خبر

چین توان انتقال تکنولوژی به خودروسازی کشور را ندارد| اولویت وزارت صمت حل مشکلات تولید خودرو باشد

چین توان انتقال تکنولوژی به خودروسازی کشور را ندارد| اولویت
وزارت صمت حل مشکلات تولید خودرو باشد

بازار؛ گروه خودرو: واردات خودروهای برقی، تجهیز تاکسیرانی به محصولات پاک و اصرار به توسعه این محصولات بدون در نظر گرفتن شرایط جوی و زیرساختی کشور، نشان از عدم توجه وزارت صمت به ساختار صنعت خودرو دارد. از زمان سکان داری عباس علی آبادی در وزارت صمت تولید خودرو روند افت را به جای افزایش دنبال کرده است. تداوم این وضعیت در سه ماه پایانی سال جاری زنگ خطر افزایش قیمت خودرو در بازار آخر سال را به صدا در آورده است. شاید زمان آن رسیده که وزارت صمت راهبردی مشخص برای افزایش تولید و توسعه محصولات تدوین کند، برای بررسی این مسائل با سعید مدنی مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا به گفت و گو پرداختیم:

متاسفانه به دلیل سیاستگذاری اشتباه تا پایان سال تیراژ تولید به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه نیز نخواهد رسید

* باتوجه به آمار تولید خودروسازان نگرانی از افزایش قیمت خودرو در ماه پایانی سال وجود دارد، به نظر شما تا آخر سال چه تعداد خودرو تولید خواهد شد؟

وزارت صمت باید در گام نخست مشکلات فعلی خودروسازان را حل کند، این وزارتخانه باید بداند که صنعت خودرو کشور ظرفیت تولید محصول بیشتر از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه را سالانه دارد. اما متاسفانه به دلیل سیاستگذاری اشتباه تا پایان سال تیراژ تولید به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه نیز نخواهد رسید.

* وضعیت خودروسازان بخش خصوصی برای افزایش تولید و توسعه سبد محصول چگونه است؟

خودروسازان بخش خصوصی در حال افزایش تیراژ هستند، این برنامه باید مشروط بر ساخت داخل قطعات خودروهای مونتاژی دنبال شود. وزارت صمت باید در بخش خصوصی فقط سیاست های کلی تولید را مشخص کند تا توسعه محصول و داخلی سازی آغاز شود، نباید فراموش کرد که تولید هر محصولی ابتدا با مونتاژ آن آغاز می شود. هرچند که تعدادی از شرکت های خودروساز بخش خصوصی در کشور خطوط کامل تولید را در اختیار دارند، با تکیه به این ظرفیت باید ارتباط آن ها با قطعه سازان رشد و براساس قوانین و مقررات آن ها را مکلف به داخلی سازی کرد.

ایران خودرو و سایپا با چالش های بدهی به زنجیره تامین، زیان انباشت و عدم توان تامین حقوق پرسنل مواجه هستند

* خودروسازان دولتی در شرایط فعلی برای افزایش تولید با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

در حال حاضر بزرگترین مشکل ایران خودرو و سایپا کمبود نقدینگی است، ایت دو خودروساز به دلیل سیاست های اشتباه در گذشته با چالش های بدهی به زنجیره تامین، زیان انباشت و عدم توان تامین حقوق پرسنل مواجه هستند. تازمانی که این مشکلات بهبود نیابد، خودروسازان نمی توانند به سمت ارتقا کیفیت محصولاتشان حرکت کنند.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - چین توان انتقال تکنولوژی به خودروسازی کشور را ندارد| اولویت
وزارت صمت حل مشکلات تولید خودرو باشد

* به بحث بهبود کیفیت اشاره کردید، چرا این موضوع در صنعت خودرو هیچگاه اجرایی نمی شود؟

بهبود کیفیت فرآیند پیوسته در صنعت خودرو دارد، اما برای ارتقا آن مشکلات فعلی مانع هستند. همانطور که پیشتر اشاره کردم تا زمانی که نقدینگی تامین نشود، افزایش تولید و کیفیت محقق نخواهد شد. معتقدم واردات خودرو باید در شرایطی انجام شود که تولید خودرو به ظرفیت اسمی خود رسیده باشد، در اوج واردات خودرو به کشور بیشتر از ۱۰۰ هزار دستگاه راهی بازار نشد. وزارت صمت باید مطلع باشد که واردات خودرو دست دوم به جای صفر کیلومتر می تواند چالش جدی ایجاد کند.

هیچ خودروسازی نمی تواند بدون صادرات رشد کند، این معقوله نیز نیازمند ارتباطات مناسب با زنجیره تامین جهانی است

* چرا صنایع خودروسازی در صادرات محصولات خود مشکل دارند؟

ابتدا باید اشاره کنم که هیچ خودروسازی نمی تواند بدون صادرات رشد کند، این مقوله نیز نیازمند ارتباطات مناسب با زنجیره تامین جهانی است. متاسفانه برنامه های توسعه ای صنایع خودروسازی نگاه صادراتی و رقابت در بازارهای جهانی ندارد.

* وزارت صمت با توجه بیش از اندازه به واردات خودروهای برقی، برنامه تولید را فراموش کرده است. به نظر شما برای تولید خودروهای پاک این وزارتخانه باید چه شیوه ای در پیش بگیرد؟

واردات یا مونتاژ خودروهای برقی فقط وابستگی ما را به یک کشور بیشتر می کند، چین قدرت انتقال دانش فنی ندارد و صنعت خودرو در این کشور با «کپی کاری» رشد کرده است. در تولید خودروهای برقی اگر بخواهیم فقط به چین تکیه کنیم، فقط مونتاژ کار خواهیم بود. وزارت صمت باید فضای رقابتی در تولید خودروهای برقی با فراهم سازی همکاری طراحان، قطعه سازان و خودروسازان بزرگ دنیا با صنعت خودرو خودرو داخل ایجاد تا بتوانیم در تولید محصولات برقی خودکفا شویم.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی