تجارت الکترونیک

چگونه بهینه سازی سایت انجام دهیم

چگونه بهینه سازی سایت انجام دهیم

آبرند: مجله تخصصی صنایع و کسب و کار ایران: بهینه سازی سایت به مجموعه فعالیت ها و روشهایی که مطابق بااستانداردها و قوانین موتورهای جستجو بر روی وبسایت برای بالا بردن رتبه سایت صورت می گیرد.گفته میشود

اواخر قرن بیستم در سال ۱۹۹۰ میلادی موتورهای جستجو به وجود آمدند وفعالیت خود را آغاز کردند برخی از برترین های آن زمان یاهو و آلتاویستا و… بودند.

و در صورت تشخیص بهینه بودن وب سایت رتبه ی بهتری به ان تعلق بگیرد پس بهتره بگیم بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یکی از معیارهای مهم استفاده از کلمات کلیدی(پرتکرار) و تکرار آن ها در صفحات و عنوان و توضیحات بود تا موتور جستجو فهم بیشتری برای تشخیص موضوع محتوا داشته باشد. به تدریج موتورهای جستجو در طی مدت زمانی کمی پیچیده تر شدند بر اساس برخی معیارهای الگوریتمها را به موتور جستجو اضاف کردند.

سازی 300x169 - چگونه بهینه سازی سایت انجام دهیم

در آن زمان بهینه سازی سایت با انجام دادن برخی تکنیک ها مانند انتخاب کلمه کلیدی به تنهایی به صدر نتایج می آمد.

به مرور افراد زیادی از این روشها سوء استفاده کردند و همین موضوع باعث سخت گیری جستجوگرها و پیشرفته شدن الگوریتم ها شد.

مدت زمانی که برای بهینه سازی وب سایت یک سئو کار انجام می دهد متغیر است و معمولا حداقل از سه ماه تا یک سال می تواند زمان ببرد. چرا که بهینه سازی سایت نیازمند زمان خواهد بود و باید در یک دوره ی چند ماهه صورت بگیرد تا تاثیر دائمی و مثبتی داشته باشد.

بهینه سازی سایت (SEO) چیست؟

درباره بهینه سازی صفحات وب باید گفت که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید. اهمیت این موضوع از انجایی ناشی می شود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به محصول یا مطلب مورد نظر خود استفاده میکنند.

شاید بتوان گفت که تقریبا همه کاربرانی که با وب آشنایی هر چند کمی دارند، حداقل برای یک بار هم که شده واژه ی SEO یا بهینه سازی سایت را شنیده اند.

بیشتر بخوانید: انواع بازاریابی با توجه به نیاز مشتری

SEO یا بهینه سازی سایت چیست؟
معنای لغوی SEO که مخفف Search Engine Optimization است، بهینه سازی موتور جستجو در سایتها می باشد. SEO یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و فریبنده هستند.
بهینه سازی صفحات وب این است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید. اهمیت این موضوع از انجا ناشی می شود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده میکنند. به عنوان مثال در گوگل و یاهو، اکثر مردم فقط به صفحه ی اول نتایج جستجو نگاه میکنند. بنابراین برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای جستجو، این مسئله الزامی است که سایت شما در صفحه ی اول نتایج جستجو قرار گیرد.
علم بهینه سازی موتور جستجو در مورد روشهای فنی مانند عنوان صفحه ی مناسب، تگ ها و متا تگ ها، کلمات کلیدی و عبارات کلیدی و توضیحات مناسب سایت و کلاً محتوایی که موتورهای جستجو دوست دارند، مطالعه می کند.
موتورهای جستجو صفحات وب را به وسیله نرم افزار خزندگی (عنکبوت) پیدا و فهرست بندی میکنند. متاسفانه تمام نرم افزارهای خزندگی یک جور کار نمیکنند. برای مثال اگر صفحه وب شما در یکی از موتورهای جستجو امتیاز بالایی داشته باشد، ممکن است در دیگر موتورها این چنین نباشد.
یکی از کارهایی که متخصصان بیهنه سازی موتورهای جستجو انجام میدهند، پیگیری تمام تغییرات عملکرد داخل موتورهای جستجو است. بنابراین آنها میتوانند صفحات وب را بر طبق این تغییرات بهینه سازی کنند. به علاوه آنها همراه با تغییرات موتورهای جستجوی مختلف خود را تابع این موتورها قرار میدهند.

چگونه موتورهای جستجو سایت های مختلف را رتبه بندی میکنند

هر موتور جستجو با توجه به الگوریتمی که داره به صفحات سایت ها امتیاز می ده ، هر چقدر این امتیازها بیشتر باشه در هنگام نمایش نتایج جستجوی کاربر ؛ سایت بالاتر از سایت های رقیبش قرار می گیره. اولین چیزی که این روزها برای این رتبه بندی خیلی مطرحه PageRank سایت گوگل به این دلیل که این سایت در جهان اولین رتبه رو داره.

گوگل امتیازی بین ۰ تا ۱۰ به سایت ها می ده و تقریباً هر ماه یک یا دو بار این رتبه بندی توسط گوگل بازبینی می شه و تغییر می کنه. سایت هایی که دارای رتبه ۱۰ هستن از محبوبیت و مقدار لینک بالایی برخوردار ن و سایت هایی که نمره ی ۳-۷ را کسب می کنن سایت های متوسطی هستن اما سایت هایی که تازه شروع به کار کرده ان و هنوز محبوبیتی ندارن رتبه ای بهتر از ۰ نمی توانند کسب کنن. حالا این رتبه بندی برای سایت ما چه مزیتی داره؟ وب سایت هایی که رتبه بندی بالاتری دارن درصد بیشتری از کلیک ها و بازدید کننده ها رو به خودشون جذب می کنن و این به وضعیت اقتصادی تجارت ما کمک می کنه. رتبه بندی موتورهای  جستجو تحت تاثیر بسیاری از عوامل از جمله سن سایت، کیفیت نمونه کارها، پیوند سایت، ربط صفحه، سیگنال های اجتماعی و سطح رقابت در میان سایت های دیگه ست.

گوگل با استفاده از ۲۰۰ عامل در تعیین رتبه بندی موتور جستجوی سایت، اعتراف می کنه که بسیاری از آنها نمی توانند توسط مالک وب سایت کنترل بشن. موتورهای جستجو همچنین بر روی ایجاد یک تجربه جستجوی شخصی تر برای کاربران تمرکز کرده و سابقه جستجو فرد را به حساب میارن یعنی در حالی که یک وب سایت ممکن است برای عبارت خاصی برای یک بازدیدکننده رتبه ۳ باشد، ممکن است فقط ۸ رتبه دیگر را رتبه بندی کند. پس اینکه نتایج جستجوی تمام کاربرها یکی باشه حتی با اینکه یک کلمه کلیدی مشخص باشه تضمین نمی شه. موتورهای جستجو صفحات سایت رو رتبه بندی می کنن نه کل یک سایت رو ، به این معنی که صفحه اصلی ممکنه رتبه ۱ برای کلمات کلیدی خاصی داشته باشد، در حالی که یک صفحه داخلی عمیق ممکن است در صفحه سوم ذکر بشه.

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای موفقیت یک کارآفرینی مستقل

هنگامی که شما یک طراح برای طراحی سایت تجاریتان انتخاب میکنید، شما باید از این طراح درباره ی بهینه سازی موتورهای جستجو سوال کنید و باید از او بخواهید بر طبق اصول بهینه سازی برای موتورهای جستجو ساخت صفحات وب سایت شما را شروع کند. در صورتیکه این کار طولانی تر از طراحی هایی که شما بیش از این داشته اید، نیست. این کار خیلی آسان تر و معقول تر است که شما در همان بار اول که سایتتان بر روی وب قرار می گیرد، شامل بهینه سازی برای موتورهای جستجو شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی