چگونه بر ترس های خود در محیط کار غلبه کنیم؟


ترس امری طبیعی در زندگی است؛ در واقع در دنیای شکار و شکارچی بالا رفتن سطح هوشیاری آمیخته با ترس نقشی کلیدی در بقا دارد. با این همه در دنیای کسب و کار اغلب ترس ها کمترین ارتباط را با بقا دارتد و بیشتر نوعی حس ناامنی را در افراد به وجود می آورند.

سوالاتی از قبیل «آیا می توانم سر موقع کارم را تحویل دهم؟» یا «آیا رئیسم دوستم دارد؟» همگی از جمله نمونه های ترس مخرب در محیط های کاری هستند.

و البته باید اشاره کنیم که این ترس ها و تردیدها کمترین نقش را در دستیابی ما به اهداف مان دارند و در مقابل نقش نوعی مانع را برای پیروزی و موفقیت مان ایفا می کنند. بله ترس می تواند نقش نوعی هدف انگیزشی را ایفا کند اما تردیدی نیست که اگر با اعتماد به نفس جایگزین شود نتایج بهتری را برای ما به دنبال خواهد داشت.

برای مدیریت و در نهایت حذف ترس از محیط های کار استراتژی های مختلفی وجود دارند که در ادامه با شما در میان خواهیم گذاشت:

۱- باور کنید که تنها نیستید

فارغ از نوع ترس هایی که با آنها روبرو می شوید باید مطمئن باشید که فردی در جایی روشی برای مقابله با آنها یافته است. همین حقیقت به تنهایی می تواند در آسوده کردن خیال شما کافی باشد. اگر آنها توانسته اند بر ترس خود غلبه کنند پس شما هم می توانید.

۲- تمامی تردیدها را حذف نمایید

در کتابی با عنوان «قهرمانان چطور می اندیشند» که به قلم دکتر Bob Rotella و در رابطه با یک بازیکن گلف به نام سم اسنید نوشته شده اینطور آمده است: او شب ها بعد از بازی به رختخواب می رود و هر لحظه از آن را در خیال خود می سازد اما وقتی نوبت به صحنه ای می رسد که بازی خوبی را از خود به نمایش نگذاشته آن را ویرایش می کند. او در اصل خاطره مربوط به پرتاب ضعیفش را پاک و در مقابل خود را در وضعیت پرتاب درست تصور می کند.

بزرگ ترین بخش غلبه بر ترس انتخاب تصویر مناسب و تمرکز روی آن است. سم اسنید نیز در واقع خاطراتش را طبق آنچه می خواست اصلاح می کرد و نه آنچه نمی خواست. او درک کرده بود تصویری که انسان اجازه می دهد بیشترین وزنه را در ذهنش داشته باشد بالاخره بر باقی افکار چیره می شود.

۳- تشخیص فرصت هایی که ممکن است از دست بروند

ترس مانع از عملکرد انسان خارج از محدوده آرامشش می شود. در برهه هایی شاید برای مان «امن تر» باشد که دست به کاری نزنیم و در مقابل معمولا با خود می گوییم که کاش از فرصت ها استفاده کرده بودیم.

درسی که از فرصت های از دست رفته می گیریم: دفعه بعدی ترس را در جایش خشک می کنیم و بهترین تصویر را از خود خلق می نماییم.

۴- استفاده از تجربیات شخصی

ترس در افراد در شرایط گوناگونی خودنمایی می کند یکی از رایج ترین انواع آن ترس از صحبت کردن در جمع است. برای مثال ممکن است فردی به این خاطر که صرفا تحصیلات دانشگاهی ندارد از صحبت کردن در مقابل جمع واهمه داشته باشد که در این موارد توصیه می شود به پیروزی ها و دستاوردهای (بزرگ یا کوچک) فکر کند. در این صورت نوعی اطمینان قلبی در وجود وی شکل می گیرد که به لطف آن می تواند هر مانعی را از مسیر خود بردارد.



لینک منبع

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *