کتاب مدیریت استراتژیک برند نوشته ژان نوئل کاپفرر

دسته‌بندی:
بدون دیدگاه

strategic-brand-management

 

 

کتاب مدیریت استراتژیک برند یا Strategic Brand Management نوشته ژان نوئل کاپفرر از جمله کتابهای حوزه‌ی #برندینگ است.

کتاب مدیریت استراتژیک برند نخستین بار در سال ۱۹۹۲ در فرانسه منتشر شد و پس از انتشار دومین ویرایش آن در سال ۱۹۹۷ در انگلیس، به یکی از مراجع مطرح حوزه مدیریت استراتژیک برند در جهان تبدیل شد.

هم اکنون ویرایش پنجم این کتاب در سطح جهان، عرضه گردیده و مورد استفاده محققان و فعالان حوزه برند قرار می‌گیرد.

مسیر محتوای کتاب مدیریت استراتژیک برند نوشته کاپفرر
او ابتدا به این مسئله می‌پردازد که چرا برند تا این حد استراتژیک است؟

برای پاسخ به این سوال، پس از تعریف برند و تحلیل آن به عنوان یک سرمایه، به تفسیر استراتژیک فرایند #برندسازی می‌پردازد و توضیح می‌دهد که نگاه استراتژیک به برندسازی چه دستاوردهایی برای یک کسب و کار دارد.

در ادامه به این سوال مشهور پاسخ می‌دهد که آیا برندسازی برای همه‌ی شرکت‌ها لازم است؟ او برای پاسخ به این سوال، می‌کوشد مشخص کند که برند و برندسازی مفهومی مستقل از محصول یا کالا یا خدمت یا #مدل کسب و کار یا نام یک شرکت است و عملاً سوال برندسازی باید در رابطه با هر یک از آنها به صورت جداگانه مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

ممکن است یک محصول مشخص شرکت من، نیازمند برندسازی باشد، اما کل شرکت نیاز به سرمایه گذاری جدی بر روی برند خود نداشته باشد و یا برعکس، شرکت نیازمند فرایند جدی و رسمی مدیریت استراتژیک برند برای نام خود باشد، اما برای محصولات آن، فرایند برندسازی مستقل مورد توجه قرار نگیرد.

کاپفرر در کتاب مدیریت استراتژیک برند خود، به انواع برندها و تاریخچه شکل گیری آنها پرداخته است. برندهای لوکس، برندهای شرکتهای توزیع کننده، مفهوم Private label، برندهای B2B و برندهای آنلاین، تنها بخشی از مفاهیمی هستند که در این کتاب مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرند.

کاپفرر بخش بزرگی از کتاب مدیریت استراتژیک برند خود را به چالش‌های برند و برندسازی در دنیای معاصر و بازارهای مدرن اختصاص داده است و به تغییراتی که باید در مدل ذهنی مدیران برند به وجود بیاید، اشاره کرده است.

این کتاب سه بخشی، در آخرین بخش خود، جزییات فرایند برندسازی را مورد توجه قرار داده است که از جمله سرفصل‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آغاز فرایند برندسازی و مطرح کردن برند
#پلتفرم برند
انتخاب نام برند
ایجاد و توسعه زیرساخت‌های اجتماعی برند
برندسازی و ترویج برند در بازارهای بالغ
حفظ برند در بلند مدت و مفهوم پایداری برند
همراه شدن برند با تغییرات صنعت و بازار (راستی! شاید دوست داشته باشید که درس تفاوت صنعت و بازار را بخوانید)
معماری برند
تشکیل سبدی از برندها
مدیریت برندهای جهانی و بین المللی

کتاب مدیریت استراتژیک برند کاپفرر در ایران توسط سینا قربانلو و تحت عنوان مدیریت راهبردی نام تجاری ترجمه شده و به همت انتشارات مبلغان منتشر گردیده است.

  • نویسنده
    A-brand
  • تعداد بازدید
    849 views
0دیدگاه فرستاده شده است.
شما هم دیدگاه خود را بنویسید