گردشگری و غیره جزو شغل‌های پردرآمد محسوب می‌شوند. علاوه بر این، دسترسی عمومی به اینترنت باعث شده است که مشاغل اینترنتی نیز درآمد بالایی داشته باشند.

شغل‌های جدید

معمولا بسیاری از افرادی که قصد ورود به بازار کار را دارند، با شغل‌های جدید آشنا نیستند و فکر می‌کنند که انتخاب‌های محدودی دارند. پیشرفت تکنولوژی و افزایش مشاغل آنلاین باعث شده است که شغل‌های جدیدی پدید آید. برخی از این شغل‌ها عبارتند از:

  • ادمین صفحه‌های مجازی
  • طراح گرافیک
  • کارشناس سئو
  • برنامه نویسی
  • تدریس آنلاین و خصوصی
  • کارشناس تولید محتوا
  • کارشناس دیجیتال مارکتینگ

شغل‌های آزاد

یکی از انواع شغل‌ها، شغل آزاد است که در آن فرد با استفاده از توانایی یا سرمایه خود، کسب و کاری راه‌اندازی می‌کند و خدمات یا محصولاتی را به دیگران ارائه می‌دهد. افرادی که به شغل آزاد مشغول هستند، معمولا‌ کارفرما ندارند؛ حتی پس از رشد کسب و کارشان می‌توانند به عنوان کارفرما برای استخدام نیرو اقدام کنند. جهت اطلاع از شغل آزاد با سرمایه کم کلیک کنید.

شغل‌های خانگی

امروزه مشاغل خانگی، راهکارهای موثری برای خوداشتغالی و کسب درآمد محسوب می‌شوند. از آنجایی که این مشاغل در خانه انجام می‌شوند، مزایای زیادی دارند از جمله:

  • باعث کسب درآمد زنان خانه‌دار می‌شوند و بین مسئولیت خانوادگی و مسئولیت شغلی آن‌ها توازن ایجاد می‌کنند.
  • هزینه‌های مربوط به خرید، اجاره و رهن محل کار و ایاب و ذهاب بطور کامل حذف می‌شود.
  • برای سایر اعضای خانواده نیز می‌توان فرصت شغلی ایجاد کرد.

میتوانید برای اطلاعات بیشتر، مقاله مشاغل خانگی پر درآمد را مطالعه کنید.

شغل‌های خدماتی

شغل‌های خدماتی به مشاغلی می‌گویند که در آن‌ها خدماتی ارائه می‌شود. برای ایجاد انواع شغل خدماتی فقط باید دانش یا مهارتی را داشته باشید که مشتریان به دنبال آن هستند.

شغل‌های مهندسی

یکی از رشته‌های محبوب و پرکاربرد در جامعه امروزی، مهندسی است و مهندس به کسی گفته می‌شود که با علوم مهندسی آشنا باشد. مهندسان باید دارای ذهن بازی باشند و با حیطه کاری خود به خوبی آشنا شوند. مهندسی نیز یکی از مشاغل پردرآمد محسوب می‌شود و برای موفقیت در آن باید به دانش و مهارت زیادی دست یابید.

شغل‌های فنی

مشاغل فنی به شغل‌هایی گفته می‌شود که برای وارد شدن به آن‌ها، تنها به کسب مهارت و تخصص مرتبط با آن نیاز دارید. این مشاغل در همه کشورها بازار کار مناسبی دارند و از امنیت شغلی بالایی برخوردار هستند. علاوه بر این، هنوز اشباع نشده‌اند و به نیروی زیادی نیازمند هستند. تنها با داشتن مهارت می‌توانید آینده شغلی خود را در مشاغل فنی تضمین نمایید.

شغل فریلنسری

فریلنسری شغلی است که در آن فرد به تخصص خاصی نیاز دارد تا بتواند از شرکت‌های مختلف پروژه بگیرد و بابت آن‌ حقوق دریافت کند. فریلنسر نیز یک آزادکار محسوب می‌شود و خوداشتغال است. با این تعبیر، مشاغلی که بتوانند به شکل برون سپاری و پروژه‌ای انجام شوند، در دسته مشاغل فریلنسری قرار می‌گیرند. فریلنسری فقط به صورت دورکاری نیست، بر اساس نظر کارفرما ممکن است به حضور در محل هم نیاز باشد. در صوتی که میخواهید در مورد فریلنسری، اطلاعات کسب کنید، میتوانید مقاله فریلنسری چیست را مطالعه کنید.

شغل کارمندی

کارمندان معمولا در سازمان‌ها و ارگان‌ها مشغول به فعالیت هستند و وظایف آن‌ها بیشتر در زمینه اداری و دفتری است. وظایف یک کارمند بر اساس فرآیندهای اداری موسسه تعیین می‌شود؛ اما به طور کلی وظایفی مانند تایپ و تند نویسی، جواب دادن به تلفن، کاربری دستگاه‌های اداری و … برعهده کارمند خواهد بود.

شغل‌های روستایی

اکثر افراد به دلیل بالا بودن امکانات رفاهی و زندگی در شهرها، آن را به زندگی در روستا ترجیح می‌دهند. روستاییان به دلایل مختلفی مانند امکانات بیشتر، اشتغال و غیره، زندگی روستایی را رها می‌کنند و به شهر مهاجرت می‌کنند. حجم بالایی از محصولات مصرفی مردم در روستا تولید می‌شود؛ به همین دلیل مشاغل روستایی پتانسیل بالایی برای کسب سود زیاد دارند. شغل‌های روستایی زیاد هستند و در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • پرورش دام
  • پرورش طیور
  • پرورش ماهی
  • کاشت سبزیجات، میوه‌جات و صیفی‌جات
  • تولید محصولات لبنی
  • زنبورداری و تولید عسل

جمع بندی

در این مقاله به موضوعاتی از قبیل تعریف شغل چیست، شاغل به چه کسی گفته می‌شود و انواع شغل‌ ها شامل چه موارد هستند اشاره شد. در انتها شما متوجه شدید که تفاوت زیادی بین شغل، کار و حرفه وجود دارد. علاوه بر این مشاغل زیادی هستند که شما می‌توانید در آن‌ها مشغول شوید. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که همه مشاغل از ابتدا درآمد بالایی ندارند، این شما هستید که می‌توانید از یک شغل درآمد بالایی کسب کنید و این مسئله به تلاش و پشتکار شما بستگی دارد.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی