استارت آپ ها یا استارتاپ چیست ؟

بدون دیدگاه


امروزه تبلیغات استارت آپ ها ( که با ۳ واژه ی استارتاپ یا استارت آپ یا استارت تاپ نوشته می شود ) در رسانه های ایرانی نیز بشدت در حال گسترش هست و برنامه های تلوزیونی جدای از اینکه حامیان خود را استارت آپ معرفی می کنند از آن طرف برنامه های تلوزیونی دیگری هستند که در مورد ایده و استارت آپ صحبت می کنند در حالی که تا ۲ سال پیش هیچ کس اصلا نمی دونست استارت آپ چی هست و به چی می گویند استارت آپ ولی امروزه توجه زیادی به آن می شود و البته ای توجه هم فقط و فقط در ایران به این زمان کشیده شده است در حالی که در کشورهای پیشرفته و بخصوص آمریکا استارت آپ ها همچون جواهرات و گنج های بزرگ مورد توجه سرمایه داران هست تا با خرید سهام استارت آپ های در حال پیشرفت سرمایه ی میلیونی خود را در عرض کمتر از ۱ الی ۲ سال به سرمایه چند میلیاردی تبدیل کنند.

startup

در سالهای گذشته کلمه startup در اینترنت هم خیلی رشد کرده و نشانگر یک فناوری و نوآوری در اینترنت و موبایل ها هست ( البته در دنیای خارج از اینترنت هم صادق هست اما به دلیل رشد چشمگیر در دنیای مجازی این واژه فقط در سطح دنیای مجازی مطرح و شناخته شده است ) در حقیقت استارت آپ راه و روش نوینی هست که ازطریق وب سایت یا اپلیکیشن مورد استفاده ی مردم باشد و رشد سریع در بین مردم داشته باشد و  نمونه ی استارت آپ می توان از آپارات اسم برد که یک استارت آپ ایرانی هست که بعدها اپلیکیشن آپارات هم طراحی شد و هم اکنون ارزش مالی آپارات چند میلیون دلار شده ( حدود ۳۰ میلیون دلار ارزش گذاری شده ) و درحالی که کمتر از ۵ سال از عمر آن می گذرد و این یعنی همان رشد سریع و فوق العاده استارت آپ ها که رشد آنها حتی قابل مقایسه با یک پتروشیمی بزرگ میدان نفتی هم نیست .

معنی اسارت آپ از دیدفرزاد فرضی پور

تعریف استارت آپ از دید Ebays و از نظر من ( فرزاد فرضی پور ) این است که استارت آپ ها معمولا حاصل تفکر و ذهن خلاقِ ۱ الی ۲ نفر می باشد که با اراده و پشتکار باورنکردنی ( از دید تماشاگران ) ایده و فکر خود را عملی کرده باشند و مردم با ذوق و علاقه از ثمره ی تلاش آنها که ممکن است یک اپلیکیشن و یا یک سایت باشد ، استقبال کنند و با رشد خیلی سریع و زیاد در سطح کشوری یا قاره ای یا جهانی مطرح شوند که معمولا در اکثرمواقع صاحبان استارت آپ ها انسانهای پولداری می شوند ( که جدیدا هم همه استارت آپ واتس آپ را برای این موضوع مثال می زنند .. زیرا که صاحبان این اپلیکیشن نرم افزار خود را به قیمت ۱۹ میلیارد دلار فروختن ( ۶۶هزاز میلیارد تومان به عبارتی ۲۲برابر آن ۳۰۰۰میلیارد توامان پولی که از بیت المال ایران دزدیدن ) و خریدار این اپلیکیشن کسی نبود جز مارک زاکنبرگ صاحب فیس بوک . به هر حال اپلیکیشن واتس آپ همه ی شرایط یک استارت آپ را داشت و توسط ۲ خالق ساخته شدو هدایت شد و با رشد سریع و زیاد در سطح جهانی مطرح شد و در آخر به ارزش مالی زیادی دست یافت ).

البته تعریف استارت آپ به این شکل هم هست که ،‌استارت آپ یک کمپانی با حدود ۸۰ نیرو با یک ساختمان بزرگ هست که در سطح جهانی به عنوان یک برند نوپا و تازه تاسیس معروف شده باشند .

حامی مالی اسپناسر استارت آپ

استارت آپ ها به دلیل رشد بالایی که دارند حامیان مالی فوق العاده ای هم جذب می کنند و خیلی ها حاضر هستند برای فکر و ایده و خلاقیت ها میلیون ها دلار هزینه کنند . کسانی که این سرمایه گذاری را می کنند باهشو ترین تاجران دنیا هستند و چیزی کمتر از ایده پرداز ها و مدیران استارت آپ ها کم ندارند .

در این میان نظریه ای هم هست به این عنوان که زمان بنام ماندن استارت آپ ها حدود ۳ سال هست و استارت آپ ها در طول ۳ سال که بشدت در حال رشد هستند بشدت هم معروفیت کسب می کنند و به عنوان استارت آپ شناخته می شوند ( حتی مردم عادی هم این رشد را درک می کنند و واژه ی استارت آپ را به آن می دهند ) و بعد از گذشت ۳ سال معمولا استارت آپ ها به یک جایگاه رسییدند توسط کمپانی های بزرگ خریداری می شوند . در نتیجه استارت آپ ها را باید اینطور شناخت که چاچوب و سیاست کاری به شکلی دارند که قابلیت رشد سریع داشته باشند و موقعیت خوبی برای رشد به دلیل ویژگی و جایگاه خود داشته باشد .

در یک توضیح دیگر در مورداستارت آپ می توان گفت که استارت آپ به شرکت ها و کمپانی ها نوپای می گویند که با ایده و فکر تازه و خلاقانه شروع می کنند و به سرعت رشد می کنند و به درآمد می رسند که می توان در تاریخ به دنبال اسم های شناخته شده تر نظیر گوگل و مایکروسافت اشاره کرد که در زمانی استارت آپ بوده اند که الان هر کدام از این شرکت ها می توانند به تنهای مخارج مردم یک کشور را بپردازند ! .

ایده و فکر و خلاقیت

راسل بنیانگذار استارت آپ سیتگیک seatgeek ( یک جستوگر بلیط هست ) در مورد استارت آپ نظرخوبی دارد و می گوید که ،‌زمانی که صاحبان استارت آپ خودشان احساس کردند که دیگر آن رشدسابق را ندارد و فکر آن ها به موفقیت رسیده و درآمد میلیونی را کسب کرده ،‌آن زمان باید از واژه ی استارت آپ استفاده نکنند و استارت آپ آنها احتمال زیاد ۳ سالگی خود را رد کرده است .

اسپانسر و حامی و حمایت از استارت آپ

در کشور خودمان شرکت های معدودی هستند که از استارت آپ ها حمایت مالی می کنند و از ایده پردازها می خواند که فکر خود را با حمایت مالی آنها عملی کنند ( از جمله همین سایت ebays نیز حامی استارت آپ ها می باشد و کافی هست با مدیریت هماهنگ کنید و در رابطه با فکر و استارت آپ خود صحبت کنید تا بعد از جلب نظر مدیریان تامین مالی شوید  ) کشور ما به دلیل شرایطی که دارد مکان خوبی برای رشد استارت آپ ها هست و رشد به نسبت جهانی سریعتر هم می شود اما هنوز ایده پردازها به قول معروف دل به دریا نزده اند و خیلی ها فکر خود را در یک note هم ننوشته اند و بعد از ماهها فراموش می کنند و یا این جمله را بعد ۱ سال می گونند که ، اٍ ،‌این سایت را زمانی منم به فکرش بودم ! .

 

آسیب های استارت آپ آسیب ها در استارت آپ 

در مورد استارت آپ ها مواردی هست که باید در نظر داشته باشید تا به اشتباه نه افتید و در زیر به یازده مورد اشاره می شود

  • احتیاط در استارت آپ :

همیشه به اندازه ای که مفید باشه به کار خود شک داشته باشید و هرکاری را که خواستید انجام دهید باکمی احتیاط جوانب آن را بررسی کنید تا از ریسک زیادی هم جلوگیری کرده باشید .

ممکنه شما با انگیزه ای تلافی جویانه وارد یک کار شوید . مثلا چون اطرافیان شما مخالف شما بوده اند شما با جدیت و لجبازی بدون بررسی و آنالیز بیشتر استارت آپ خود را شروع کنید و اینجا ممکن هست به بمبست بخورید و ضرر مالی و روحی شدیدی بخورید در نتیجه اگر اطرافیان شما مخالف هست شما با احتیاط بیشتری جلو بروید و به آن ها با قدرت ثابت نکنید که شکست خوردید بلکه با احتیاط ثابت کنید .

  • توجه به سرمایه استارت آپ :

هرچقدر می توانید به سرمایه خود توجه کنید و کاری نکنید که بعدا مجبور شوید پروژه را برای مدتی متوقف کنید تا پولهای جذب یا جمع کنید که پروژه به کارش ادامه دهد و همیشه سرمایه موجود را رو به اتمام تصور کنید .

  • ثبت استارت آپ :

همیشه امتیاز استارت آپ خودتان را ثبت کنید و در هر نهادی که می توانید سیستم و سایت و اپلیکیشن خود و فکر خود و نشان و لوگو و آرم و معروفیت خود را ثبت کنید و فراموش نکنید که ممکن هست رقیب تازه وارد شده ی شما این کار را بکند و شما را از دور با پرداخت جریمه خارج کند  ( البته در ایران فعلا اتفاق نمی افتد و جای نگرانی نیست ) .

  • عدم دخالت در استارت آپ :

اگر فکر شما عملی شده و مدیریت چند برنامه نویس وطراح و .. بر عده ی شما هست خیلی به جزئیات کار آنها وارد نشوید و مدام دخالت نکنید و اجازه دهید اشتباهات کوچک خودشان را ، خودشان تشخیص دهند و برطرف کنند .

  • جدیت در استارت آپ‌ :

ممکن است شما به دلیل رشد سریع استارت آپ نیاز داشته باشید که استخدام و جذب نیروی عجولانه ای داشته باشید و این یعنی خطر در جذب نیرو که اگر چنین شد از افراد ضعیف و ناکار آمد جذب کردید بعد از شناسایی آنهارا از استارت آپ کنار بگذارید و دنبال نیروهای متخصص و قوی باشید . آنها منتظر شما هستند .

  • اهمیت تبلیغات استارت آپ :

چنانچه استارت آپ شما در حال رشد هست و اگر روزی ۱ ساعت وقت آزاد دارید آن را اختصاص بدید به بخش تبلیغاات استارت آپ و فراموش نکنید تبلیغات در استارت آپ ها غوغا می کند .

  • دیدن نظرات مشتری های استارت آپ ها :

همیشه به نظرات و انتقادات مشتری ها و استفاده کننده ها دقت کنید و هر طور شده از برجسته ترین انتقادها استقبال کنید و توجه کنید و فراموش نکنید مخاطبان هستند که شما را به اوج رسانده اند و استارت آپ موفق همیشه راه ارتباطی برای دریافت شکایات و ایرادات و ضعفهای استارت آپ می گذارد .

  • مشکلات استرات آپی :

از مشکلات پیش آمده در مسیر رشد استفاده کنید و نه تنها مشکل را برطرف کنید بلکه طوری برطرف کنید که به امتیاز تبدیل شود و به این مشکلات در زمان مناسب بخوبی فکر کنید .

  • شکست در استارت آپ :

معمولا استارت آپ های نوپا و تازه تاسیس شکست می خورند و این شکست چندبار هم تکرار می شود و مدیران استارت آپ ها نباید فراموش کنند که شکست در ابتدای کار استارت آپ ها چیزی معمول شده و همین شکست ها هست که با اراده ها را به قله می رساند و کسانی که پشتکار دارند موفق می شوند و کسانی که پشت کار ندارند شکست را قبول می کنند و شکست آنها را از دور خارج می کند .

 

استارت آپ ویکند Startup Weekendاستارت آپ ویکند ایران

استارت آپ ویکند در چند شهر ایران ( احتمالا ۱۵ شهر )‌ سابقه ی برگزاری دارد و البته این حرکت جهانی تا بحال نزدیک به ۵۰۰ شهر دنیا برگزار شده و ایده های فوق العاده موفق به جلب توجها شده اند و سرمایه و حامی جذب کرده و به موفقیت رسیده اند . در ویکند ۳ روز زمان برای بررسی استارت آپ ها سپری می شود و داوران ویکند افراد سرشناس این حوزه هستند و نماینده های اسپانسرهای مالی هم افراد برجسته این گردهمایی می باشند که چشم ها روی این افراد دوخته می شود والبته بعد از مطرح شدن ایده ها و معرفی استارت آپ ها همین چشمها به سمت کسانی می رود که استارت آپ خوبی را موفق به معرفی کرده باشند.

در کشور ما در تاریخ شهریور سال ۱۳۹۱ اولین ویکند برگزار شد و مکان آن نیز تهران بود.

روز اول ویکند

در روز اول Startup Weekend استارت آپ ویکند افراد شرکت کننده ایده های خودشان را مطرح می کنند تا تاپترین آنها توسط حاضرین انتخاب شود؛

روزدومl ویکند استارت آپ

سپس روز دوم ویکند به شکل های گروهی تیم تشکل می شود که ممکن هست شامل برنامه نویس php یا asp و طراح رابط کاربری و گرافیست و تحلیل گر و مدیر فنی و یک فرد فعال که قبلا استارت آپ موفقی داشته به عنوان راهنما و مسئول هدایت تیم دور هم در میزی جمع می شوند و فکر ایده پرداز را به شکل تیمی عملی می کنند . یعنی کدنویسی می شود طراحی می شود و تلاش می شود بخشهای اصلی ایده آماده شود؛

روز سوم استارتآپ ویکند

و در روز سوم ویکند جمع بندی ها انجام می شود و با خروجی گرفتن یک نسخه از طرح سعی می کنند نمونه ی اولیه را برای نمایش در روز سوم ویکند آماده کنند ودربعد از ظهر پر از استرس و کنجکاوی روز سوم ویکند افراد آماده می شوند تا از طرح خود فداع کنند و از نظر به سود دهی و کار آمدی و بازار هدف و مخاطبان به داوران توضیحات می دهند . در این میان ۳ گروه به عنوان تیم اول تا سوم انتخاب می شوند و حال این گروه و تیم ها می توانند حامی مالی نیز جذب کنندکه بستگی به قدرت و پتانسیل مکان برگزاری استارت آپ ویکند دارد که چه شرکت هایی در انجا حضور داشته باشند . در ضمن ممکن هست تیم اول جواز شرکت در ویکند جهانی را داشته باشد و اگر اینطور شد ممکن هست غول های بزرگی مثل گوگل و فیس بوک حامی استارت آپ شما با مبالغ چند میلیون دلاری باشد که ضمن تحول در کار شما زندگی شما را نیز دگرگون خواهد کرد .

نمونه هایی از استارت آپ های موفق ایران

اکونومیست۳ شرکت ایرانی را در سال گذشته به عنوان برترین استارت آپ ایرانی معرفی کرده که بعد از معرفی این ۳ شرکت خودمان با بررسی ها تعداد دیگری از استارت آپ ها را معرفی می کنیم که در جایگاه خوبی هستند .

استارت آپ دی جی کالا

استارت آپ سایت بررسی و انتخاب دی جی کالا که سال های گذشته به ارزش ۱۵۰میلیون دلار دست یافت و امروزه معروفترین سایت ایرانی نیز شده و زاده ی ۲ برادر دو قلو بنام محمدی می باشد که این دو برادر داستان خود را اینطور بیان می کنند که در حدود ۱۰ سال گذشته اقدام به خرید دوربین عکاسی کردند که به دلیل نا آگاهی خودشان در خریدشان اشتباه بزرگی کردند و این شد که بفکر سایتی باشند که مشخصات فنی دوربین عکاسی را بنویسد که دی جی کالا متولد شد و رفته رفته با افزایش بازدید بخش فروش را هم به آن اضافه کردندکه سود چندصد میلیونی را تجربه کردند و در نهایت با حدود ۱۶ هزار فروش در ماه های گذشته برترین فروشگاه خاورمیانه شده اند و هم اکنون در رتبه ۴ الکسا حضور دارند .

اگر مبلغ ۱۶هزار فروش را بر اساس هر محصول تنها ۴۵۰٫۰۰۰ تومان حساب کنید به عدد بزرگ ۷٫۲ میلیارد تومان فروش در روز و ۶۱میلیون دلار فروش در ماه می رسیم که مبلغ فوق العاده بزرگی هست و همی باعث شده که کارکنان رسمی دی جی کالا به نزدیک ۹۰۰ نفر برسد . ارزشگذاری فعلی سایت استارت آپ دی جی کالا قطعا خیلی بیشتر از ۱۵۰ میلیون دلار می شود و حتما از ۱ میلیارد دلار رد شده است ( چون زمانی که ۱۵۰ میلیون دلار ارزشگذاری شد کمتر از ۲۰۰۰ فروش در روز داشت ‌) .

استارت-آپ-آپارات-aparat

استارت آپ aparat زاده ی فکر شکوری مدیر سرویس میهن بلاگ و کلوب . سایت آپارات نیز یک انتشار دهنده ویدیو هست که به عبارتی یوتیوب ایرانی شده و برترین سایت از لحاظ آمار بازدید ویدیوها در خاورمیانه هم می باشد و ارزش این سایت را حدود ۳۰ میلیون دلار تخمین زدند و هم اکنون با رشد بسیار خوبی مواجه شده و از لحاظ بازدید صفحه طبق برآورد الکسا در رتبه ۵ ایران قرار دارد .

استارت-آپ-کافه-بازارcafebazaar

استارت آپ کافه بازار استارت آپ تکراری مثل ۳ استارت آپ قبلی هست (  آپارات و دی جی کالا استارت آپ تکراری هستند و در دنیا نمونه های مشابه وجود داشته ) . استارت آپ کافه بازار توسط آقایان محمدی و میرآرمندهی راه اندازی شده و هم اکنون در جایگاه ۷۹ ایران قرار دارد ( لزوما این جایگاه نشان از قدرت سایت یا اپلیکیشن نمی گوید و پتانسیل و ارزش برند به خیلی چیزها بستگی دارد . ) ارزش استارت آپ cafebzaar حدود ۲۰ میلیون دلار تخمین زده شده است .

این دو که استارت آپ کافه بازار را هدایت می کنند با راه اندازی سایت دیوار دومین برند موفق خود را به ایرانی ها معرفی کردند و موفق هم شدند برترین جایگاه سایت های نیازمندی را به خود اختصاص دهند و با ثبت بیش از ۳۵هزار آگهی در روز رتبه نخست را داشته باشند و تخمین ebays از ارزش مالی سایت دیوار بین ۳ الی ۴ میلیون دلار می باشد .

 جزییات پیوست استارت-آپ-استارتاپ-استارآپ-استارت-اپ-start-top-star-up-startapp-startup

به دلیل کمبود وقت امکان بررسی مجدد متن مقدور نبود اگر اشتباه تایپی و غلط املایی دیدید لطفا از طریق ارسال کامنت اطلاع دهید

دانلود نسخه PDF این مطلب از اینجا مقدور هست : startup-2017-ebays-ir-download

تهیه و تنظیم فرزاد فرضی پور .

منبع : www.Ebays.ir




لینک منبع

  • نویسنده
    A-brand
  • تعداد بازدید
    35 views
0دیدگاه فرستاده شده است.
شما هم دیدگاه خود را بنویسید
نوشته‌های ویژه