خبر

رشد حدود ۱۲ درصدی در زنجیره فولاد در ۱۰ سال گذشته

رشد حدود ۱۲ درصدی در زنجیره فولاد در ۱۰ سال گذشته

به گزارش بازار، محمد آقاجانلو به رشد بیش از ۸ درصدی فولاد در ۱۰ سال گذشته اشاره کرد و افزود: این رشد در مقایسه با سال گذشته حدود ۷ درصد در بخش‌های مختلف بود.

وی گفت: البته یکسری مسائل زیرساختی در فولاد (مانند مشکل کمبود گاز و حمل و نقل) این رشد را در زنجیره فولاد تحت تأثیر قرار می‌دهد که باید تمامی ارکان دولت در بخش‌های مختلف کمک کنند تا این مشکل را حل کنیم.

آقاجانلو درباره سیر تاریخی فولاد نیز گفت: قبل از انقلاب شرکت‌های اصلی ما ذوب آهن اصفهان با ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن ظرفیت، گروه ملی صنعتی فولاد ایران و شرکت نورد و لوله اهواز بودند.

وی ادامه داد: در اوایل انقلاب نیز ظرفیت تولید کشور حدود ۵۰۰ هزار تن بود، البته صنعت فولاد و واحدهای فولادی ما در آن مقطع (به دلیل وابسته بودن صنایع فولادی به مهندسان خارجی و خروج مهندسان از کشور) دچار مشکل شدند، حتی در بهره برداری که ساده‌ترین کار از نگاه همکاران ما در زنجیره فولاد است، در آن مقطع دچار مشکل شدیم، خوشبختانه در سال‌های انقلاب نه تنها در بحث بهره برداری و توسعه صنایع فولادی بلکه در دانش فنی نیز توانستیم شرکت‌های مهندسی خوبی را راه اندازی کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران افزود: به جز بحث بهره برداری در بخش‌های دیگر مانند احیای مستقیم و فولادسازی و بقیه بخش‌های زنجیره فولاد مانند کنسانتره و گندله که در آن مقطع دچار مشکل شده بودند، بعد از انقلاب مهندسان جوان ما توانستند ساخت و بومی سازی تجهیزات را در داخل کشور انجام دهند که رشد فناوری را در این بخش‌ها شاهد هستیم، همه این‌ها به برکت انقلاب اسلامی و زحماتی است که در چهل سال گذشته انجام شده است و اکنون شاهدیم که در حوزه زنجیره فولاد جزو ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم.

آقاجانلو ادامه داد: اکنون در زنجیره فولاد کشور شرکت‌های بزرگ زیادی فعال هستند. بیش از ۴۰ شرکت بزرگ داریم که هر کدام در منطقه برای خودشان باعث توسعه آن منطقه شده اند و وقتی صنعت فولاد وارد یک منطقه می‌شود، زنجیره جانبی و صنایع پایین دستی نیز در کنار آن فعال می‌شود.

وی گفت: خوشبختانه هم اکنون ظرفیت تولید فولاد کشور به حدود ۴۵ میلیون تن رسیده است، میزان تولید فعلی کشور نیز حدود ۳۰ میلیون تن است که پیش بینی می‌شود به ظرفیت تولید افق ۱۴۰۴ که ۵۵ میلیون تن است، براساس برنامه زمان بندی شده برسیم.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران افزود: هم اکنون از نگاه تولید دهمین تولید کننده فولاد دنیا در مقطع سالانه هستیم، هرچند در مقاطعی از ماه‌های سال با توجه به مشکلات زیرساختی از جمله گاز و برق کم رنگ شده بود و با تمام ظرفیت می‌توانستیم تولید کنیم، در برخی از ماه‌ها هفتمین تولید کننده دنیا شدیم، اما در مقطع کلی سالانه در رتبه ۱۰ دنیا قرار داریم.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی