خبر

شمارش معکوس تا پایان سیاست عشقی بر بازار سرمایه/ صعود شاخص کل معطل رئیس بعدی سازمان بورس می‌ماند

شمارش معکوس تا پایان سیاست عشقی بر بازار سرمایه/ صعود شاخص
کل معطل رئیس بعدی سازمان بورس می‌ماند

610560 486 - شمارش معکوس تا پایان سیاست عشقی بر بازار سرمایه/ صعود شاخص
کل معطل رئیس بعدی سازمان بورس می‌ماند

اقتصاد ۲۴- نازنین خودی- روند معاملات بازار سهام در آخرین روز هفته طوری رقم خورد که سناریوی رشد بازار را با روند افزایشی نرخ دلار برهم زد. بر این اساس شاخص‌های بورسی طی روز چهارشنبه برخلاف رشدی که از چند روز قبل داشتند، کاهش ارتفاع داده و یا به عبارتی به حالت تنظیمات کارخانه بازگشتند! رشد بازار در این مدت طوری رقم خورد که پس از مدت‌ها بورس با بازدهی مثبت همراه شد. طبق گزارش‌ها شاخص کل طی پنج روز کاری با رشد ۱۱۰ هزار واحدی ۵.۴ درصد بازدهی داشته است.

با این همه به نظر می‌رسد نه تنها عزمی برای بالا کشیدن بورس وجود ندارد بلکه همه فاکتور‌ها هشدار ایست را به بازار می‌دهند. در گزارش ابتدای هفته از تاثیر انتخابات مجلس و روی کار آمدن نمایندگانی با رویکرد دلارزدایی گفته شد، اما حالا آنطور که «مهدی بیات منش» کارشناس بازار سرمایه می‌گوید پایان ریاست مجید عشقی موجب شده که جلوی رشد گرفته شود تا به این ترتیب از ریسک‌های احتمالی بازار نیز جلوگیری به عمل بیاید. به این ترتیب بازار بار دیگر در رکود فرو رفته است.

طی معاملات روز چهارشنبه شاخص کل با کاهش ۰.۳ درصدی به سطح ۲ میلیون و ۱۶۵ هزار واحدی رسید. شاخص هم‌وزن نیز با افت هزار واحدی به سطح ۷۳۸ هزار و ۶۴۰ واحد رسید. همچنین طبق گزارش‌ها در این روز ۹۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

تنها مزیت ثبات در شاخص کل بورس

مهدی بیات منش، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ به ارائه تحلیل خود از بورس پرداخته و می‌گوید: صورت کلی اگر بخواهیم بازار را تحلیل کنیم باید گفت روند افزایشی در دستور کار آن نیست. ضمن اینکه در هفته گذشته نوساناتی هم داشته است. این سیاست که بازار در مدار یک عدد ثابت دو میلیونی باقیمانده معایبی و مزایایی دارد. تنها مزیتش این است که بحران‌های سیاسی و خارجی تهدید کننده خیلی تاثیری نخواهد گذاشت. در این شرایط شاخص نهایتا دو میلیون شود.


بیشتر بخوانید: نگرانی بورس‎بازان از روی کار آمدن دلارزدایان در مجلس/ خودرویی‌ها، پرچمدار حرکت صعودی بورس شدند/ رشد تدریجی بازار سرمایه تا پایان اسفند


به گفته او، اما معایبش این است که اهداف اصلی بازار سرمایه محقق نخواهد شد. اهدافی چون بحث تامین مالی برای شرکت‌ها در قالب افزایش سرمایه و اوراق و افزایش سرمایه برای دولت در قالب اوراق است. این شاخص خیلی به عدد ایده آل نخواهد رسید. همچنین به دنبال این سیاست حجم معاملات روزانه حداقلی خواهد بود. در نتیجه شرکت‌هایی هم که در این بازار هستند درآمدشان حداقلی خواهد بود. شرکت‌هایی مثل کارگزاری‌ها خود سازمان بورس و شرکت‌های سرمایه گذاری در حوزه جذب سرمایه و نقدینگی هم موفق نخواهند بود. در این صورت است که نقدینگی به بازار‌های دیگر از جمله مسکن، بازار طلا و ارز می‌رود.

کاهش ریسک از مسیر رکود بازار سرمایه

طبق گفته‌های این فعال بازار سرمایه دولت به هر دلیلی در ایجاد جذابیت سرمایه ناتوان بوده است. در این مدت سیاست‌های دولت به این سمت رفته که نشان دهنده کاهش تمایل آن برای ایجاد نوسان و ریسک در بازار است. در سوی دیگر اعتماد سرمایه گذاران حقیقی است که اقبال خوبی از بازار سرمایه ندارند. حالا تنها تشخیص این است که بیماری شاخص کل طبیعی نیست.

او می‌افزاید: شاخص مانند ضربان قلب یک موجود زنده باید یک آهنگ استاندارد افزایش و کاهشی داشته باشد. در حال حاضر باید بازار رو به بالا باشد چرا که معمولا شرکت‌ها تولید و درآمد و سود دارند و این باید در بازار سهام متبلور شود. به خصوص در زمانی که ما هم رشد اقتصادی داریم و هم تورم. طبیعی این بود که هر دو شاخص خود را در بازار نشان می‌داد. در نتیجه شاخص شبیه یک بدن بی جان شده که هیچ‌گونه عکس العملی نه به اخبار مثبت دارد نه به اخبار منفی. درمان چنین شرایطی تنها در دست سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران بازار است.

610613 556 - شمارش معکوس تا پایان سیاست عشقی بر بازار سرمایه/ صعود شاخص
کل معطل رئیس بعدی سازمان بورس می‌ماند

تغییر بنیادی بازار با تغییر تیم سیاست‌گذار بورس

به باور بیات منش حالا باید یک تغییر بنیادی در سیاست‌های بازار اعمال شود. برای این تغییر نیاز است که تیم مدیریتی و بدنه بازار تغییر کند.

به گفته او فروردین امسال دوره دو و نیم ساله ریاست سازمان بورس به اتمام می‌رسد و شورای عالی بورس باید فرد جدیدی را معرفی کند تا شاید یک تحولی در سیاستگذاری اتفاق بیفتد. به نظرم شاید بهترین راه حل این باشد که یک تیم جدید مدیریتی با برنامه‌های دقیق و عملیاتی و سناریو‌های مشخص در تشخیص ریسک‌ها و راهکار‌ها بیایند و یک تحولی ایجاد کنند. ضمن اینکه باید اعتماد جدیدی هم شکل بگیرد چون بالاخره در این دو سال و نیم فعالان بازار فعالیت‌های تیم را دیدند و واقعا رضایت بخش نبوده است.

این کارشناس بازار سرمایه پیش بینی کرد: با توجه به فضایی که بازار در آن سیر می‌کند و مدت یک ماهه دوره ریاست فعلی سازمان بورس فکر نمی‌کنم که تیم فعلی بخواهد ریسک کند و شاخص را افزایشی و یا کاهشی کنند. از همین این شاخص در محدوده فعلی سال را به پایان می‌برد.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی