خبر

راه اندازی سامانه قیمت تمام شده درشهرداری تهران

راه اندازی سامانه قیمت تمام شده درشهرداری تهران

بازار: احسان متولیان با بیان اینکه «منفعت مالی و کسب اعتماد مردم» مهمترین هدف در جذب سرمایه گذاری های خرد مردمی و هدف ما در برگزاری همایش است، گفت: اعتقاد داریم شهرها بدون مشارکت مردم توسعه و پیشرفتی نخواهند داشت و این پول های خرد مردم است که می تواند یک شهر را بسازد.

به گزارش ستاد خبری «همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر»، احسان متولیان، دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران و دبیر اجرایی همایش، در نشست خبری «همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر» که با حضور علی نمکی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، دبیر انجمن مالی ایران و دبیر علمی همایش، محسن رنجبر؛ معاون امور شهرداری‌ها بانک شهر و رئیس شورای سیاستگذاری همایش و جمعی از اصحاب رسانه ظهر شنبه (یازدهم آذرماه۱۴۰۲) در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار شد، در تشریح اهداف، محورها، اقدامات و برنامه‌های همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر گفت: نهضت تامین مالی شهر و چرایی نیاز به این نهضت، نهضت تامین مالی شهر چالش‌ها و راهکارها، منابع تأمین مالی و درآمدی شهرداری‌ها، درآمد پایدار و توسعه شهر، چگونگی افزایش درآمدهای پایدار، فرصت‌ها و چالش‌های تأمین مالی شهر، تأمین مالی شهر و آموزش، از جمله محورها و اهداف برگزاری این همایش است. در بخش ویژه این همایش نیز موضوعاتی چون فرصت‌ها و چالش‌های تامین مالی شهر در کشور؛ شرکت‌های دانش بنیان و تامین مالی شهر و مشارکت بخش خصوصی؛ تامین مالی شهر و بازار سرمایه و قانون بودجه عمومی و تامین مالی شهر؛ مورد بحث و تبادل نظر کارشناسان و متخصصان این حوزه قرارخواهد گرفت و راهکارهای مناسب با آن ارائه خواهد شد.

وی افزود: همایش نهضت تامین مالی شهر شروع یک حرکت برای جذب سرمایه های خرد مردم در توسعه مدیریت شهری است و در ۶ ماهه نخست پس از برگزاری این همایش ما قصد داریم به کارمندان، مدیران ارشد و کارشناسان شهرداری ها ابتدا آموزش دهیم که چطور با سرمایه های خرد مردم در بازار سرمایه گذاری رفتار کنند.

وی افزود: وقتی می توانیم از مردم دعوت کنیم وارد سرمایه گذاری در پروژه های مدیریت شهری شوند، ابتدا باید پرسنل شهرداری ها آموزش کافی برای برخورد و مواجه با سرمایه های خرد مردم را داشته باشند.

دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با بیان اینکه همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر با شعار «شهرمان را با همت شهروندانش می‌سازیم» از ۲۱ الی ۲۴ آذرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار می‌شود، گفت: این همایش با همکاری مجمع شهرداران کلانشهر ایران؛ بانک شهر و انجمن مالی ایران برگزار خواهد شد. از روز ۲۱ تا ۲۴ آذرماه نمایشگاهی با حضور دست اندرکاران مالی برپا خواهد شد که قرار است در حاشیه آن تفاهم نامه‌هایی مابین شهرداری ها، شرکت های سرمایه گذاری و نهادهای مالی امضا شود و در بخش نمایشگاهی، نهادهای مالی، بانک‌ها و شرکت های تامین سرمایه شرکت می‌کنند تا ایده‌ها و برنامه‌های خود را ارائه نمایند، همچنین در دو روز ابتدای برگزاری این همایش پنل های آموزشی با هدف آموزش کارکنان شهرداری ها برگزار خواهد.

مشاور شهردار تهران گفت: بحث اعتماد سازی در بازار سرمایه نیز به سیاست های دولت برمی گردد، بحمدلله دولت جناب آقای رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم موفق شده است اعتماد از دست رفته در گذشته را امروز به جامعه برگرداند. وقتی ما امروز ثبات ارزی داریم و دولت در خصوص واردات خودرو مقاومت نکرده است و دست مردم را امروز باز گذاشته است. وزیر صمت نیز برای بهتر شدن وضعیت معیشتی مردم از هیچ تلاش و حمایتی فروگذار نیست همه اینها باعث می شود اعتماد به سمت مردم برگردد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مدیریت شهری هیچگاه منفعت مردم را رها نخواهیم کرد، افزود: کاری در شهرداری اثرگذار و ماندگار خواهد بود که برای مردم نفع داشته باشد.

متولیان با ذکر مثالی عنوان کرد: در حوزه حمل و نقل شهری در شهر تهران تکمیل سامانه مترو بالغ بر ۵۰۰ همت، سرمایه گذاری نیاز دارد و بودجه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ در پایین ترین سقف در نظر گرفته شده ۷۵ همت است. شهردار محترم جناب زاکانی مجموعه مترو را به سمتی می برند که بتوانند سرمایه های خرد مردم بدون آموزش و تجربه خاص را جذب کنند تا بتوانند برای تکمیل این شبکه پول تزریق کنند و هم مشکل شهرداری در این باره مرتفع گردد.

دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران افزود: قدم بعدی ما در برگزاری همایش نهضت تامین مالی شهر این است که به کمک اصحاب رسانه بتوانیم به مردم آگاهی های لازم را در جهت اعتماد سازی و اجرای ایده های خلاقانه در مدیریت شهری بدهیم و قسمت دیگری مبنی بر اطلاع رسانی محله محور در تمام شهرهای کشور داریم.

متولیان با اشاره به اینکه پروژه هایی هست که در سطح محله ای تعریف می شود و مردم آن محله و منطقه از طریق سراهای محله، مساجد، پارک‌ها و پایگاه‌ های مردمی اطلاع رسانی می‌شوند، افزود: مشارکت مردمی در مقیاس کوچکتر صورت می‌گیرد و امید است مردم مدیریت اجرای این پروژه ها را در دست بگیرند.

متولیان گفت: بانک شهر یک بانک خصوصی به لحاظ قانون تجارت است ولی به دلیل اینکه بیش از ۷۰ درصد از سهام آن متعلق به شهرداری‌ها است در واقع بانک شهر یک نهاد عمومی غیر دولتی محسوب می شود به این معنی که یک بانک خصوصی نیست. در واقع سرمایه گذاران اصلی بانک شهر شهرداری ها هستند و در پروژه هایی که بانک شهر به ما تضمین می کند خود شهرداری ها تضامین کافی را ارایه می دهند.

وی افزود: به این معنی که ضامن اصلی به دو طریق خود شهرداری ها هستند؛ یکی اموال و دارایی ها که دارند و دوم سهمی که به صورت قطعی از مالیات بر ارزش افزوده دیده شده است. در بودجه سنواتی هم دولت معادل همان سهم را برای خودش می بیند، یعنی اگر سهم شهرداری ها چهار درصد از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده است، سهم دولت نیز همان چهار درصد است. معمولا دولت این عدد را یک تخمینی می زند و در بودجه سنواتی می بیند و آن را تضمین شده می پندارد و دولت مشابه آن را برای شهرداری ها می بیند. در واقع رکنی که مواجه دارد با مردم و بازار سرمایه، بانک شهر است.

دبیر اجرایی همایش و نمایشگاه نهضت مالی تامین مالی بیان کرد: قصد داریم تا پایان سال جاری” سامانه قیمت تمام شده” را در شهرداری ها مستقر کنیم. شهرداری ها می توانند هزینه اداره شهرداری و اداره شهر را از طریق استقرار این سامانه کنترل کرده و کاهش دهند.

در ادامه علی نمکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دبیر انجمن مالی ایران و دبیر علمی همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر گفت: در حوزه توسعه دهندگان حرفه‌ای، اشخاص و سرمایه گذاران می توانند به رفع نیازهای عمرانی شهر کمک کنند و یکی از راهکارهای ما این است که از سرمایه های خرد مردم برای توسعه شهر استفاده کنیم.

دبیر علمی همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر گفت: در حوزه توسعه دهندگان حرفه‌ای، اشخاص و سرمایه گذاران می توانند به رفع نیازهای عمرانی شهر کمک کنند و یکی از راهکارهای ما این است که از سرمایه های خرد مردم برای توسعه شهر استفاده کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: هفته آینده قرار است نشستی چهار روزه داشته باشیم تا به شهرداری ها و متولیان اقتصادی و فعالان بازار مالی کشور آموزش های لازم را در خصوص ابزارهای جذب سرمایه گذاری را آموزش دهیم.

نمکی با بیان اینکه اعتقاد داریم در تامین منابع مالی پنج رکن تاثیرگذار وجود دارد، گفت: برای اینکه نهادهای مالی درک بهتری از پویایی شهر داشته باشند رعایت پنج رکن لازم است، رکن اول شهرداری ها، رکن دوم نهادهای مالی، رکن سوم توسعه دهندگان حرفه‌ای و نهادهای سازنده ای که فعال هستند، رکن چهارم دولت و رکن پنجم مردم هستند.

در ادامه محسن رنجبر معاون امور شهرداری های بانک شهر و رئیس شورای سیاستگذاری همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر گفت: به دنبال یک مدل برای مشارکت بیشتر مردم در پروژه ‌های عمرانی شهر هستیم و امیدواریم با اجرای مدل “شهر همگرا” از مشارکت مردم به عنوان متولیان اصلی و بحث اقتصاد و محیط زیست و فرهنگ اجتماعی در تمام ارکان مدیریت شهری استفاده کنیم.

رنجبر ادامه داد: بانک شهر به عنوان یک بانک تخصصی وارد فضای جدیدی در نهضت تامین مالی شهر شده است تا علاوه بر ارایه تسهیلات و اوراق مشارکت به عنوان یک نهاد تخصصی، زبان مشترک بین شهرداری ها و بازار سرمایه باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: امیدواریم با اجرای مدل شهر همگرا از مشارکت مردم به عنوان متولیان اصلی و بحث اقتصاد و محیط زیست و فرهنگ اجتماعی در تمام ارکان مدیریت شهری استفاده کنیم.

معاون امور شهرداری های بانک شهر گفت: متاسفانه ممکن است فضای بازار پول و سرمایه کمتر مورد اعتماد مردم باشد، چرا که در گذشته اتفاقاتی رخ داد و باعث شد ذهن مردم نسبت به سرمایه گذاری و مشارکت بازار سرمایه دچار تشویش شود، به مردم حق میدهیم که برای سرمایه گذاری های خرد و کلان از ما تضمین بخواهند. بانک شهر به عنوان یک بانک تخصصی وارد فضای جدیدی در نهضت تامین مالی شهر شده است تا علاوه بر ارایه تسهیلات و اوراق مشارکت به عنوان یک نهاد تخصصی، زبان مشترک بین شهرداری ها و بازار سرمایه باشد.

وی خاطرنشان کرد: در دوره جدید به دلیل فضای خوبی که توسط بانک شهر در سود آوری به وجود آمده، امید است مشارکت های بیشتری را از مردم داشته باشیم و در واقع در نهضت تامین مالی شهر بانک شهر مانند یک زه در پشت کمان قرار می گیرد.

رنجبر گفت: از یک طرف شهرداری ها هستند و از طرف دیگر مردم به عنوان توسعه دهندگان حرفه‌ای و مردم عادی هم از طریق تشکلی که در صندوق های خاص برای پروژه ها پیدا می کنند، بانک شهر ابزارهای فنی خود را در اختیار می گذارد.

وی با بیان اینکه شهرداری ها وابسته به مردم هستند، افزود: وقتی کلمه نهضت را در این همایش به کار برده ایم به این معنی است که بتوانیم با ایجاد هم افزایی کلان میان سرمایه گذاران و مدیران شهری گامی اساسی در اداره مدیریت شهری برداریم.

رئیس شورای سیاستگذاری همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر با بیان اینکه نهضت تامین مالی شهر کیفیت زندگی مردم را افزایش خواهد داد، اظهار کرد: با تحقق نهضت تامین مالی شهر کسب و کارها رونق می گیرد، ما در برگزاری این همایش به دنبال چرخه بهبود هستیم تا با استفاده از علم اقتصاد، بازار پول و سرمایه اوضاع اقتصادی و کیفیت زندگی مردم بالا برود.

در حاشیه برگزاری این نشست خبری، پوستر همایش و نمایشگاه نهضت مالی تامین مالی در حضور اصحاب رسانه رونمایی شد.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی