خبر

سرانجام واردات خودرو به کشور چه می‌شود؟

سرانجام واردات خودرو به کشور چه می‌شود؟

338368 960 - سرانجام واردات خودرو به کشور چه می‌شود؟

اقتصاد۲۴– در واپسین روز‌های نوروز، به‌رغم مصوبه مجلس مبنی بر واردات خودرو سواری به تعداد ۷۰ هزار دستگاه، انتشار قانون بودجه ۱۴۰۱ نشان داد که خودرو‌های سواری از فهرست اقلام وارداتی حذف شده‌اند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس در واکنش به این خبر گفت: براساس برخی ایراداتی که مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفت، عبارتی که درآن اشاره مستقیم به تعداد واردات خودرو‌های سواری شد از قانون حذف شد. اما حذف تعداد به معنی ممانعت از واردات خودرو نیست. براساس بند «ک» تبصره ۷ قانون بودجه سال جاری دولت از ابتدای سال می‌تواند برای واردات هر نوع خودرویی سیاست گذاری کند.

موسوی، با رد برخی شایعاتی مبنی بر این که در قانون بودجه ۱۴۰۱ واردات خودروی سواری حذف شده است، اضافه کرد: در این بند تصریح شده که دولت اجازه واردات با رعایت سیاست‌های کلی نظام و شرایط سه گانه‌ای که در این همین بند آمده دارد. از جمله این که «ضوابط واردات خودرو و روش تأمین ارز توسط دولت تعیین می‌شود»، «عدم آسیب به تولید داخلی و بازار ارز با تشخیص دولت» و این که «شرایط رقابتی رعایت شود»؛ بنابراین با رعایت این اصول دولت اجازه واردات هرنوع خودرویی دارد. امیدواریم با سیاست گذاری دقیق شاهد استفاده از این مصوبه مهم مجلس باشیم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در مورد حذف واردات گفت: روز‌های آخر اسفند ماه سال گذشته در صحن علنی برای خودرو رای مشروط گرفته شد و توافق شد که اگر شورای نگهبان در این زمینه ایرادی گرفت هیات رئیسه بتواند تصمیم‌گیری کند.


ببینید: فیلم/ مجوز مجلس برای دولت برای واردات خودرو


واردات تحقق می‌یابد؟

فیروز نادری، کارشناس خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: به نظر نمی‌رسد واردات خودرو‌های سواری عملی شود. زیرا مجلس خبرگان و مجلس مصلحت نظام باید تاییدیه نهایی را بدهند که در حال حاضر مخالف هستند.

او در رابطه با شروط مجلس برای واردات افزود: بعید است این شروط رعایت شود. زیرا کیفیت خودرو‌های داخلی از کیفیت کنونی بهتر نمی‌شود. شاید موضوع انحصاری و به سود کسانی باشد که از ممنوعیت واردات نفع می‌برند.

خودرو بخریم؟

این کارشناس خودرو در مورد خرید خودرو در وضعیت کنونی گفت: شاید بهتر باشد مردم خرید مصرفی خود را در بازار انجام دهند. قیمت خودرو احتمالا بدون نوسان نخواهد بود. اگر واردات منتفی شود احتمالا افزایش قیمت وجود دارد.

منبع: تجارت نیوز

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی