خبر

ابهامات در عرضه اولیه شرکت های تازه وارد

ابهامات در عرضه اولیه شرکت های تازه وارد

358529 951 - ابهامات در عرضه اولیه شرکت های تازه وارد

اقتصاد۲۴– در مدت اخیر، شرکت‌هایی بدون قیمت کارشناسی در حال عرضه در بازار هستند. مشخص نیست که شرکت فرابورس بر چه اساسی این شرکت‌ها را چند برابر قیمت واقعی در بازار عرضه می‌کند. جای سوال است که آیا شرکت فرابورس در این ماجرا نقش دارد یا شرکت‌های تازه وارد به بازار؟

میثم شوشتری، کارشناس بازارسرمایه گفت: در بازار فرابورس شرکت‌های جدیدالورودی هستند که به نام عرضه‌های اولیه شناخته می‌شوند، اما درباره آن‌ها مشکلاتی وجود دارد. از جمله اینکه درصد و میزان تخصیص سهم به عرضه اولیه بسیار کم است. چیزی در حدود ۵ تا ۱۰ درصد به این منظور اختصاص داده می‌شود که بسیار کم است. حتی زمانی به علت درصد اندکی که اختصاص می‌یافت، بحث‌های زیادی بر سر این موضوع بود.

ابهامات مدل جدید عرضه اولیه

وی افزود: هم اکنون مدل جدیدی برای عرضه‌های اولیه طراحی شده است. به این شکل که برخی عرضه‌های اولیه فقط در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد و کشف قیمت از سوی صندوق انجام می‌شود. همچنین پس از آن صندوق‌ها، سهام را با بالاترین قیمت در بازار عرضه می‌کنند که تا مدتی سهم به دست سهامدار نمی‌رسد.


بیشتر بخوانید: پیش بینی بورس؛ روند صعودی ادامه دارد؟


این فعال بازارسرمایه بیان کرد: اصلا نباید عرضه اولیه به صندوق داده شود. چون صندوق‌ها مشتریان خاص دارند و تنها آن‌ها به سهم دست پیدا می‌کنند. این موضوع به نام فساد تعبیر می‌شود، اما مهم‌ترین مشکل این سهم‌ها این است که قیمت کارشناسی روی آن انجام نمی‌شود. همچنین قانون قیمت‌گذاری این است که شرکت تازه ورود توسط کارشناسان ارزش‌گذاری شود، سپس بر اساس دارایی‌ها و صورت‌های مالی حداقل ۵ دوره کف و سقف قیمتی آن را مشخص کنند.

به گفته وی، اکنون چند شرکت بدون قیمت کارشناسی در حال عرضه در بازار هستند و مشخص نیست که شرکت فرابورس بر چه اساسی آن‌ها را چند برابر قیمت واقعی در بازار عرضه می‌کند؛ جای سوال است که آیا شرکت فرابورس در این ماجرا نقش دارد یا شرکت‌های تازه وارد به بازار؟

منبع: تجارت نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی