خبر

زمان تحویل اولین سری واحد‌های نهضت ملی مسکن

زمان تحویل اولین سری واحد‌های نهضت ملی مسکن

359129 720 - زمان تحویل اولین سری واحد‌های نهضت ملی مسکن

اقتصاد۲۴– رییس بنیاد مسکن از تحویل اولین سری واحد‌های نهضت ملی مسکن در نیمه دوم سال خبر داد و گفت: پیمانکاران چاره‌ای جز پایبندی به تعهدات ندارند.

 اکبر نیکزاد اظهار کرد: پیمانکاران پروژه‌های مسکونی ناچارند تعهدات خود را به سرعت تکمیل کرده و به متقاضیان تحویل دهند، چرا که با افزایش قیمت نهاده‌های تولید، صرفه اقتصادی آن‌ها کاهش خواهد یافت. بنابر این تلاش می‌کنند با سرعت پروژه‌های خود را بسازند.

وی افزود: فاز نخست پروژه‌های مسکن نهضت ملی در استان قم که اجرای آن به بنیادمسکن انقلاب اسلامی واگذار شده است، با شروع نیمه دوم امسال تکمیل و به متقاضیان تحویل می‌شود. همچنین در استان‌های های هرمزگان، اصفهان و آذربایجان شرقی فاز نخست طرح‌های نهضت ملی مسکن ظرف نیمه دوم امسال تکمیل خواهند شد.

ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر‌های کوچک

وی تصریح کرد: امسال ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر‌های کوچک ساخته می‌شود، علاوه بر این ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی برای محرومین را با کمک بنیاد مستضعفان و ۴۰ هزار واحد مسکونی با کمک کمیته امداد امام خمینی (ره) در دست اجرا داریم که از سرعت اجرای بالایی بر خوردارند. مساحت هر یک از واحد‌های در حال ساخت بین ۶۰ تا ۱۰۰ متر مربع است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: به دستور رئیس جمهور تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی متمم بازسازی واحد‌های مسکونی بندر امام خمینی، اندیکای خوزستان و چهارمحال بختیاری ظرف سه روز آینده تأمین خواهد شد و بازسازی این پروژه‌ها سرعت خواهند گرفت.


بیشتر بخوانید: با بودجه ۲ میلیارد تومان کجای تهران خانه بخریم؟


وی گفت: در اجرای قانون جهش تولید مسکن و با همکاری دولت و سایر دستگاه‌های اجرایی، هم اینک قیمت زمین برای ساخت واحد‌های مسکونی نهضت ملی رایگان شده و سازمان نظام مهندسی بابت خدمات خود در ساخت این واحد‌ها تا ۵۰ درصد تخفیف می‌دهد.

از سوی دیگر پروژه‌های مذکور برای کسب مجوز ساخت از شهرداری‌ها تا ۳۰ درصد و در برخی مناطق تا ۵۰ درصد تخفیف می‌گیرند.

افزایش وام‌های نوسازی از اوایل تیر اجرایی می‌شود

رییس بنیاد مسکن یادآور شد: همچنین برنامه افزایش وام نوسازی و بهسازی مسکن روستایی که به دلیل برخی مخالفت‌ها در دولت به تعویق افتاده بود، به دستور رئیس جمهور و تاکید رئیس دفتر وی به دستگاه‌های مسئول اجرایی شده و حداکثر از اول تیر پرداخت وام‌های جدید آغاز می‌شود.

نیکزاد ادامه داد: رئیس جمهور در نشست اخیر خود با مسئولان سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی دستور داد تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی نوسازی و بهسازی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد و با تضامین سفته زنجیره‌ای سه نفره هرچه سریعتر پراخت شود که سازمان برنامه و بودجه نیز موافقت کرد.

رئیس بنیاد مسکن تاکید کرد: احتمالا تا پایان هفته جاری دستورالعمل پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی به بانک‌ها ابلاغ می‌شود.

نیکزاد افزود: در سال ۱۳۸۴ فقط ۷ درصد از واحد‌های مسکونی موجود در روستا‌ها در برابر مخاطرات طبیعی مقاوم بود، ولی با اجرای برنامه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی اکنون نیمی از واحد‌های مسکن روستایی در برابر سوانح مختلف مقاوم هستند.

به گفته وی تخصیص این تسهیلات باعث سرعت دهی به اجرای طرح نوسازی و بهسازی مسکن روستایی خواهد شد.

نیکزاد گفت: برای ساخت واحد‌های مسکونی نهضت ملی در قالب اعتبارات ملی بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد تومان بودجه داریم و خوشبختانه مجلس شورای اسلامی نیز دیروز با تخصیص ۳۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار جدید برای بازنگری در طرح هادی روستا‌ها موافقت کرد. این اعتبار میان ۳۱ روستا تقسیم می‌شود و بطور میانگین به هر استان ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح هادی روستایی تخصیص خواهد یافت.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی دولت با تعدیل نرخ ساخت واحد‌های مسکونی توسط پیمانکاران موافقت کرده و جلسات کارشناسی برای تعیین قیمت جدید آغاز شده است. با این وجود به دلیل قدرت خرید متقاضیان مسکن، نمی‌توان هزینه‌ها را بیش از حد بالا برد.

افزایش مهاجرت به روستا‌ها در پی افزایش اجاره بها در کلانشهر‌ها

وی گفت: افزایش اجاره بهای مسکن در کلانشهر‌ها بسیار از متقاضیان ساخت مسکن را به مهاجرت به روستا‌ها و شهر‌های کم جمعیت ترغیب کرده است. به همین دلیل ناچاریم در طرح هادی روستا‌ها فضای لازم برای پذیرش جمعیت متقاضی جدید را ایجاد کنیم.

اما این مساله به معنای گسترش طرح هادی همه روستا‌ها نیست. ما در مناطقی که لازم به توسعه محدوده روستا نیست، طرح هادی را افزایش نخواهیم داد و در مناطقی که نیازمند توسعه هستند فقط از اراضی کشاورزی درجه ۳ استفاده خواهیم کرد تا به بافت مسکونی روستا‌ها افزوده شوند.

نیکزاد تأکید کرد که هرگونه ساخت و ساز در محدوده روستا‌ها باید دارای مجوز از دهیاری‌ها باشد. همچنین ساخت تأسیسات و واحد‌های خدماتی در خارج از بافت روستا باید به تأیید کمیسیون ماده ۹۹ برسد. در غیر این صورت تمامی ساخت و ساز‌های بدون پروانه، غیرقانونی هستند و به حکم دستگاه قضایی تخریب خواهند شد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: رفع مشکل مسکن در کوتاه مدت به همکاری مالکان واحد‌های خالی و تشویق آن‌ها به اجاره دادن واحد‌های مذکور نیازمند است. مالکان واحد‌های مسکونی خالی باید توجه داشته باشند که مالیات بر واحد‌های مسکونی آن‌ها در سال‌های آینده به مراتب افزایش خواهد یافت.

منبع: تسنیم

حتما بخوانید : یک میلیون مسکن کجاست؟
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی