خبر

کدام مستاجران نمی‌توانند وام ودیعه مسکن بگیرند؟

کدام مستاجران نمی‌توانند وام ودیعه مسکن بگیرند؟

356520 269 - کدام مستاجران نمی‌توانند وام ودیعه مسکن بگیرند؟

اقتصاد۲۴- ثبت‌نام وام ودیعه مسکن از هفته گذشته آغاز شد. وامی که قرار بود به مستاجران این امکان را بدهد که از وام ۴۰ تا ۱۰۰ میلیونی ودیعه مسکن استفاده کنند. اما حالا بررسی‌ها نشان می‌دهد افراد مجرد نمی‌توانند این وام را بگیرند.

قرار بود سه گروه از مستاجران وام ودیعه مسکن دریافت کنند. گروه اول افراد متاهل یا سرپرست خانوار، گروه دوم زنان خودسرپرست که از همسر خود جدا شده‌اند و گروه سوم دختران مجرد بالای ۳۵ سال که به تنهایی زندگی می‌کنند.

چه کسانی نمی‌توانند وام بگیرند؟

اما در شرایط ثبت‌نام وام ودیعه مسکن هیچ گزینه‌ای برای مردان مجرد -چه بالای ۳۵ سال و چه کمتر از آن- و برای دختران مجرد زیر ۳۵ سال وجود ندارد و این دو گروه نمی‌توانند برای وام ودیعه مسکن ثبت‌نام کنند.

این محدودیت و ممنوعیت ثبت‌نام وام اجاره مسکن برای این دو گروه در حالی است که بسیاری از زنان و مردان مجرد در شهر‌های دیگر و جدا از خانواده زندگی می‌کنند.

زندگی مستقل دختران و پسران دانشجو به خصوص در ایام شیوع کرونا افزایش پیدا کرده است. بازگشایی دانشگاه‌ها در حالی رخ داده که هنوز بسیاری از خوابگاه‌های دانشجویی فعال نیستند و دانشجویان برای حضور در کلاس‌های درس دانشگاه مجبور به اجاره خانه در تهران و دیگر شهر‌ها شده‌اند.


بیشتر بخوانید: اگر واحد نیمه ساخته دارید می‌توانید این وام را بگیرید


از یک سو اجاره مسکن افزایش یافته و از طرف دیگر، این افراد امکان استفاده از خوابگاه و وام ودیعه مسکن را هم ندارند.

به عبارتی به نظر می‌رسد که سیاستگذار در تعیین اولویت و امکان ثبت‌نام مستاجران این دو گروه را نادیده گرفته است. آن هم در حالی که اجاره مسکن برای این دو گروه مانند خانوار‌های اجاره‌نشین مشکل‌آفرین است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد زمانی که افراد مجرد برای ثبت‌نام وام ودیعه مسکن به سامانه saman.mrud.ir مراجعه می‌کنند، متوجه می‌شوند که امکان ثبت‌نام برای دریافت این تسهیلات را ندارند و هیچ گزینه‌ای برای این افراد فعال نیست و دختران و پسران مجرد که از سایر شهر‌ها به انگیزه اشتغال یا تحصیل از شهر خود و منزل پدر و مادر خارج شده و در شهر دیگری مشغول کار یا تحصیل یا هر دو هستند، مشمول دریافت این وام نمی‌شوند.

چه کسانی مشمول وام ودیعه مسکن می‌شوند؟

افرادی که می‌خواهند وام اجاره مسکن را دریافت کنند باید چند شرط مهم را داشته باشند:

۱- متقاضی دریافت وام باید متاهل و یا سرپرست خانواده باشد.

۲- متقاضی دریافت وام نباید خانه داشته باشد و فرم ج خانواده باید سبز باشد.

۳- متقاضی باید اجاره نامه دارای کد رهگیری داشته باشد.

۴- تاریخ اجاره نامه ارائه شده باید حداکثر تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن باشد.

۵- زنان مجردی که جدای از خانواده زندگی می‌کنند و سن آن‌ها بالای ۳۵ سال است می‌توانند وام ودیعه دریافت کنند.

۶- مردانی که سابقا، سرپرست خانوار بوده، اما در حال حاضر، به دلیل طلاق یا فوت همسر مجرد هستند، مشمول وام ودیعه مسکن هستند.

البته معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده مستاجرانی که تاکنون وام ودیعه مسکن دریافت نکرده باشند، در اولویت دریافت قرار دارند.

این وام با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار (۱۸درصد) به متقاضیان پرداخت می‌شود و مدت بازپرداخت آن ۵ سال است. برآورد‌ها نشان می‌دهد وام گیرنده‌ها باید اقساط ماهانه ۲ میلیون‌و‌۵۰۰هزار تومانی پرداخت کنند.

منبع: تجارت نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی