خبر

وام مسکن قفل شد؟

وام مسکن قفل شد؟

353609 468 - وام مسکن قفل شد؟

اقتصاد۲۴- طبق آخرین گزارش بانک مرکزی، تعداد افرادی که در فروردین امسال با استفاده از وام، مسکن خریداری کردند، افت چشمگیری نسبت به قبل داشته است.  در مجموع طی فروردین امسال در کل کشور فقط ۱۸ زوج با استفاده از وام خانه خریده اند؛ البته با میان پرداخت ۳۲۰ میلیون تومان به هر زوج.

درحال حاضر رقم این تسهیلات برای هر زوج ۴۸۰ میلیون تومان تعیین شده است. هریک از زوجین می‌توانند ۲۰۰ میلیون تومان وام به اضافه ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند. این درحالی است که متوسط خرید مسکن مبلغی بسیار بالاتر دارد.

اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که پیشنهاد پرداخت وام ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن در شهر تهران را در سومین جلسه شورای عالی مسکن با حضور رییس جمهور مطرح می‌کند. تاکنون جزئیاتی از موافقت یا عدم موافقت دولت و شورای پول و اعتبار با این پیشنهاد ارائه نشده است.

چرا تقاضا برای وام خرید مسکن کاهش پیدا کرد؟

مصور غیبی، کارشناس بازار مسکن درخصوص کاهش تقاضا در این زمینه بیان کرد: میزان خرید به طور کلی کاهش پیدا کرده است. به تبع آن وام مسکن نیز کاهش می‌یابد.


بیشتر بخوانید: ۵۲ میلیون تومان سود برای وام ۱۰۰ میلیونی ودیعه مسکن


او ادامه داد: قیمت تمام‌شده برای مصرف‌کننده به حدی بالا است که مبالغ عادی بانک مسکن، کمکی به خریداران نمی‌کند.

غیبی از سوی دیگر به مساله گران تمام شدن قیمت اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: این هزینه مازادی است که بر تقاضای مردم اثر می‌گذارد.

این کارشناس ادامه داد: مشکل مهمی که در این میان وجود دارد، عدم تناسب قیمت آپارتمان با مبلغ تسهیلات حمایتی دولت است. این مبالغ به حدی کم است که نمی‌تواند هزینه‌ها را پوشش دهد.

او درباره احتمال افزایش این تسهیلات نیز گفت: حتی اگر رقم وام مسکن بالاتر رود باز هم عدم تناسب قیمت تعادلی مسکن وجود دارد. در واقع، مردم گرفتار دو نوع هزینه می‌شوند؛ هم مسکن گران و هم میزان تسهیلاتی که توان بازپرداخت آن را ندارند.
بر اساس این گزارش، متوسط قیمت مسکن در شهر تهران را بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، در ادامه مشاهده می‌کنید.

منبع: تجارت نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی