عمومی

تست MBTI چیست و چه چیزی به ما می‌گوید؟

تست MBTI چیست و چه چیزی به ما می‌گوید؟

آیا تاکنون شنیده‌اید که فردی خود را به‌عنوان یک ISTJ یا ENFP توصیف کند و شما معنی این حروف را ندانید؟ آیا با تست‌‏های شخصیت شناسی یا Personality Test آشنایی دارید؟ می‎دانید تست MBTI چیست؟ و یا تا بحال از این تست (چه به صورت آنلاین و یا با کمک مشاور) برای ارزیابی ویژگی‌‏‎های شخصیتی خود استفاده کرده‌‎اید؟

کارل گوستاو یونگ، یکی از بزرگترین روان پزشکان سوییسی است که تست MBTI بر پایه نظرات و اندیشه‎‌های علمی او شکل گرفت. کمی بعد از یونگ، مادر و ختری به نام‎‌های کاترین بریگز و ایزابل مایرز بریگز اولین نسخه این آزمون را ابداع کردند. جالب است بدانید کاترین و ایزابل، روانشناس یا روانپزشک نبوده و صرفا به دلیل علاقه به حیطه شخصیت شناسی و با مطالعه فراوان دست به انجام چنین کاری زدند.

امروزه تست مایرز بریگز، به یکی از محبوب‌‎ترین و پرطرفدارترین آزمون‌‏های شخصیت شناسی در سراسر دنیا تبدیل شده است که قادر است نوع شخصیت، اولویت‏‌های شخصی، نقاط ضعف و قوت افراد را نشان دهد.

مهم‏ترین دلیل پرکاربرد بودن تست مزبور این است که علاوه بر شناخت ترجیحات فردی و خودشناسی، در یافتن استعدادها، بهبود روابط میان فردی و روابط جمعی و حتی در پیدا کردن شغل مناسب نیز کمک بزرگی به افراد می‎کند. از این رو، ما در این مقاله از رشدانا قصد داریم یک مرور کلی بر این تست و ابعاد ۸ گانه آن داشته باشیم. اگر به شناخت بیشتر خودتان علاقمند هستید؛ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

%D8%AA%D8%B3%D8%AA mbti - تست MBTI چیست و چه چیزی به ما می‌گوید؟

تست MBTI چیست؟ چگونه بوجود آمد؟

ابتدا پروفسور یونگ، در سال ۱۹۲۰ از ۸ الگوی رفتاری انسان صحبت کرده و مقالاتی راجع به آن منتشر نمود. سال‎‌ها بعد کاترین و ایزابل مایرز بریگز، ایده ذهنی یونگ را توسعه داده و توانستند به ترکیبی از ابعاد و یا معیارهای ۸ گانه ارائه شده توسط یونگ، تست MBTI فعلی را خلق کنند.

در این آزمون ۸ معیار اصلی زیر بیان کننده نوع شخصیت افراد می‌‏باشند:

  1. درون گرایی (I)
  2. برون گرایی (E)
  3. حسی (S)
  4. شهودی (N)
  5. منطقی (T)
  6. احساسی (F)
  7. قضاوت‌گر (J)
  8. ادراکی (P)

در واقع، فاکتورهای بالا در ۴ دسته، طبقه بندی شده و شخصیت اصلی فرد براساس همین ۴ دسته اعلام می‎شود:

  • درونگرا یا برونگرا
  • حسی یا شهودی
  • منطقی یا احساسی
  • قضاوت گر یا ادراکی

ابداع کنندگان این آزمون معتقدند که هر یک از ما دارای ویژگی‌های شخصیتی منحصر به فردی هستیم که ما را از سایرین متمایز می‌کند. به عبارت دیگر، همه ما از نظر شخصیتی متفاوتیم.

هر یک از ما در یکی از ۴ دسته عنوان شده قرار می‎گیریم و به این صورت، ۱۶ تیپ شخصیتی متفاوت در سراسر دنیا و در میان مردم تمام زمین یافته می‌شود. مثلا ممکن است شما فردی درونگرا، حسی، منطقی و ادراکی باشید اما پدرتان بالعکس؛ فردی برونگرا، شهودی، احساسی و قضاوت گر باشد.

طبق محاسبات صورت گرفته، سالانه چیزی حدود ۲ میلیون نفر در جهان این آزمون را انجام می‌دهند که روز به روز بر تعدادشان نیز افروده می‎شود. علاوه بر افراد، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف نیز از این تست برای شناخت ویژگی‌های کارمندان و بهبود عملکرد آنان استفاده می‌کنند.

 

استفاده از تست MBTI چگونه به بهبود زندگی افراد کمک می‌کند؟

این آزمون با ارائه اطلاعاتی مفید، در مورد ابعاد و زوایای پنهان و آشکار شخصیت افراد، به آن‎ها کمک می‌کند تا کیفیت زندگی و پس از آن، کیفیت روابط خود را به بهبود ببخشند. در واقع، برخلاف باور عمومی، کاربرد تست MBTI محدود به فرایند‏های پیش از استخدام نبوده و از نتایج فوق العاده آن در موارد متعددی می‎توان بهره برد.

در هر صورت اهمیت این آزمون را نباید دست کم گرفت و توصیه می‎کنیم برای شناخت بهتر خودتان، هر چه سریع‎تر نسبت به انجام آن اقدام کنید. البته، اثرات و نتایج چنین آزمونی در کنار تفسیر و راهنمایی‌های یک مشاوره ماهر، چندین برابر افزایش می‌یابد. چرا که مشاورین و متخصصان حوزه روانشناسی و یا کوچینگ با احاطه بر جزئیات شخصیتی افراد، تفسیر بهتر و منطبق بر واقعیتی از نتایج این تست خواهند داشت.

فرض کنید شما فردی برونگرا هستید اما در دوره‌ای از زندگی خود دچار افسردگی شده‌اید. دقیقا در همان زمان نیز این تست را انجام می‎دهید و در نتایج، مشاهده می‏کنید که فردی درونگرایید. این برداشت و تفسیر اشتباه، باعث می‎شود بر انتخاب شغل‎تان نیز تأثیر گذاشته و تصویری کاملا مخدوش از خود بدست آورید. این در حالی است که با کمک گرفتن از مشاوران متبحر در این زمینه، درصد خطای خود را به صفر کاهش خواهید داد.

 

رایج‎ترین کاربردهای تست MBTI

آیا شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که کاربرد تست MBTI را محدود به بهبود فرایندهای شغلی و پیش از استخدام می‎دانید؟ اگر اینگونه باشد؛ بهتر است بدانید که چنین تستی، کاربردهای متعددی همچون موارد زیر دارد:

 

بهبود ارتباطات فردی و اجتماعی

هنگامی که شما بدانید دوست، مادر، همسر، برادر، پدر، مدیر، همکار و… دارای چه ویژگی‏‌های شخصیتی هستند، میزان تعارضات و درگیری‌های میان فردی‎تان نیز به حداقل ممکن کاهش می‌یابد.

عدم شناخت ما نسبت به خودمان و سپس نداشتن شناخت کافی از ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری سایرین باعث می‏شود دائما با یکدیگر در حال کشمکش و درگیری باشیم. چرا که می‎خواهیم اطرافیان‎مان خواسته‌ها و امیال ما را به رسمیت بشناسند و به خوبی درک‎مان کنند.

این در حالی است که نحوه ابراز علاقه و نمایش احساسات تیپ‎های ۱۶ گانه شخصیتی با یکدیگر متفاوت است و آگاهی نسبت به این قضیه منجر به کاهش تعارضات در محیط‌های خانوادگی، شغلی، دوستانه و… خواهد شد.

از سوی دیگر، پس از بدست آوردن شناخت کافی نسبت به خودمان و سایرین، بهتر از قبل می‎توانیم روابط خود را مدیریت کرده و نه تنها فشار کمتری به خودمان وارد آوریم بلکه سطح کیفی روابط اجتماعی‌مان نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.

پدر و مادری را در نظر بیاورید که دائما با پسر درونگرای خود در حال دعوا و درگیری هستند. چرا؟ چون او حاضر نیست به جمع‌های شلوغ و پر سر و صدا بیاید . در نتیجه، والدینش او را خجالتی و منزوی خطاب می‎‎کنند. هنگامی که پدر و مادر این پسر متوجه شوند که فرزندشان درونگراست و نه گوشه گیر، اتفاقات زیباتری در آن خانواده رقم می‏خورد و درک آن‏ها نسبت به هم موجب خوشحالی بیشترشان خواهد شد.

 

انتخاب رشته تحصیلی

ام بی تی آی به همه افراد در حال تحصیل کمک می‌کند تا ارزیابی بهتری از علائق و توانمندی‌های خود داشته باشند. به نحوی‌که، برای ادامه تحصیل چه در دوران دبیرستان و چه در دوران دانشگاه، رشته‌ای را انتخاب کنند که بیشترین تطابق و سازگاری را با شخصیت‎شان داشته باشد.

هیچ کدام از ما دوست نداریم سال‌های سال درس بخوانیم و در طول این مسیر متوجه شویم که این رشته، آن چیزی نبود که من در آن موفق می‎شدم!

 

انتخاب مسیر شغلی

MBTI به شما می‎گوید که در کدام حوزه‌های کاری عملکرد بهتری خواهید داشت. یعنی اگر فردی درونگرا هستید، کدام بخش از کارهای فردی و یا حتی کارهای تیمی، سازگاری بیشتری با شخصیت‎تان دارد؟

بنابراین، با یک انتخاب شغلی صحیح، دچار استرس هر روزه و فرسودگی شغلی نشده و میزان رضایت از شغل‎تان نیز به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت.

 

حتما بخوانید: مسیر شغلی یا کارراهه شغلی چیست؟ طراحی مسیر شغلی چگونه است؟

 

انتخاب کارمندان شایسته

اگر به عنوان یک مدیر یا رهبر در حال مطالعه این مطلب هستید، وقت آن رسیده که با انجام آزمون مایرز بریگرز تحت نظر متخصصین این حوزه، به پتانسیل‌‏ها و حداکثر کارایی کارمندان خود پی ببرید. سپس، آن‎ها را بر اساس، توانمندی‌‏ها، مهارت‌ها و دانش‌شان در جای مناسبی که بیشترین بهره وری و رضایت شغلی را داشته باشند، قرار دهید. این کار، کمک بزرگی به موفقیت و سودآوری سازمان‎تان خواهد کرد.

 

شناخت بهتر بازار و کسب سود بیشتر

مدیران، بازاریابان، صاحبان کسب و کارهای مختلف و تمام افرادی که به نوعی با فروش محصول و یا خدمات به دیگران سر و کار دارند؛ بایستی به خوبی با تیپ‌های شخصیتی مختلف آشنایی داشته باشند تا از این طریق با هوشمندی بیشتر رفتار کنند.

هنگامی که شخصیت طرف مقابل خود را بشناسید، می‏توانید دقیقا مطابق با ویژگی‌های آن فرد، محصولات خود را معرفی کنید، نیازهای او را حدس بزنید و در نهایت مذاکره و یا قرارداد موفقی با او داشته باشید.

 

بررسی ابعاد شخصیت شناسی در تست مایرز بریگز

قبل‌تر اشاره کردیم که در ام بی تی آی، ۸ معیار برای شناخت افراد وجود دارد. و بر همین اساس، افراد در ۴ گروه قرار گرفته و در نهایت شخصیت آن‏ها با هر یک از این چهار حرف مشخص خواهد شد.

پیش از ادامه این موضوع باید تأکید کنیم که همه ما دارای این ۸ بعد وجودی هستیم اما هر یک از این ابعاد در درون‎مان نسبت به دیگری پررنگ تر می‌باشد. مثلا همه ما دارای درجاتی از درونگرایی و برونگرایی هستیم اما ممکن است فردی درصد و میزان بروز درونگرایی‏اش نسبت به دیگری بیشتر باشد.

%D8%A7%D8%A8%D8%B9%D8%A7%D8%AF %D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%AA %D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C - تست MBTI چیست و چه چیزی به ما می‌گوید؟

برون‌گرایی (E) درون‌گرایی (I)

اصطلاح برونگرایی و درونگرایی نخستین بار توسط پروفسور یونگ ابداع شد. او از این دو اصطلاح برای توضیح این موضوع که مردم چطور با یکدیگر و دنیای اطراف‎شان ارتباط برقرار می‌کنند، استفاده کرد. در واقع افراد درونگرا و برونگرا، انرژی درونی خود را از منابع مختلفی بدست آورده و نحوه ارتباط‎شان با انسان‏‌ها و جهان پیرامون کاملا متفاوت است.

Extraverts یا برونگراها که با حرف E شناخته می‎شوند افرادی عملگرااند که از بودن با دیگران و صرف وقت در جمع‌‏های مختلف انرژی می‎‌گیرند.

Introverts  یا درونگراها، از صرف وقت در تنهایی و خلوت خود لذت برده و ارتباطات اجتماعی عمیق را به تعاملات بسیار زیاد با سایرین ترجیح می‌‏دهند.

 

حسی (S) یا شهودی (N)

آنچه باعث می‎شود بدانیم بیشتر حسی هستیم یا شهودی، به نوع جمع آوری اطلاعات از اطراف‎مان بستگی دارد.

افراد حسی (Sensing)، اطلاعات را توسط حواس پنجگانه خود جمع آوری کرده، بر جزئیات و واقعیت‏‌ها تمرکز کرده و از تجربه کردن لذت بسیار زیادی می‏‌برند.

در مقابل، افراد شهودی (Intuition) ترجیح‌شان بر این است که بر احتمالات، آینده، الگوهای ذهنی و تصورات‎شان تکیه کرده و از تفکر انتزاعی لذت بیشتری می‎‌برند.

 

منطقی (T)  یا احساسی (F)

منطقی یا احساسی بودن هر فرد را از روی تصمیم گیری او می‏توان تشخیص داد. به عبارت دیگر، احساسی‌‎ها (Feeling) در فرایند تصمیم گیری، احساسات خود و مردم را در نظر گرفته اما منطقی‎‌ها (Thinking) در زمان تصمیم گیری، بر واقعیت‏‌ها و منطق خود تکیه کرده و چندان به احساسات خود توجهی ندارند.

 

قضاوت‌گر (J) یا ادراکی (P)

قضاوتی یا ادراکی بودن، نشان دهنده نوع مقابله و مواجهه شما با جهان اطرافتان است. یعنی چه؟

افراد قضاوت‌گر (Judging) افرادی ساختارمند، استوار و پایبند به چارچوب‌های تعیین شده‌اند درحالی‌که افراد ادراکی یا Perceiving، نسبت به دسته قبل با انعطاف و سازگاری بیشتری عمل کرده و چندان اهل تبعیت از ساختارها نیستند.

همانطور که پیشتر گفتیم، بر اساس هر یک از ابعاد شخصیتی، افراد در یکی از تیپ‏‌های ۱۶ گانه زیر قرار می‌‏گیرند. این تیپ‌‏ها عبارتند از:

 

۱۶ تیپ شخصیتی در آزمون MBTI

%D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%AA %D9%87%D8%A7%DB%8C mbti - تست MBTI چیست و چه چیزی به ما می‌گوید؟

INTP  (متفکر)

افرادی که در این دسته قرار دارند، اغلب افرادی آرام، کاملا منطقی و علاقمند به تحلیل مسائل می‏‌باشند. آن‏ها درونگرا هستند و ترجیح می‏‌دهند زمان بیشتری را بر افکار و درونیات خود متمرکز باشند تا اینکه بخواهند در میان جمع‌‏های شلوغ قرار بگیرند.

INTP ها به تنهایی، اندیشیدن در مورد نحوه انجام بهتر امور و ارائه راه حل برای مشکلات علاقه فراوانی دارند.

 

INTJ  (روشنفکر)

INTJ ها افرادی بسیار خلاق و در عین حال منطقی هستند. به تحلیل و اصطلاحا دو دو تا چهار تا کردن نیز علاقه فراوانی داشته و از تنهایی خود لذت می‌‎برند.

 

ISFJ  (حامی)

حامی‌‏ها افرادی خونسرد، کم حرف و مسئولیت پذیرند. ISFJها به جزئیات توجه فراوانی دارند و تمرکزشان بر نیازها و خواسته‏‌های دیگران است. از این رو، آن‏ها را حامی می‌‏نامیم. آن‌‏ها در مشاغلی همچون پرستاری بسیار موفق خواهند بود.

 

ISTJ  (بازرس)

بازرس‌‏ها افرادی کاملا محتاط، منظم و اهل عمل هستند. این دسته از افراد، به سنت‌‏ها پایبند بوده و افرادی وفادار محسوب می‌شوند. آن‏ها با نگرشی منطقی به زندگی،تمام برنامه‌‏ها و اهداف خود را به صورت کاملا هدفمند پیش برده و نمونه بارز این افراد را در مشاغل نظامی و انتظامی شاهد هستیم.

 

INFJ  (مشاور)

مشاوران از جمله نادرترین تیپ‌های شخصیتی در میان سایر تیپ‌ها هستند و می‎توان گفت افرادی همچون ماهاتما گاندی در این دسته قرار دارند. آن‏ها افرادی آرام و با تخیل قوی هستند که به راحتی بر اطرافیان و جهان پیرامون خود تأثیر می‌گذارند. چرا که آن‏ها در درک روابط انسانی و همینطور ارتباط با جهان اطراف بسیار قوی هستند.

 

ISFP (اجراجو)

ISFP ها افرادی صبور و اهل اکتشاف هستند. آن‏‌ها در لحظه زندگی می‌کنند و عاشق ماجراجویی‌اند. از هنر لذت می‎برند، از قوانینی که محدودشان کند سرپیچی کرده و افرادی بسیار احساسی هستند.

 

INFP (واسطه گر)

تیپ شخصیتی INFP، مربوط به افراد آرام، رؤیا پرداز، و ایده آلیست می‌باشد. آن‏ها افرادی آرمان گرا، خلاق و عاشق روابط عمیق انسانی هستند. جالب است بدانید که این تیپ نیز جزء تیپ‌های کمیاب محسوب شده و ویلیام شکسپیر نیز در این دسته قرار می‌گیرد.

 

ISTP (چیره دست)

چیره دست‌ها افرادی حقیقت محور و علاقمند به جزئیات امور هستند. از این رو، می‏توان پروژه‌های مختلف را با خیال آسوده به آن‏ها سپرد. چرا که افرادی عملگرا، مستقل و علاقمند به حل مسائل پیچیده هستند.

 

ENTJ (فرمانده)

فرمانده، فردی است که دارای مهارت‌های کلامی قوی می‌باشد. آن‏ها به صورت ذاتی رهبرانی قدرتمند و کاریزماتیک محسوب شده و دارای اعتماد به نفس بالا می‌باشند. فراوانی این تیپ در میان مردم، تنها ۲ درصد است و تیپ نادری به شمار می‌آید.

 

ENTP (مبلغ)

مبلغین، اغلب افرادی ایده گرا، خلاق و بسیار باهوش‌اند. ویژگی بارز این دسته، جسور بودن آن‏ها است که باعث می‏شود طی شکست‌های بزرگ زندگی باز هم به تلاششان ادامه دهند. اغلب آن‏ها در بروز احساسات خود مشکل دارند و عاشق به راه انداختن طوفان‌های فکری عظیم هستند.

 

ESTJ (مجری)

ESTJ ها افرادی کاملا منطقی، ساختارمند، پیرو قوانین و معتقد به اصول هستند. از این رو، پایبندی به سنت‌ها و آداب برای آنان بسیار ارزشمند تلقی شده و به سادگی دست از ساختارها و اهدافشان نمی‌کشند. این افراد در رده‌های مختلف مدیریتی و اجرای قوانین بسیار بهتر از سایر تیپ‌ها عمل می‌کنند.

 

ESFJ (سفیر)

سفیران افرادی دوست داشتنی‌اند که تمام تلاش خود را برای در محوریت قرار گرفتن انجام می‌دهند. آن‏ها افرادی احساسی‌اند که از تعامل با سایر افراد لذت برده، به خوبی دیگران را راهنمایی کرده، تلاش خود را برای بهبود اوضاع جهان انجام می‌دهند و در نهایت، منضبط و وفادار محسوب می‌شوند.

 

ENFP (پیکارگر)

پیکارگران، از آن دسته افراد کاریزماتیک، پرجنب و جوش و محبوب هستند که اگر دارای استقلال عمل باشند بیشترین میزان خلق ایده و نوآوری را از آن‏ها می‏بینیم. آن‏ها افرادی پرانرژی و دارای هیجان بالا هستند که می‏توانند شور و اشتیاق فراوانی را به محیط اطراف خود تزریق کنند. این در حالی است که نظم و انضباط این افراد را خسته و کلافه خواهد کرد.

 

ENFJ (پیش قدم)

ENFJ ها افرادی خونگرم، حساس، وفادار و عاشق خلاقیت‌اند. آن‏ها افرادی مشتاق، آرمان گرا و موفق در رهبری به شمار می‌آیند. یکی از بارزترین ویژگی‌های پیش قدم‌ها این است که تلاش می‌‎کنند مشکلات دیگران را با قرار دادن راه‌‎حل‏‌هایی خلاقانه در مسیرشان، مرتفع کنند.

 

ESFP (سرگرم کننده)

سرگرم کننده‌ها، عاشق کشف ناشناخته‌ها هستند. بسایر پر جنب و جوش‌‌اند و از بودن در لحظه حال لذت می‏‌برند. آن‏‌ها به کارهای تیمی علاقه شدیدی دارند و در این امر نیز موفق‌اند. آن‏ها سخت گیر نیستند و تلاش می‌‏کنند کارهای خود را با چاشنی لذت همراه کرده و از انجام وظایف‎شان لذت ببرند

 

ESTP (کارآفرین)

کارآفرینان عاشق چالش‌اند و با تمام وجود از آن استقبال می‌کنند. آن‌ها استاد کشف فرصت‌ها و دید وسیع به مسائل هستند. در واقع ویژگی بارز کارآفرینان، توانایی بالا در حل مسائل پیچیده و دشوار است که انصافا انجام آن از هر کسی ساخته نیست.

 

در پایان

ما در این مقاله از رشدانا، تلاش کردیم ضمن پاسخ به این پرسش که تست MBTI چیست؟ کاربردهای این آزمون را نیز توضیح داده و بگوییم که MBTI به بهبود کیفیت زندگی همه کمک فراوانی خواهد کرد.

در ادامه به ابعاد ۸ گانه آن که شامل درونگرایی، برونگرایی، حسی، شهودی، منطقی، احساسی، ادارکی و قضاوت گر پرداخته و هر یک را به تفصیل تشریح کردیم. به طور کلی می‎توان گفت که با بهره گیری از نتایج آزمون مایرز بریگز، می‏توانید سطح کیفی زندگی خود را نه تنها در حوزه شغلی بلکه در تمام زمینه‌‏ها ارتقاء دهید و احساس رضایت بیشتری را در زندگی تجربه کنید.

آیا شما تیپ شخصیتی خود را می‌شناسید؟ تیپ شخصیتی مدیر، همسر، دوست و حتی پدر و مادرتان را چطور؟ لطفا تجربیات و نظرات ارزشمند خود را در رابطه با این موضوع با ما در رشدانا به اشتراک بگذارید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی