خبر

«زخمه» سرد تدابیر، بر مقام «اصفهان» می زند| اقتصاد بی هنر؛ یا درآمدی بر بی درآمدی!

«زخمه» سرد تدابیر، بر مقام «اصفهان» می زند| اقتصاد بی هنر؛
یا درآمدی بر بی درآمدی!

مریم سرلک؛ بازار: موسیقی، زبانی بی‌واژه اما پر از احساس است که توانایی بیان هر آنچه روح انسان حس می کند را دارا است و در قالب نت، صدا در موسیقی می تواند احساسات درون انسان را به آرامش و شادمانی تبدیل کند.

اصفهان، شهری است که در حوزه موسیقی، خود را به گونه ای منحصر به فرد نشان داده است؛ از «هزار دستان» تا «سلسله موی دوست» همگی جلوه ای از جمال اصفهان در حوزه موسیقی است؛ نصف جهان در موسیقی اصیل ایرانی جایگاه منحصر به فرد دارد و ریشه‌های تاریخی آن از گذشته در این شهر زنده و پابرجا است.

هنوز ملودی هایی سرشار از شوق و صدای عود و تار به همراه تنبک در مقام «اصفهان» از پس غروب خورشید از دل کوچه ها و بازارهای قدیمی اصفهان به گوش می رسد. ترانه های هنرمندان اصفهان با شعرهایی مفهومی و پویا هنوز در قلب های مردم جایگاهی دیرینه دارد. این پیوند ناگسستنی با موسیقی، زمانی جلوه خود را در قالب ترانه خوانی در کنار پل خواجو نشان می داد و اکنون نیز گاه گاهی در کنار زاینده رود خشک سر به آواز بر می دارد. موسیقی اصفهان با اصالت و تاریخ خود، یکی از مهمترین وجوه فرهنگی این شهر کهن باستانی است.

بزرگانی از موسیقی کشور همچون نایب اسدالله، سید رحیم آوازه‌ خوان، سید حسین طاهرزاده، استاد حسن کسایی، استاد جلیل شهناز و استاد تاج در خاک و بوم اصفهان پرورش‌یافته‌ اند، هنرمندانی که در موسیقی ایرانی زبانزد عالم نیز هستند. چندین موزه موسیقی در اصفهان وجود دارد و تحقیقی کوتاه نشان می دهد بسیاری از هنرمندان مشهور جهان نیز جزو ارامنه نصف جهان هستند.

اصفهان مهد هنر است و موسیقی در آن ریشه های دیرینه دارد که می توان از این ظرفیت در راستای رونق گردشگری موسیقی بهره جست، نصف جهان اکنون با ۱۳ شهر دنیا خواهر خوانده است اما تاکنون به جز دفعات اندک، از این پتانسیل مهم غفلت شده است.

بسیاری از آثار موسیقایی اصفهان قابلیت عرضه به دنیا را دارد

یک کارشناس اقتصاد هنر در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: اهمیت به گردشگری موسیقی اصفهان نه تنها به لحاظ تقویت روابط بین الملل حائز اهمیت است که برای نهادینه شدن هنر موسیقی در شهر اصفهان و همچنین زنده نگاه داشتن تاریخ موسیقایی برای مردم این شهر هم باید مورد توجه قرار گیرد.

تینا مهرآور افزود: برگزاری فستیوال های موسیقی بین الملل و حتی اختصاص دادن سانس های موسیقی سنتی در اصفهان به گردشگران خارجی از جمله کمترین اقداماتی است که مسئولان اصفهان می‌توانند برای احیای گردشگری موسیقی در اصفهان انجام دهند.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری با حضور خواهر خوانده های اصفهان از سال ۹۰ تاکنون اکنون رسیده ایم به حضور محدود خواهر خوانده های اصفهان در جشنواره فیلم کودک و اخیرا هم حضور دو خواهر خوانده اصفهان در نمایشگاه گردشگری و متاسفانه با وجود وعده هایی که شورای شهر و شهرداری اصفهان در ادوار گذشته مبنی بر گسترش مبادلات فرهنگی با برگزاری جشنواره میان اصفهان و خواهر خوانده هایش داده اند اما شاهد هستیم که اصفهان آنچنان با خواهر خوانده هایش مراوده ندارد و از ظرفیت های بی نظیر این شاخه از اقتصاد گردشگری بی بهره مانده است.

برای نمایش هنر موسیقی اصفهان پتانسیل زیادی داریم

تهیه کننده و آهنگساز موسیقی در گفت و گو با خبرنگار بازار در خصوص ظرفیت های اصفهان در حوزه گردشگری موسیقی اظهار داشت: تا به حال سفرهای زیادی به عنوان سفیر فرهنگی با کشورهایی که با اصفهان شهر خواهر خوانده دارند ؛داشته ایم.

وی افزود: از سال ۸۴تا ۹۲ چهار سفر به عنوان سفیر هنری داشته ایم، نگاه به این حوزه به علت اینکه این هنر یک ابزار برنده است و یک زبان بین المللی است، مغفول مانده است.

عسگرپور: بسیاری از کشورهای دنیا با اینکه به نسبت کشور ما موسیقی غنی ندارند اما برای به نمایش گذاشتن فرهنگشان تلاش زیادی دارند به عنوان مثال در کشور ترکمنستان هر ساله بالغ بر ۱۵ جشنواره موسیقی و ۸۹ جشنواره رقص محلی و گنجینه های معنوی برگزار می‌شود

عسگرپور با بیان اینکه با زبان موسیقی می توان هنر خود را به رخ بقیه کشید، گفت: موسیقی کشور ما بسیار غنی است اما گویی تمایلی به نشان دادن این فرهنگ غنی وجود ندارد، یا لااقل تلاش در این زمینه ناچیز بوده است.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - «زخمه» سرد تدابیر، بر مقام «اصفهان» می زند| اقتصاد بی هنر؛
یا درآمدی بر بی درآمدی!

وی بیان داشت: بسیاری از کشورهای دنیا با اینکه به نسبت کشور ما موسیقی غنی ندارند اما برای به نمایش گذاشتن فرهنگشان تلاش زیادی دارند به عنوان مثال در ترکمنستان هر ساله بالغ بر ۱۵ جشنواره موسیقی و ۸۹ جشنواره رقص محلی و گنجینه های معنوی برگزار می‌شود.

تهیه کننده و آهنگساز موسیقی ادامه داد: ما این توان را داریم که که ظرفیت های بومی خودمان را هفت شب در هر جای دنیا به نمایش بگذاریم اما به آن توجه نمی کنیم.

عدم شناخت سفرای فرهنگی و مغفول ماندن گردشگری موسیقی

عسگر پور عدم شناخت سفرای فرهنگی از ظرفیت فرهنگی کشور را دلیل بر مغفول ماندن گردشگری موسیقی دانست و گفت: انواع موسیقی نواحی در ایران مانند موسیقی بوشهری، بختیاری، تربت جام قابلیت حضور در جشنواره های سراسر دنیا به عنوان نماینده ایران را دارند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم موسیقی نواحی ایران را در تمام جهان به نمایش بگذاریم پتانسیل را داریم اما متاسفانه به فکر کسی نمی‌ افتد، اصفهان با ۱۳ شهر خواهر خوانده است اما از این ظرفیت استفاده نمی کند.

تهیه کننده موسیقی با اشاره به علاقه و توجه مخاطبان سایر کشورها به موسیقی ایرانی بیان داشت: در گذشته گروه سازهای کوبه ای مفصلی به آلمان بردیم و آنجا سه قطعه موسیقی بی‌کلام نواختیم. سالنی که ۴۰۰ نفر ظرفیت داشت اما ۷۰۰ نفر برخی به شکل سرپا و ایستاده به موسیقی ایرانی گوش دادند و لذت بردند چراکه موسیقی براساس ریتم و بین المللی است و در همه دنیا به عنوان یک زبان مشترک قابل درک است.

وی گفت: انواع موسیقی ایرانی کاملا قابلیت نمود در دنیا را دارد و مسئولان باید در این شناساندن موسیقی دغدغه داشته باشند نه اینکه در این ارتباط سختگیری داشته باشند.

مسئولان اصفهان به موسیقی نگاه تند دارند

وی یکی دیگر از علل افت گردشگری موسیقی را قوانین وضع شده دانست و تصریح کرد: قوانین موسیقی نباید ایالتی باشد.

رئیس اداره گردشگری شهرداری اصفهان نگاه تند به موسیقی در اصفهان را از مهمترین دلایل مغفول ماندن گردشگری موسیقی عنوان کرد و برای احیا و بستر سازی در زمینه گردشگری موسیقی اصفهان با توجه به ظرفیت‌های موجود ابراز امیدواری کرد.

تابه حال کنسرت مختص به گردشگران در اصفهان برگزار نشده است

علیرضا مساح بیان داشت: در خصوص گردشگری موسیقی اصفهان تا به حال کنسرت مختص به گردشگران برگزار نشده است اما در اصفهان موزه موسیقی وجود دارد که اگر گروه خارجی به این موزه بروند برایشان اجرای ویژه ای برگزار خواهد شد.

وی افزود: گردشگران خارجی وقتی وارد کشور می‌شوند آن قدر زمان برای حضور در کنسرت های موسیقی را ندارند، اما برنامه هایی در گذشته با شهرهای خواهر خوانده اصفهان در زمینه موسیقی برگزار کرده‌ایم.

مساح: گردشگری دارای زیر شاخه‌های زیادی است اما در اصفهان به گردشگری فرهنگی و تاریخی بیشتر توجه می‌شود، در صورتی که در اصفهان ظرفیت گردشگری در حوزه های مختلف مانند گردشگری سلامت و طبیعی را هم دارد که هم اکنون در دنیا بسیار مورد توجه قرارگرفته است

علیرضا مساح ادامه داد: گردشگری دارای زیر شاخه‌های زیادی است اما در اصفهان به گردشگری فرهنگی و تاریخی بیشتر توجه می‌شود، در صورتی که در اصفهان ظرفیت گردشگری در حوزه های مختلف مانند گردشگری سلامت و طبیعی را هم دارد که هم اکنون در دنیا بسیار مورد توجه قرارگرفته است.

باید تولید محتوای فاخر داشت| سازهای اصفهان هم مغفول مانده اند

وی با بیان اینکه، گردشگری خلاق هم می تواند از زیرشاخه های گردشگری در اصفهان مورد توجه قرار گیرد گفت: در زمینه گردشگری موسیقی ابتدا باید تولید محتوای فاخر موسیقی داشته باشیم.

رئیس اداره گردشگری شهرداری اصفهان بیان داشت: در گذشته پرفسور پاخنر موسیقیدان آلمانی به اصفهان آمد و از کارگاه‌ها که به شکل سنتی به ساخت ساز موسیقی مشغول بودند، بازدید کردد و از ساخت سازهای موسیقی مانند سنتور تار و سه تار متعجب شد و از ما می خواستند که این سازها را به دنیا معرفی کنیم.

وی ادامه داد: یکی از علل مغفول ماندن سازهای ایرانی نگاه سنتی به آنها است از این حیث که این سازها فقط در کارگاه‌ها ساخته می‌شوند، البته در موزه موسیقی اصفهان مراحل ساخت ساز را به نمایش گذاشته اند.

مساح به راه های توفیق در حوزه گردشگری موسیقی در اصفهان پرداخت و گفت: در زمینه گردشگری موسیقی باید تولید محتوا کنیم و در مرحله دوم از گردشگر علاقمند به موسیقی دعوت کنیم که تا به اصفهان بیایند و با نت و سبک نواختن و حتی در دست گرفتن ساز هم آشنا شوند چرا که در گذشته شکل به دست گرفتن برخی سازهای در ایران منحصر به فرد بوده است و می توان آنها را با میزبان نواختن یک ساز در قطعات موسیقی آشنا کرد این نشانگر ظرفیت بالای اصفهان در حوزه موسیقی است.

وی گفت: گردشگری موسیقی نیاز به برنامه ریزی بلند مدت در تولید محتوا و معرفی موسیقی اصفهان به زبان جهان دارد پس از آن می توان از بخش خصوصی مانند آژانس های گردشگری خواست تور های خاصی در این زمینه برگزار کنند.

زمینه و ظرفیت های آماده کار اصفهان برای احیای گردشگری موسیقی اصفهان بر کسی پوشیده نیست. از ایجاد مشاغل و درآمدهای قابل توجه در این حوزه و نهادینه کردن موسیقی اصفهان تا تقویت مناسبات فرهنگی با خواهر خوانده ها و ایجاد یک جریان شاد و مفرح برای مردم تماما از مزیت های اهمیت این حوزه است که با نگاه سرد و بی میل مسئولان اصفهانی مغفول مانده است.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی