خبر

حباب ۱۵ درصدی قیمت تیرآهن

حباب ۱۵ درصدی قیمت تیرآهن

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، بازار آهن و فولاد در نخستین روزهای فعالیت کاری خود در وضعیتی آشفته به سر می‌برد. ترس از افزایش قیمت دلار تا ۶۵ هزار تومان و عدم تناسب قیمت مواد اولیه با قیمت روز میلگرد، فعالان بازار را محتاط کرده و بسیاری از معاملات را به حالت تعلیق درآورده است.

گویا انتشار شایعاتی مبنی بر آمادگی ایران برای پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی، التهابات بازار ارز و طلا را تشدید کرد در همین راستا قیمت دلار در بازار آزاد به بالای ۶۴ هزار تومان رسید این موضوع باعث شد تا فعالان بازارها در لاک دفاعی فرو رفته و برخی قیمت‌ها افزایش یابد.

فروشندگان با احتیاط در بازار حاضر می‌شوند و تمایلی به عرضه محصول در قیمت‌های پایین‌تر از نرخ کف بازار ندارند با این حال، خریداران نیز از خرید در قیمت‌های بالا خودداری می‌کنند و منتظر ثبات قیمت‌ها هستند.

تقاضای خرید اهن در نیمه دوم سال گذشته، بخش قابل توجهی از تقاضای معمول بهار را پوشش داده و حالا شاهد رکود در بازار هستیم. حجم زیادی از میلگردهای خریداری شده در زمستان هنوز به دست مصرف‌کنندگان نرسیده و این امر به رکود بیشتر دامن زده است.

شیب تند قیمت‌ آهن آلات در پایان هفته گذشته و پیش‌خور شدن هیجانات نیز از انتظار افکار عمومی برای اقدام ایران در برابر حمله اسرائیل نشأت گرفته است.

در همین راستا گزارش‌ها از قیمت آهن روز پنجشنبه حاکی است که کف قیمت میلگرد در کانال ۲۶.۵۰۰ تومانی بود و حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش داشت، قیمت میلگرد ۱۰ نیز ۲۸ هزار تومان اعلام شد؛ با این حال، امکان خرید میلگرد با قیمت حول و حوش ۲۷ تا ۲۷.۵ هزار تومان وجود داشت.

در سایر بازارها، به خصوص قیمت ورق آهن، قیمت روز قوطی، قیمت انواع پروفیل و تیرآهن نیز شاهد افزایش داشت. قیمت تیرآهن ۱۴، ۱۶ و ۱۸ با کف قیمت میلگرد فاصله ۲۵ درصدی دارد که از نُرم بازار حدود ۱۵ درصد بالاتر است. به عنوان نمونه قیمت تیرآهن ۱۴ ذوب آهن اصفهان در هر شاخه ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و قیمت تیر ۲۰ ذوبی ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برآورد شد.

گفتنی است عرضه‌های مهندسی شده، کاهش حجم عرضه و تأخیر در تحویل محصول به تحریک روانی خریداران منجر شده که حباب قیمت تیرآهن را رقم زده است.

به عبارتی دیگر بیشتر مقاطع فولادی و سایر بازارهای مالی در سقف قیمتی هستند و تنها بازار بورس و مسکن فعلا با روند دلار همسو نشده‌اند و ساخت و ساز با مصالح قیمت جدید با تأخیر ۶ ماهه در بازار عرضه می‌شود.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی