خبر

شوک جدید بازار جهانی به گروه های غذایی در بورس

شوک جدید بازار جهانی به گروه های غذایی در بورس

بازار؛ گروه بورس: قیمت شکر در هفته‌های اخیر موفق شد سقف‌های قیمتی قبلی خود را بشکند و این نشان می دهد که قیمت شکر در بازار جهانی بار دیگر گارد صعودی گرفته، در حالی که از سال ۲۰۲۰ تاکنون قیمت شکر سه برابر شده است و با توجه به ادامه بحث آن جنگ در اوکراین و …افزایش کم سابقه قیمت شکر در بازارهای جهانی ادامه خواهد داشت؛ از این رو برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند صنایع غذایی بایستی در سال جدید، خود را برای شوک جدی قیمت شکر آماده کنند.

با توجه به اینکه پیش از این ایران ارز ترجیحی را حذف کرده قیمت ها روند صعودی خواهد گرفته، البته دولت برای کنترل این گرانی ها دو قانون «معافیت واردات مواد اولیه دارویی، شیر خشک و تجهیزات پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده» و «اصلاح مواد ۱۸۰ و ۱۸۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی» را برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده است.

از بهمن ماه ۱۴۰۱، نرخ شکر برای اصناف و مصرف کنندگان عمده از نرخ شکر مصرفی مردم جدا شده بدین ترتیب مصرف کنندگان عمده شکر مانند کارخانجات غذایی، شکلات، شیرینی و … که عمده مصرف شکر را دارند، باید به نرخ توافقی در سامانه بازارگاه اقدام به خرید شکر کنند

حالا باید دید دستورالعمل های مربوط به اجرای آیین نامه لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، که اعتبارات مربوط به یارانه شیر خشک را چگونه اجرا خواهند کرد، زیرا در بودجه پیش بینی شده یارانه این محصولات کاهش پیدا کند. از طرف دیگر از بهمن ماه ۱۴۰۱، نرخ شکر برای اصناف و مصرف کنندگان عمده از نرخ شکر مصرفی مردم جدا شده بدین ترتیب مصرف کنندگان عمده شکر مانند کارخانجات غذایی، شکلات، شیرینی و … که عمده مصرف شکر را دارند، باید به نرخ توافقی در سامانه بازارگاه اقدام به خرید شکر کنند و دیگر مثل سنوات گذشته خبری از نرخ مصوب ثابت نیست.
حالا از ابتدای بهمن ماه، کارخانجات تولیدکننده قند و شکر، نرخ فروش خود به اصناف و صنایع را بصورت توافقی تعیین کردند که موجب رشد قابل توجه نرخ و مبلغ فروش و همچنین حاشیه سود شرکتهای قندی خواهد شد.
با توجه به اینکه قیمت‌گذاری بر عهده سندیکا قرار داده شده و آن‌ها مشاوره‌هایی از کارخانجات قند خواهند گرفت، به طور حتم، قیمت منصفانه‌ای که حاشیه سودی هم برای کارخانجات داشته باشد، در نظر گرفته شده است. از این رو به نظر می‌رسد اگر این مصوبه اجرایی شود، سودآوری صنعت را می‌تواند دچار تغییر و تحول کند.

در حال حاضر سیاست های در بازار داخلی جلوگیری از افزایش انتظارات تورمی است، بر همین مبنا مجوزهای افزایش قیمت برای برخی مواد غذایی خیلی بالا نخواهد بود، به همین دلیل شرکت های حوزه کشاورزی که بیشتر مواد اولیه صنایع غذائی را تولید می کنند بیشترین سود را خواهند برد

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه پیش بینی می شود قیمت محصولات غذایی در سال جاری افزایش خواهد داشت، گفت: در شرایط کنونی وضعیت بحرانی در بازار محصولات کشاورزی همچنان وجود دارد و همین موضوع باعث شده با وجود اینکه در چند سال اخیر قیمت محصولات کشاورزی افزایش داشته بازهم روند صعودی خود را حفظ کنند.
علیرضا سادات با بیان اینکه در حال حاضر سیاست های در بازار داخلی جلوگیری از افزایش انتظارات تورمی است، تصریح کرد: بر همین مبنا مجوزهای افزایش قیمت برای برخی مواد غذایی خیلی بالا نخواهد بود، به همین دلیل شرکت های حوزه کشاورزی که بیشتر مواد اولیه صنایع غذائی را تولید می کنند بیشترین سود را خواهند برد.

شکر طلای سفید شد
با ادامه افزایش نرخ اتانول در بازارها، تولیدکنندگان نیشکر تمایل بیشتری دارند تا به جای شکر، اقدام به تولید اتانول نمایند و این خود باعث کاهش تولید و عرضه شکر سفید و ادامه رشد نرخ این محصول مهم در صنعت غذایی خواهد شد. در برزیل (یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شکر) با سیاست جدید دولت، استفاده از زیست سوختی افزایش یافته و از این رو تولیدکنندگان به روند تولید اتانول شکر با جدیت بیشتری ادامه می‌دهند. از این رو می توان پیش بینی می شود که قیمت شکر در بازار جهانی افزایش یابد.

اگر دولت مجوز افزایش قیمت کالاهای اساسی ندهد احتمالا تولید برخی محصولات در بازار داخلی کاهش داشته باشد، از این رو سیاست ها در راستای حمایت از تولید اجرا می شود و بعد از کمی کش و قوس مجوزهای افزایش قیمت برای محصولات غذایی هم صادر می شود

یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اهمیت کنترل مواد غذایی برای دولت گفت: از این رو سیاست های انقباضی بر در بخش افزایش قیمت ها ادامه خواهد داشت، اما مسأله ی که هم اکنون در بحث مواد غذایی بسیار جدی است کمبود عرضه است به همین دلیل اگر دولت مجوز افزایش قیمت ندهد احتمالا تولید برخی محصولات در بازار داخلی هم کاهش داشته باشد، از این رو سیاست ها در راستای حمایت از تولید اجرا می شود و بعد از کمی کش و قوس مجوزهای افزایش قیمت برای محصولات غذایی هم صادر می شود.
پویان مظفری با بیان اینکه در شرایط کنونی بازار روی مقاومت سال ۹۹ قرار دارد و اگر در همین محدوده تثبیت شود شرایط ورود نقدینگی جدید فراهم می شود، تصریح کرد: به همین دلیل گروه های که بیشترین پتانسیل رشد دارند در حال جذب نقدینگی های جدید از بورس هستند، به همین سهام در حال دست به دست شدن هستند و سهامداران عمده وارد نمادهایی می شوند که بازدهی کمتری داشته اند.

او با تاکید بر اینکه سیاست های اقتصادی به وضعیت برنامه های دولت در کنترل نقدینگی و تورم بستگی دارد، تصریح کرد: اگر همچنان بازارهای موازی بورس به رشد خود ادامه بدهند دولت تلاش می کند بازار سرمایه را همچنان در روندی صعودی حفظ کند، بر هیمن مبنا ادامه روند بازار به شرایط بازارهای دیگر هم بستگی دارد.
براساس این گزارش می توان پیش بینی کرد که در حال حاضر گروه های کشاورزی و شرکت های تولیدکننده مواد اولیه مانند شکر و روغن روند صعودی خود را حفظ خواهند کرد و بعد با کمی تاخیر شرکت های صنایع غذایی هم روند صعودی پیدا می کنند و از آنجایی که بازار جهانی با مشکل عرضه کالاهای اساسی مانند شکر و روغن مواجه است قیمت این محصولات گارد صعودی گرفته اند و همین سیگنال روی معاملات نمادهای غذایی در بورس تاثیر گذاشته و دولت هم برای اینکه کاهش عرضه کالاهای اساسی رخ ندهد با مجوزهای افزایش قیمت مخالفت نمی کند.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی