عمومی

لوگو چیست؟ اهمیت لوگو + 3 کاربرد مهم آن

لوگو چیست؟ اهمیت لوگو + ۳ کاربرد مهم آن

تا به حال به این فکر کرده‌اید که در طول روز با چند آرم یا لوگو روبرو می‌شوید؟ همین الان به اطراف خود نگاه کنید، چند لوگو به چشمتان خورد؟ زمان استراحت، قدم زدن در پارک، خرید کردن یا استفاده از شبکه‌های اجتماعی مرتبا در حال برخورد با برندهای مختلف هستید. شاید بدون توجه از کنار آن‌ها عبور کنید، اما جالب است بدانید که این نمادها و آرم‌ها اهمیت زیادی برای برندینگ شرکت‌ها و کسب و کارها دارند. در دنیای امروز که رقابت زیادی در مشاغل به وجود آمده است، کسب و کارها باید از لوگوی مخصوص به خود برای تمایز از رقبا استفاده کنند. حتما سوالات زیادی در رابطه با اینکه اصلا لوگو چیست و طراحی لوگو برای شما پیش آمده است. در ادامه به معنی لوگو، انواع و اهمیت آن می‌پردازیم.

آرم یا لوگو چیست؟

در تعریف لوگو باید بگوییم که لوگو نوعی نشانه گرافیکی است که به شکل‌های مختلفی مانند نوشتار، سمبل، علامت یا ترکیبی از آن‌ها طراحی می‌شود. معنی لوگو را نشان‌واره یا آرم در نظر گرفته‌اند که از نظر رنگ، شکل، سبک حروف و … متفاوت و جالب است. این عنصر گرافیکی برای نشان دادن اهداف، خدمات و محصولات شرکت‌های تولیدی، تجاری، صنعتی و حتی کسب و کارهای کوچک و نوپا به کار می‌رود و اطلاعات مربوط به شرکت‌ها و کسب و کارها را در سریع‌ترین زمان به مخاطب نشان خواهد داد. از آنجایی که در ساخت انواع لوگو از خلاقیت زیادی استفاده می‌شود و لوگوها معمولا بصری و منحصر به فرد هستند، نتیجه‌ای که بر روی مخاطب می‌گذارند ماندگارتر است و در ذهن حک می‌شود.

در اکثر موارد با شنیدن نام یک برند اولین چیزی که به ذهن مخاطب می‌رسد، لوگوی آن است؛ برای مثال با شنیدن نام اپل، کوکاکولا و نایک، لوگوی آن‌ها در ذهن مخاطب نقش می‌بندد. توجه داشته باشید که در طراحی لوگو و آرم، حداقل‌ها بسیار مهم هستند؛ چرا که در عین زیبایی و جذابیت باید در حداقل زمان، مفهوم مورد نظر را به مخاطبان انتقال دهند.

تاریخچه لوگو

در بخش گذشته به سوال لوگو چیست پاسخ دادیم و معنی لوگو را برای شما شرح دادیم. سوالی که اکنون ممکن است به ذهن شما خطور کند این است که تاریخچه لوگو چیست و اولین باری که این نماد گرافیکی مورد استفاده قرار گرفت چه زمانی بود؟ آیا در گذشته نیز لوگوها از ارزش تجاری برخوردار بودند؟ اولین لوگویی که توسط محققان و تاریخ‌دانان باستان شناسی کشف شد، به دوره یونان باستان برمی‌گردد. در آن زمان به جای واژه لوگو از واژه آرم استفاده می‌شد که این کلمه ریشه یونانی دارد. در گذشته برای اهداف مختلف از لوگو یا آرم استفاده می‌شد.

یونانیان باستان برای اینکه بتوانند پیام‌های پنهانی به هم منتقل کنند از آن استفاده می‌کردند. کاربرد دیگر لوگو در آن زمان نیز مربوط به معرفی قوانین به مردم می‌شد. سکه‌هایی که از زمان روم و یونان باستان به جا مانده‌اند، دارای آرم‌هایی از پادشاهان آن زمان هستند. آشوری‌ها که اولین سازندگان فولاد بودند نیز به میزان زیادی از لوگو استفاده می‌کردند. در بابل، مصر و چین هم برای برقراری ارتباط و انتقال پیام از آن استفاده می‌شد.

در قرن ۱۳ و ۱۴ میلادی از لوگوها به عنوان علائم تجاری برای کشاورزی، بازرگانی و صنعت‌گری استفاده شد. استفاده تجاری از آرم یا لوگو به این زمان برمی‌گردد. به عنوان مثال کشاورزان با استفاده از آهن داغ، تمبرهایی درست می‌کردند و گاوهای خود را با کمک آن‌ها از دیگر گاوها تفکیک می‌کردند.

آغاز انقلاب صنعتی به قرن ۱۸ میلادی برمی‌گردد که در این دوره کسب‌ و کارها و تجارت گسترش یافتند و استفاده از نام تجاری و لوگو افزایش بیشتری پیدا کرد. با افزایش تولیدات، محصولات متنوعی وارد بازار شد که برای تمایز آن‌ها به آرم یا لوگو نیاز بود. افزایش هنرهای تجسمی نیز روند طراحی لوگو را بهبود بخشید. در اواخر دهه ۱۸۹۰، لوگوهای تجاری توانستند پیشرفت جدیدی پیدا کنند و در کل دنیا شناخته شوند.

اهمیت لوگو در کسب و کارها

همانطور که در تعریف لوگو اشاره کردیم، استفاده از این نشانه گرافیکی باعث شناخت سریع برند و ثبت آن در اذهان عمومی می‌شود. امروزه برخی کسب و کارها با وجود دارا بودن قیمت و کیفیت مناسب، فاقد لوگوی مخصوص هستند که این مسئله باعث عدم شناخت آن‌ها شده است. طراحی لوگو مانند تهیه تیزر تبلیغاتی یا عکس صنعتی بسیار مهم است و می‌تواند هویت یک کسب و کار را نشان دهد. در ادامه به اهمیت لوگو در کسب و کارها می‌پردازیم:

کمک به برندینگ

اگر اهداف بلند مدتی دارید و به فکر خلق برند مخصوص خود هستید، باید لوگوی مناسب با خدماتتان را طراحی کنید تا از همین ابتدا، زمینه برای برندینگ محصولاتتان فراهم شود.

نمایش حرفه‌ای بودن کسب و کار و اعتمادسازی

یک لوگوی مناسب، حرفه‌ای بودن و جدیت کسب و کار را نشان می‌دهد. شما با داشتن این ویژگی‌ها می‌توانید اعتماد مشتریان را جلب کنید.

جذب مشتریان جدید

در صورتی که محصول یا بسته‌بندی آن دارای لوگوی اختصاصی باشند، مشتریان متوجه اعتبار کسب و کار شما خواهند شد. در این صورت محصولات شما بیشتر فروش می‌رود و مشتریان در صورت رضایت، شما را به دوستان خود معرفی خواهند کرد.

چگونه لوگو انتخاب کنیم؟

برای اینکه بتوانید یک لوگوی جذاب برای برند خود داشته باشید، می‌توانید از یک گرافیست کمک بگیرید. اما اگر نمی‌توانید هزینه‌ای برای آن صرف کنید، خودتان با رعایت برخی نکات می‌توانید این کار را انجام دهید. در ادامه به نکات مهمی که در زمان انتخاب و طراحی لوگو باید به آن‌ها توجه کنید اشاره می‌کنیم:

    • همانطور که در تعریف لوگو بیان کردیم، این نشانه گرافیکی هویت برند شما را نشان خواهد داد. از عناصر نوشتاری و بصری مناسب با هویت تجارتتان استفاده کنید.
    • لوگوی برندهای موفق را بررسی کنید و از آن‌ها الهام بگیرید. توجه داشته باشید که لوگوی شما نباید شباهت زیادی به دیگر لوگوها داشته باشد.
    • برای طراحی انواع لوگو، سبک‌های مختلفی مانند کلاسیک، مینیمالیست، مدرن و … وجود دارد. بر اساس نوع برندتان سبک لوگو را تعیین نمایید.
    • انتخاب رنگ و فونت نشان‌واره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رنگ‌ها و فونت‌های مختلف تاثیر متفاوتی بر روی مخاطب خواهند داشت.
    • در نهایت نیز باید از یک ابزار لوگوساز برای ساخت لوگوی مورد نظرتان استفاده کنید.

انواع مختلف لوگو

آشنایی با انواع لوگو از اهمیت زیادی برخوردار است. شما چه یک طراح باشید، چه یک کارفرما باید انواع مختلف لوگو را بشناسید. در ادامه به انواع لوگو اشاره می‌کنیم:

لوگو مونوگرام

مونوگرام یا علائم اختصاری بر اساس تایپوگرافی طراحی می‌شود. معمولا لوگوهایی که به صورت مونوگرام طراحی می‌شوند، شامل یک یا چند حرف اول یا حتی خلاصه‌ای از اسم تجاری شرکت مورد نظر هستند.

لوگو تایپوگرافی

تایپوگرافی نیز یکی از انواع لوگو است که بر اساس فونت طراحی می‌شود. بسیاری از افراد نیز خلاقیت بیشتری به خرج می‌دهند و آن را به صورت دستی طراحی می‌کنند. لوگوهای تایپوگرافی امروزه به میزان زیادی استفاده می‌شوند.

لوگو تصویری

لوگوی تصویری بر پایه علائم تصویری و گرافیکی طراحی می‌شود. این نوع لوگوها با هدف زیبا‌سازی و مفهوم‌سازی استفاده می‌شوند و محدوده انتخاب وسیعی به طراح و کارفرما می‌دهند. علاوه بر این، تاثیری که تصاویر بر روی مخاطب می‌گذارند بیشتر خواهد بود.

لوگو مسکات

لوگو مسکات نشان‌دهنده شخصیت کسب و کار است. این شخصیت می‌تواند حیوان، انسان یا اشیا باشد. این لوگو به دلیل سبک رنگارنگ و کارتونی شکلی که دارد توجه بسیاری از افراد را جلب خواهد کرد.

لوگو مینیمال

وظیفه لوگوی مینیمال این است که به ساده‌ترین شکل ممکن، کسب و کار را نشان دهد. به عبارت دیگر لوگوی مینیمال با حداقل‌ها مفهوم را خواهد رساند.

لوگو سه بعدی

لوگوی سه بعدی یکی از جذاب‌ترین انواع لوگو است که بر اساس قواعد پرسپکتیو طراحی می‌شود. این لوگوها به دلیل خاص بودن، طرفداران زیادی دارند.

کاربردهای لوگو

شاید برایتان عجیب باشد که یک آرم کوچک و ساده چگونه این همه اهمیت دارد. لوگو کاربردهای فراوانی دارد و باعث موفقیت کسب و کار و تجارت خواهد شد. در ادامه به اصلی‌ترین کاربردهای لوگو می‌پردازیم:

ایجاد تمایز

لوگو یک نماد مخصوص به تجارت شما می‌دهد و شما را از رقبایتان متمایز خواهد کرد. قبل از انتخاب لوگو برای برند خود، لوگوی شرکت‌های رقیب را بررسی کنید تا از آن‌ها متمایز شوید.

ایجاد ارتباط

یک لوگوی مناسب با استفاده از رنگ و فرم، اطلاعات مهمی در رابطه با شرکت و کسب و کار شما به مشتریان ارائه خواهد داد. برای این منظور، لوگو باید بازتاب کننده‌ی نوع فعالیت و ویژگی‌های کسب‌وکار شما باشد.

یادآوری برند

لوگو می‌تواند تاثیر زیادی بر روی مخاطب بگذارد. این تاثیر اولیه باعث می‌شود که برند شما در ذهن مشتریان بماند. همان‌طور که لوگوهای معروفی چون نایک، اپل، مایکروسافت و … در ذهن شما حک شده، داشتن یک لوگوی جذاب، همیشه معرف کسب‌وکار شما خواهد بود و به عنوان یک شناسنامه برای کسب‌وکارتان، محسوب خواهد شد.

جمع بندی

در این مقاله به معنی لوگو چیست، کاربرد و انواع آن پرداختیم و شما متوجه شدید که انتخاب یک لوگوی مناسب برای جذب مخاطب اهمیت زیادی دارد. اگر چه در زمان راه‌اندازی یک کسب و کار مسائل زیادی برای رسیدگی وجود دارد، اما نباید از اهمیت لوگو غافل شوید. طراحی لوگو نوعی سرمایه‌گذاری برای برند شما محسوب می‌شود و با گذشت زمان نیز بر ارزش آن افزوده خواهد شد. هر چه سریع‌تر برای ساخت انواع لوگوی مناسب اقدام کنید، برند شما زودتر شناخته می‌شود. پس فراموش نکنید که برای برند خود یک لوگوی حرفه‌ای و پرمفهوم طراحی و انتخاب کنید.

منبع : drways.com
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی