خبر

متعادل شدن قیمت‌ها با عرضه سیمان در بورس کالا

متعادل شدن قیمت‌ها با عرضه سیمان در بورس کالا

364415 773 - متعادل شدن قیمت‌ها با عرضه سیمان در بورس کالا

اقتصاد۲۴- چند ماهی می‌شود که سیمان وارد بورس کالا شده و در این بازار کالایی معامله می‌شود. ورود سیمان به بورس کالا قیمت این محصول را به تعادل رساند و اجازه قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت را نداد.

مهدی رسولی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: صنعت سیمان صنعتی استرتژیک جهت توسعه اقتصادی است که رشد مصرف آن با رشد اقتصادی جوامع همراه است. به طوری که از عناصر مهم در تامین زیرساخت‌های اقتصادی کشور‌ها محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید سیمان کشور ۸۸ میلیون تن و تولید آن به طور میانگین در ۵ سال اخیر ۶۰ میلیون تن بوده است. کاهش بودجه عمرانی و محدودیت‌های صاداراتی باعث تولید زیر ظرفیت شده است. همچنین ارزش بازار شرکت‌های بورسی و فرابورسی حدود ۶۱ هزار میلیار تومان چیزی حدود ۰.۸۵ درصد از ارزش بازار است.

رشد قیمت سیمان در بورس کالا

این تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: اتفاق تاثیرگذار در صنعت سیمان پذیرش کالای سیمان در بورس کالا از خرداد ۱۴۰۰ و معامله شدن بخش قابل توجهی از سیمان تولیدی شرکت‌ها در بورس کالا با مکانیزم عرضه و تقاضا است. به واسطه این موضوع تا حدودی از دستوری بودن نرخ‌ها که در سال‌های اخیر گریبان‌گیر صنعت سیمان بود کاسته شود، ولی به طور کامل رفع نشود. همچنین در ماه‌های اخیر رشد‌های خوبی در نرخ‌های سیمان در بورس کالا مشاهده شده که بیانگر این موضوع است.


بیشتر بخوانید: بورس صعود می‌کند یا سقوط؟


این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: یکی از مشکلات صنعت سیمان افزایش قیمت حامل‌های انرژی و محدودیت‌های انرژی است که از اثرات آن در معاملات اخیر بورس کالا این طور استنباط می‌شود. همچنین افزایش نرخ‌های فروش سیمان، ریسک‌های گفته شده را تا حدودی پوشش می‌دهد.

تحلیلگر مشاورسرمایه گذاری فاینتک اظهار داشت: کاهش سودآوری در این شرکت‌ها باتوجه به پتانسیل رشد نرخ محصولات متصور نمی‌شود. همچنین از لحاظ بازاری نسبت p/e گذشته‌نگر، این صنعت همانند بازار در محدود ۸.۵ است. با انتظار رشد نرخ محصولات نسبت p/e آتی برخی شرکت‌ها در این صنعت بین اعداد ۴ و ۵ هم قرار می‌گیرد که برای سرمایه‌گذاری منطقی به نظر می‌رسد.

منبع: تجارت نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی