خبر

خانه در تهران متری ۷۴ میلیون تومان!

خانه در تهران متری ۷۴ میلیون تومان!

356808 979 - خانه در تهران متری ۷۴ میلیون تومان!

اقتصاد۲۴- بانک مرکزی گزارش تحولات مسکن تهران در اردیبهشت را منتشر و اعلام کرد که تورم ماهانه و تورم نقطه‌ای این بخش در دومین ماه سال ۱۴۰۱، افزایش داشته. این در حالی است که تورم ماهانه مسکن در فروردین کاهشی بود.

گزارش بانک مرکزی همچنین از افزایش معاملات انجام شده در تهران نسبت به ماه پیش حکایت می‌کند. تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران در اردیبهشت­ سال ۱۴۰۱، به ۱۰،۵ هزار واحد مسکونی رسید. این رقم، نسبت به ماه قبل ۲۰۶،۱ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۶۶،۴ درصد افزایش داشته است.

در نخستین ماه سال جاری، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی، ۳۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان اعلام شده. این رقم، نسبت به ماه قبل ۶،۱ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌ای)، ۲۶،۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. بانک مرکزی رشد نقطه به نقطه فروردین سال ۱۴۰۰ را ۶۹،۷ درصد اعلام کرده بود. حال تحلیل‌گران این نهاد، معتقدند کاهش شدید این رقم در سال جاری، حاکی از «کند شدن آهنگ رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن» است.


بیشتر بخوانید: جزئیات طرح جدید مجلس برای بازار مسکن


همچنین بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در اردیبهشت سال ۱۴۰۱، از رشد به ترتیب معادل ۴۶ و ۵۰،۶ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل حکایت می‌کند. این ارقام در فروردین، معادل ۴۵،۶ و ۵۰،۱ درصد بودند.

قیمت‌ها در مناطق مختلف

در اردیبهشت متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در منطقه یک شهر تهران حدود ۷۴ میلیون تومان بوده است. این متوسط قیمتی در منطقه ۲۲، به حدود ۳۳ میلیون تومان می‌رسد.

منطقه ۱۸ تهران، نیز با ۱۸ میلیون تومان، کمترین متوسط قیمتی هر متر واحد مسکونی را داشته است.

این درحالی است که برخی مناطق قیمت‌های بیشتری دارند. به‌طور مثال متوسط قیمتی در منطقه ۱۲ حدود ۲۲ میلیون تومان و در منطقه ۲۰ حدود ۱۹ میلیون تومان است.

متوسط قیمتی برای متر مربع در منطقه ۱۴ نیز حدود ۲۷ میلیون تومان بوده است.

گزارش مرکز آمار از تخولات بازار مسکن در کشور

چندی پیش نیز مرکز آمار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در اردیبهشت ١۴٠١ را منتشر کرده است و بر اساس آن تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه مسکن در دومین ماه سال افزایشی بود.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه بخش مسکن (درصد تغییر عدد شاخص قیمت در ماه جاری نسبت به عدد شاخص ماه قبل آن)، در ماه اردیبهشت ۱۴۰۱، افزایشی بوده است. این رقم در آخرین گزارش مرکز آمار، ۲٫۵ درصد ثبت شده، در حالی که در فروردین ۲٫۱ درصد بوده است. مقایسه دو عدد، افزایش ۱۹،۰۵ واحد درصدی را در تورم ماهانه، نشان می‌دهد.

نرخ تورم نقطه‌ای (درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل) نیز، در دومین ماه سال جاری، ۳۰٫۵ درصد بوده است. این رقم در فروردین ۲۸٫۴ درصد اعلام شد. مقاسه دو عدد، افزایش ۷،۳۹ واحد درصدی را در نرخ تورم نقطه‌ای بخش مسکن نشان می‌دهد.

همچنین، نرخ تورم سالانه، نیز شاخص مهمی در بررسی تحولات بازار مسکن محسوب می‌شود. این رقم، گویای درصد تغییر در میانگین اعداد شاخص قیمت، در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل است. نرخ تورم سالانه این بخش، در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به ۲۷٫۲ رسید.

مرکز آمار، این رقم را در فروردین سال جاری، ۲۷ درصد اعلام کرده بود. این به معنای افزایش ۰،۷۴ واحد درصدی، در نرخ تورم سالانه بخش مسکن است.

منبع: تجارت نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی