خبر

بومی سازی خودروهای برقی هدف وزارت صمت| وزیر صمت موافق شراکت ماموت و چری نیست

بومی سازی خودروهای برقی هدف وزارت صمت| وزیر صمت موافق شراکت
ماموت و چری نیست

امید محمدی؛ بازار: روز گذشته پنجمین رویداد صنعت دانش بنیان با محوریت زیست بوم خودروهای برقی در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران با حضور وزیر صمت، معاون حمل و نقل وزارت صمت، گروه بهمن، گروه صنعتی ایران خودرو، گروه خودروسازی سایپا، کرمان موتور، خودروسازی فردا، مدیران خودرو، آرین خودرو ستاک و اصحاب رسانه برگزار شد. در حاشیه این همایش فرصتی دست داد تا با عباس علی آبادی وزیر صمت در خصوص آینده خودروهای برقی و تامین زیرساخت آن به گفت و گو بپردازیم:

* شرکت های دانش بنیان و خودروسازان باید با چه سیاست و استراتژی به سمت خودروهای برقی حرکت کنند؟

حرکت به سمت برقی سازی در تمام حوزه ها از جمله حمل و نقل را آغاز کردیم، برقی سازی فرآیندی است که طی دو دهه گذشته در دنیا به صورت جدی جهت افزایش بهره وری و راندمان آغاز شده است. در خصوص خودروهای برقی نیز باید اعلام کنم که این همایش نشان از اراده صنایع خودروسازی برای داخلی سازی تجهیزات برقی دارد. اولویت وزارت صمت در زمینه ساخت خودروهای برقی داخلی سازی با محوریت مهندسی قطعات خودروهای برقی است، در مونتاژ وسایل نقلیه الکتریکی ارزش افزوده چندانی وجود ندارد، اما در صنعت دانش بنیان این موضوع تعریف شده است. هر خودرو برقی سهم قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا دارد و هر تاکسی برقی نیز منجربه کاهش مصرف سوخت و صادرات آن می شود.

مسیرهای تهران-مشهد، تهران-تبریز و تهران اصفهان بزودی مجهز به ایستگاه های شارژ خواهند شد

* باتوجه به اینکه برنامه عرضه خودروهای برقی را وزارت صمت دنبال می کند، زیرساخت های شارژ و تامین برق چگونه فراهم می شود؟

زیرساخت خودروهای برقی براساس برنامه ریزی های انجام شده و به تدریج در حال انجام است، بیشتر از ۹۳ هزار مگاوات تولید برق توسط نیروگاه های کشور داریم، بخش عمده ای از روزهای سال را نیز درگیر پیک مصرف نیستیم. در حال حاضر زیر ساخت کلان تولید و عرضه خودروهای برقی آماده شده است، بنابراین برنامه ریزی برای آماده سازی زیر ساخت جزئی نیز در دست اقدام است؛ بنابراین مسیرهای تهران-مشهد، تهران-تبریز و تهران اصفهان بزودی مجهز به ایستگاه های شارژ خواهند شد. شارژ سریع در خیابان یا جاده ها انجام می شود و شارژ کند توسط مالکین در منازل انجام می شود.

* باتوجه به برنامه عرضه خودروهای برقی تا چه زمانی خودروسازان مونتاژ محصول الکتریکی و هیبریدی را انجام خواهند داد؟

هدف وزارت صمت افزایش ظرفیت خودروهای برقی و توسعه تکنولوژی است، این توسعه باید مهندسی محور باشد تا گلوگاه ها رفع و ارزش افزوده ایجاد شود. باید شرکت های دانش بنیان توجه داشته باشند که انتظار بومی سازی تکنولوژی خودروهای برقی از آن ها وجود دارد.

* بارها رسانه بازار این نقد را نسبت به وزارت صمت داشته که سند بالادستی جامعی برای برقی سازی تهیه نشده است، نظر شما در این خصوص چیست؟

خوشبختانه اسناد بالادستی فراوانی در این زمینه وجود دارد و متکی بر آن در حال توسعه و عرضه خودروهای برقی هستیم.

ایران خودرو و سایپا براساس مزایده و رقابت بین داوطلبان واگذار خواهد شد

* خصوصی ایران خودرو و سایپا چگونه انجام خواهد شد و این خودروسازان به کدام یک از متقاضیان می رسند؟

برنامه خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا توسط وزارت اقتصاد باید انجام شود، اما وزارت صمت در راستای اصل ۴۴ کاملا همراهی خواهد داشت. خصوصی سازی این خودروسازان باید به گونه ای انجام شود که به نفع مردم باشد. در پاسخ به قسمت دیگر سوال شما باید گفت ایران خودرو و سایپا براساس مزایده و رقابت بین داوطلبان واگذار خواهد شد.

تعامل شرکای خارجی با خودروسازان داخلی را باید مدیریت و اگر گروه صنعتی به دنبال شراکت با چری باشد، مورد قبول نیست

* به تازگی یک شرکت خودروساز بخش خصوصی(گروه ماموت) علیرغم حضور دو شریک تجاری برای چری در کشور به دنبال همکاری با این برند چینی است، این موضوع مورد تایید وزارت صمت است؟

در خصوص این مساله بررسی های بیشتری انجام خواهم داد، اما تعامل شرکای خارجی با خودروسازان داخلی را باید مدیریت و اگر گروه صنعتی به دنبال شراکت با چری باشد، مورد قبول نیست.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی