خبر

سرانجام عرضه خودرو در بورس کالا چه می‌شود؟

سرانجام عرضه خودرو در بورس کالا چه می‌شود؟

358162 231 - سرانجام عرضه خودرو در بورس کالا چه می‌شود؟

اقتصاد۲۴– قرار بود چهارشنبه هفته گذشته ۴۳۰ دستگاه خودروی فیدلیتی و دیگنیتی در بورس کالا عرضه شود. اما با تصمیم یک‌شبه وزارت صمت عرضه خودرو لغو شد.

یک روز پیش از عرضه خودرو در بورس کالا یعنی ۱۷ خرداد، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، با ارسال نامه‌ای به حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران، از ممنوعیت عرضه این محصول در بورس کالا خبر داد.

طبق این نامه، توقف معامله خودرو در بورس کالا، بر اساس مصوبات شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در مهر ماه سال گذشته بوده که طی آن مسئولیت تنظیم بازار، بر عهده وزارت صمت بوده و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار انجام خواهد شد. البته وزارت صمت مصوبه شورا را به دلیل محرمانه بودن منتشر نکرده است. حال وزارت صمت در اطلاعیه‌ای علت این ممنوعیت عرضه را افزایش قیمت نجومی خودرو دانست!

این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد عرضه هر محصولی در بورس کالا، آن محصول را به تعادل قیمتی می‌رساند. علت آن نیز به روش عرضه باز می‌گردد. محصولات با روش عرضه و تقاضا در بورس معامله می‌شوند و این موضوع جلوی افزایش قیمت نجومی را می‌گیرد.

افزایش تورم با آزادسازی قیمت خودرو

روح‌االله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا می‌گوید: کمیسیون صنایع آماده عرضه این محصول در بورس کالا است. لایحه این عرضه آماده بود، اما به علت تغییرات دولت این روند پیش نرفت و کلیات آن نیز تصویب شده است.


بیشتر بخوانید: عرضه خودرو در بورس، دلالی را از بین می‌برد


وی ادامه می‌دهد: عرضه خودرو در بورس کالا نیاز به قانون دارد. یعنی در شرایط فعلی وزارت صمت، با هماهنگی ستاد تنظیم محصولات را قیمت‌گذاری می‌کند. ولی با توجه به اینکه این سیاست ناکارآمد است و شورای رقابت نتوانسته بازار را به روش قیمت‌گذاری متعادل کند، مجلس به این نتیجه رسید که این محصول باید در بورس کالا عرضه شود.

این نماینده مجلس تاکید می‌کند: با توجه به روش قیمت‌گذاری کنونی، سامانه ثبت‌نام خودرو نیز عملکرد مثبتی نداشته است و به احتمالا زیاد باید وارد فرایند قانون‌گذاری شویم و آن را به صحن ارجاع دهیم.

ایزدخواه در ادامه می‌گوید: زمانی که عرضه این محصول کمتر از تقاضا است قیمت‌گذاری دستوری جوابگو نیست. از سوی دیگر اگر قیمت‌ها آزاد شود و محصولات براساس قیمت حاشیه بازار معامله شود باعث تورم و گرانی بیش از پیش می‌شود. پیشنهاد ما این است که اجازه دهیم مردم قیمت خودرو را تعیین کند که این موضوع همان روش عرضه و تقاضا بورس می‌شود.

وی تاکید می‌کند: خرید چنین محصولی از بورس عادلانه‌تر است و زمانی که عرضه از تقاضا کمتر باشد این روش کارآمدی بیشتری دارد.

به گفته ایزدخواه قانونی برای الزام ورود خودرو به بازار سرمایه وجود ندارد.

عرضه در بورس کالا به نفع کیست؟

از سوی دیگر شب گذشته وزارت صمت اطلاعیه‌ای درخصوص چرایی توقف عرضه خودرو در بورس کالا داد.

در این اطلاعیه آمده است: عرضه خودرو‌های پر تقاضا و کم تعداد در بورس کالا منجر به افزایش نجومی قیمت آن‌ها و همچنین سه قیمتی شدن آن (قیمت محصول، قیمت بورس، قیمت بازار) می‌شود.

برخی خودروساز‌های خصوصی برای فرار از فروش خودرو در سامانه یکپارچه و تلاش برای کسب سود بیشتر به وظیفه ملی خود عمل نکرده‌اند؛ لذا از بورس کالا انتظار می‌رود به‌جای بازی در زمین منفعت طلبی یک خودروساز به وزارت صمت برای مدیریت یکپارچه بازار خودرو کمک کند.

خودرو در بورس کالا عرضه نمی‌شود؟

عرضه خودرو طی روز چهارشنبه لغو شد. وزارت صمت اعلام کرده که بورس کالا عامل افزایش قیمت خودرو است و تنها محصولات یک خودروساز در بورس عرضه می‌شود.

از سوی دیگر جواد جهرمی، معاون عملیات بورس کالا گفته است شورای عالی بورس به عنوان نهاد مقررات‌گذار بازار سرمایه بررسی می‌کند. اگر به این نتیجه برسند که بورس کالا می‌تواند عرضه خودرو را برگزار کند قطعا شاهد عرضه خواهیم بود.

آیا لغو عرضه تنها مربوط به این گروه خودروسازی است یا به طور کلی جلوی عرضه خودرو در بورس کالا گرفته شده است؟

پیگیری‌ها از بورس کالا نشان می‌دهد که عرضه خودرو در بورس کالا به تصمیم وزارت صمت و شورای‌عالی بورس بستگی دارد.

منبع: تجارت نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی